کد خبر: ۳۷۷۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
برای نخستین بار در کشور و با همت «دکتر ایمان معماریان»:
دکتر معماریان گفت: هدف از انتشار این کتاب این است که علاوه بر دامپزشکان، افراد دیگری هم که در مواجهه مستقیم با حیات وحش هستند بتوانند در این حوزه با اطلاعات بیشتری اقدام کنند ...
 

حکیم مهر - مراسم رونمایی از کتاب «راهنمای میدانی بیماری های حیات وحش ایران» به قلم «دکتر ایمان معماریان» پیش از ظهر امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، «دکتر سید مجید خرازیان مقدم» مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با اشاره به سابقه نگارش این کتاب، گفت: حدود دو سال و نیم پیش هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی موضوع کتاب را با من در میان گذاشت و من نیز با توجه به اهمیت و ضرورت وجود چنین منابعی برای محیط بانان، کارشناسان و دانشجویان از آن استقبال کردم.

وی با بیان اینکه در کشور یک هزار و 171 گونه جانوری مهره دار داریم، اظهار کرد: اما از طرف دیگر مطابق فهرست IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست) 87 گونه در معرض تهدید در ایران وجود دارد.

بیماری های حیات حش،تهدیدی جدی برای گونه های جانوری

خرازیان مقدم ادامه داد: دو دهه پیش وقتی عوامل تهدید حیات وحش مورد بحث و بررسی قرار می گرفت، هر عاملی به جز بیماری ها مورد توجه و گفتگو بود اما طی دهه اخیر به دلایل مختلف، بیماری های حیات حش به عنوان یک عامل جدی تهدید گونه ها مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست، بیماری های نو ظهور، بیماری واگیر از دام های اهلی به حیات وحش، خشکسالی و ضعیف شدن گونه ها به دلیل محدودیت منابع آبی را از جمله دلایل مختلف تشدید بیماری ها برای حیات وحش است.
 این مقام مسئول اشاره ای هم به رویکرد جدید ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آب داشت و ابراز امیدواری کرد: با توجه اثر گذاری کمبود منابع آبی بر حیات وحش کشور، این رویکرد جدید باعث شود تا سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری های دستگاه های ذیربط در مدیریت کمی و کیفی آب گام های موثری بردارد.

خرازیان مقدم بیماری های واگیردار دامی را از دیگر آسیب های مهم برای حیات وحش طی سال های اخیر برشمرد و افزود: به ویژه شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی دو، سه سال اخیر در برخی استان ها، تلفات قابل ملاحظه ای در حیات وحش کشور داشته است.

لزوم در نظر گرفتن اعتبارات ویژه ای برای سازمان دامپزشکی کشور جهت واکسیناسیون PPR

خرازیان مقدم با یادآوری این موضوع که واکسیناسیون فراگیر و به موقع کلیه دام های اهلی سبک همچون گوسفند و بز از جمله مهم ترین اقدام ها برای مقابله با این بیمارهای واگیردار است، اظهار کرد: برای واکسیناسیون به موقع و فراگیر سالانه دام های اهلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، نیاز به در نظر گرفتن اعتبارات ویژه ای برای سازمان دامپزشکی کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دامپزشکی تنها زمانی که بیماری در نقطه ای خاص در دام های اهلی یا حیات وحش گزارش شود نسبت به واکسیناسیون دام ها آن هم در همان کانون بیماری اقدام می کند.

به گفته مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست، اگرچه دستورالعمل های کنونی برای واکسینه دام های اهلی و اقدام های صورت گرفته در این زمینه خوب است، اما به دلیل اینکه واکسینه شدن تنها در زمان گزارش بیماری رخ می دهد، بعضا وقوع تلفات قابل ملاحظه ای را در حیات وحش به دنبال دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: همکاری دامپزشکی کشور در این زمینه منجر به موفقیت هایی شده است اما همچنان باید برای واکسیناسیون به موقع و فراگیر سالانه دام های اهلی تلاش کرد، زیرا موضوع تلف شدن حیات وحش به دلیل ارزش گونه ها بسیار متفاوت از دام های اهلی و غیر قابل مقایسه است.

خرازیان مقدم گفت: زنگ خطر طاعون نشخوارکنندگان برای حیات وحش کشور طی سال های اخیر منجر شد تا برنامه ریزی برای بهره گیری از تمامی ظرفیت های ملی از جمله در زمینه تولید واکسن صورت پذیرد. 

ضرورت حضور دامپزشکان حیات وحش در کشور

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از بیماری های تهدید کننده  طی دهه اخیر را آنفولانزای فوق حاد پرندگان وحشی اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: روز به روز ضرورت حضور دامپزشکان حیات وحش در کشور آشکارتر می شود.

وی ادامه داد: از این رو یکی از برنامه ریزی های ما برای آینده بهره گیری از رشته های شغلی همچون دامپزشکی حیات وحش به ویژه در استان ها است زیرا در حال حاضر بسیاری از استان ها از داشتن دامپزشک شاغل در محیط زیست محروم هستند و از دامپزشکان معتمد استانی کمک می گیرند.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: کتاب راهنمای میدانی بیماری های حیات وحش ایران در بحث پیشگیری و کنترل بیماری های حیات وحش نقشی موثر داشته باشد و روند این اقدام ها نیز تداوم یابد.
 انگیزه تالیف کتاب «راهنمای میدانی بیماری های حیات وحش ایران»
«هومن جوکار» مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز با اشاره به فعالیت هفت سال قبل خود برای اجرای پروژه ای در افغانستان به منظور حفاظت از منطقه ای دورافتاده و محروم با محوریت حفظ گونه پلنگ برفی، گفت: در این پروژه که تحت نظارت مجموعه ای بین المللی انجام شد تهیه کتابی با عنوان "راهنمای صحرایی بیماری های حیات وحش در افغانستان" با کمک دامپزشکان افغانستانی بورسیه شده و سایر دامپزشکان به منظور ظرفیت سازی برای تفویض مدیریت منطقه به مردم بومی در دستور کار قرار گرفت.
 وی ادامه داد: هدف از این اقدام افزایش آگاهی و اطلاعات کارشناسان یا محیط بانان غیر پزشک حاضر در منطقه برای حفظ گونه ها و همچنین پیشگیری از آسیب به خوشان هنگام مواجهه با بیماری ها بود.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: همین کتاب مختصر و مفید باعث شد تا جرقه انتشار کتابی با همین مضمون در ایران نیز در ذهن من زده شود که البته آن زمان این حجم از مرگ و میر حیات وحش بر اثر بیماری ها را نداشت.

جوکار با اشاره به بهره گیری از مشاوره کارشناسان خارجی، گفت: در نهایت از دامپزشکی که تجربه عملی در این حوزه را هم داشت خواستیم تا تالیف کتاب را بر عهده گیرد که ایمان معماریان دامپزشک پردیسان این مسئولیت را پذیرفت. 

وی ضمن تقدیر از نگاه مدیریت مجموعه باغ وحش تهران (ارم سبز) که باغ وحش را تنها نمایشگاه حیوانات نمی دانند و به آن به عنوان عرصه یا برای ترویج و حفظ حیات وحش نگاه می کنند، اظهار کرد: باغ وحش ارم سبز، موسسه میراث پارسیان، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، دفتر حیات وحش،  undp، wcs از جمله همکاران چاپ و انتشار این کتاب بودند که در سراسر کشور به صورت رایگان در اختیار محیط بانان به عنوان خط مقدم مواجهه با بیماری های حیات وحش قرار خواهد گرفت.

بسیاری از تلفات حیات وحش ناشی از عدم مراقبت های اولیه است

در ادامه، «دکتر محمد مهدی دهقان» عضو هیئت مدیره انجمن جراحی دامپزشکی ایران و مسئول کارگروه دامپزشکی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با اشاره به ضعف حوزه حیات وحش به لحاظ اطلاعات مکتوب به ویژه در خصوص بیماری ها، گفت: هر نوع نوشتاری که منجر به افزایش اطلاعات افراد در حوزه حیات وحش و کاهش تلفات در این حوزه شود، قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: اگر این نوشتارها به زبانی عامیانه و قابل فهم برای غیرمتخصصان باشد از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود.

دهقان با بیان اینکه بسیاری از تلفات حیوانی به ویژه در حیات وحش ناشی از عدم مراقبت های اولیه است، اظهار کرد: این کتاب می تواند از این حیث کمک بزرگی برای حفظ حیات وحش کشور باشد.

بسیاری از گونه های حیات حش کشور به خاطر جثه شان دیده نمی شوند

«ایرج جهانگیر» مدیرعامل ارم سبز با بیان اینکه این مراسم به دو موضوع مهم کشور یعنی کتاب و حیات وحش می پردازد، گفت: اما متاسفانه این دو موضوع زیاد دیده نمی شود.

وی با اشاره به علاقه ایرانیان به گربه سانان همچون پلنگ، اظهار کرد: اگرچه مجموعه ارم در حال تلاش برای بازگرداندن شیر ایرانی به کشور در راستای همین علاقه است اما باید بدانیم بسیاری از گونه های حیات حش کشور به خاطر جثه شان دیده نمی شوند در حالیکه همین گونه ها در معرض تهدید هستند. 

جهانگیر ضمن انتقاد از عدم حضور رسانه های برای پوشش خبر این مراسم، گفت: یکی از دوستان خبرنگار می گفت همیشه در ایران خبر تلخ شیرین تر است و بنابراین احتمالا اگر اعلام می شد که رسانه های برای مراسم اعدام مدیرعامل مجموعه ارم دعوت هستند، استقبال بیشتری از مراسم صورت می گرفت.

مدیرعامل ارم سبز ادامه داد: متاسفانه سال به سال ارزش کتاب و کتابخوانی در ایران کمتر می شود و این بسیار ناراحت کننده است.

وی با بیان اینکه همیشه اولین ها سخت است، ابراز امیدواری کرد: انتشار کتاب راهنمای میدانی بیماری های حیات وحش ایران منجر به انتشار کتاب های بیشتری در این زمینه شود.
 جهانگیر اشاره ای هم به بحران آب در کشور داشت و افزود: آب یک بحران بزرگ کشور است و وضعیت این حوزه بسیار وخیم تر از چیری است که فکر می کنیم اما اگر قرار باشد همین حالا اولویت بندی در کشور صورت بپذیرد، آب، حیات وحش، محیط زیست و کتاب در اولویت 20 تا 25 جای می گیرد.

مدیرعامل ارم سبز در خصوص نقش سازمان های مردم نهاد نیز ضمن تاکید بر نگاه تعاملی به این سازمان ها، تصریح کرد: اما این تعامل نباید به معنای واگذاری مسئولیت ها و تکالیف مسئولان به سازمان های مردم نهاد باشد و هر کس باید در جایگاه خود ایفای نقش و تکلیف داشته باشد. 

کمبود دامپزشک به ویژه دامپزشک حیات وحش در محیط زیست مشهود است

در ادامه، «علی عمارلویی» مدیر مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان نیز در این مراسم با اشاره به زمان ورود خود به کلنیک پردیسان، گفت: پنج سال قبل وقتی وارد کلنیک پردیسان شدم نمی دانستم حیات وحش تا این حد دچار مشکل است اما امروز مدام تلاش می کنیم تا از این مشکلات بکاهیم.

عمارلویی ادامه داد: ایمان معماریان طی سال های اخیر به ویژه در زمینه بیماری های حیات وحش بسیار کمک کرده و نمونه اقدامات او را در خصوص کوشکی و دلبر دو یوز در اسارات می توان دید.

وی افزود: کمبود دامپزشک به ویژه دامپزشک حیات وحش در محیط زیست مشهود است و امیدوارم انتشار این کتاب پایه گذار اقدام های بعدی در این حوزه باشد.

امیدوارم این کتاب، آخرین کتاب این حوزه نباشد

همچنین، «دکتر ایمان معماریان» نگارنده کتاب راهنمای میدانی بیماری های حیات وحش ایران با اشاره به پراکندگی و کمبود اطلاعات در حوزه حیات وحش ایران، گفت: هدف از انتشار این کتاب این است که علاوه بر دامپزشکان، افراد دیگری هم که در مواجهه مستقیم با حیات وحش هستند بتوانند در این حوزه با اطلاعات بیشتری اقدام کنند.

معماریان با اشاره به سابقه دامپزشکی حیات وحش در ایران و شروع این اقدام از باغ وحش ها، اظهار کرد: افرادی که آن زمان در این حوزه فعالیت می کردند، بیماری را جزئی از حیات وحش و حذف به دلیل بیماری را کنترل و حذف طبیعی جمعیت حیات وحش می دانستند.

نگارنده کتاب راهنمای میدانی بیماری های حیات وحش ایران ادامه داد: اما در پی دخالت های انسانی مشخص شد که بیماری های حیات وحش برای انسان و دام نیز خطرناک است و حتی انتقال بیماری از دام به حیات وحش نیز می تواند صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه تعداد دامپزشکانی که به صورت تخصصی در حوزه حیات وحش فعالیت می کنند هم در جهان و هم در ایران بسیار محدود است، گفت: این موضع به دلایل متعددی همچون در معرض آسیب ها و تهدیدهای بیشتر قرار گرفتن، نبود تمکن مالی و پیچیدگی و وسعت این شاخه است.

نگارنده کتاب راهنمای میدانی بیماری های حیات وحش ایران ابراز امیدواری کرد کتاب مذکور آخرین کتاب این حوزه نباشد و روند نگارش در این حوزه ادامه پیدا کند. 

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
0
از کجا میشه این کتابو خرید؟
نظر شما
ادامه