کد خبر: ۳۷۷۱۶


همانطور که مطلعید، استفاد از فیپرونیل جهت درمان کنه در حیواناتی که در تولید مواد غذایی نقش دارند ممنوع می‌باشد. البته تخم‌مرغ ها به طور مستقیم در تماس با این ترکیب نبودند و مرغهای تخم‌گذار در معرض این سم، تخم‌مرغ هایی آلوده را تولید نمودند. اما ضدعفونی تخم‌مرغ های نطفه‌دار برای هچینگ، کاملا قانونی است و روش‌های استاندارد مخصوص به خود را دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، سالهاست که در اروپا در هچری‌های بزرگ، جهت پیشگیری و مبارزه با عفونت‌های باکتریایی تخم‌مرغهای هچینگ، آنها را با استفاده از فرمالدئید ضدعفونی می‌نمایند.

فرمالدئید به سرعت تبخیر می‌شود و کنترل آن در اماکن بزرگ، بسیار سخت و دشوار است و همیشه مقداری از آن هدر می‌رود. علاوه بر آن، از دیگر معایب این ترکیب، خاصیت سرطان‌زایی و اثرات مخرب زیست محیطی می‌باشد و به همین دلیل اتحادیه اروپا در پی جایگزینی مناسب برای فرمالدئید است.

دانشمندان در انستیتو TU Graz، واقع در مرکز بیوتکنولوژی صنعتی استرالیا (acib)، آزمایشی امیدوارکننده و سازگار با محیط زیست را بر اساس میکروارگانیسم‌هایی مفید به انجام رساندند. نتایج حاصل از این تحقیق در نشریه  Scientific Reports به چاپ رسیده است. این تحقیقات بر اساس خاصیت ضد میکروبی یک باکتری که در سال 2009 اولین بار جهت حفاظت روغن دانه کدو تنبل استفاده می‌شده است، پایه‌گذاری گردید.

«گابریل برگ»، رییس انستیتو می‌گوید: تحقیقات ما بر روی ترکیبات فرار این باکتری که خاصیت از بین بردن پاتوژن‌ها را داشت ادامه یافت و هم‌اکنون کارایی آن را بر روی میکروبهای موجود بر پوسته تخ‌م‌مرغ ارزیابی نمودیم.

باکتری‌ها ترکیبی به نام پیرازین تولید می‌کنند. زمانیکه این ترکیب به طور خالص به پوسته تخم‌مرغ افزوده می گردد، 99.6 درصد از اجرام را از بین می‌برد که قابل مقایسه با عملکرد فرمالدئید می‌باشد. میکروبیوم طبیعی پوسته تخم‌مرغ دارای تنوع باکتریایی وسیعی است و جالب توجه است که میزان اندکی از غلظت پیرازین تاثیرات فوق العاده‌ای بر این اجرام دارد.

مزیت دیگر این ماده آن است که در دمای اتاق مایع می‌باشد، اما به راحتی تبخیر می‌گردد. این بدان معنی است که از وسایلی مشابه استفاده از فرمالدئید، می‌توان برای این ترکیب، در ضدعفونی تخم مرغ‌های هچینگ نیز استفاده نمود. در مرحله بعدی این آزمایشات بایستی در سطح وسیع و فارم موردتایید قرار گیرد.

منبع: The Poultry Site

نظر شما
ادامه