کد خبر: ۳۷۷۳۷


آنفلوانزای اسب‌ها، آنفلوانزای سگی، آنفلوانزای پرندگان، و حالا بایستی نگران آنفلوانزای قورباغه‌ها باشیم!

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، محققان دامپزشکی دانشگاه کانزاس بیماری ویروسی مشترک و زئونوز دیگری را که امکان دارد از دوزیستان به انسان منتقل شود کشف کردند. تاکنون هشدار داده می‌شد پس از تماس با دوزیستان دستان خود را بشویید زیرا حامل سالمونلا هستند، اما حال دلیل محکمتر دیگری نیز کشف شده است.

«دکتر یانگ مینگ سانگ» پروفسور و مسئول پروزه فوق در رابطه با اینترفرون‌ها و ویروس‌های منتقله از دوزیستان به انسان می‌باشد. اولین گزارشات منتشره از مطالعات آنها در  Nature’s Scientific Reports به چاپ رسیده است.

وی می گوید: دوزیستان دارای یک سیستم اینترفرون ضد‌میکروبی که قبلا ناشناخته بود، هستند که پاسخ خوبی در مقابل عفونت آنفلوانزا از خود نشان می دهد. این مسئله حاکی از آن است که باید به نقش احتمالی دوزیستان به عنوان حامل و میزبان آنفلوانزا و سایر عوامل بیماریزای مشترک با انسان توجه ویژه داشت.

دوزیستان حامل و مخزن ویروس آنفلوانزای نوع A (AIV) می‌باشند. سانگ می‌گوید: ما حساسیت سلول های قورباغه را در مقابل انواع ساب‌تایپ‌های AIV جدا شده از چند گونه حیوانی شامل ویروس‌های H9N2 پرندگان، H3N8 اسب، H1N1 انسان و H1N2 و H3N2 خوک مورد آزمایش قرار دادیم.

نتایج:

جدایه‌های حاصل از خوک در سلول‌های دوزیستان بسیار عفونی بودند و حتی نتایج حاکی از آن بود که میان خوک و قورباغه ارتباط نزدیکتری نسبت به خوک و انسان وجود دارد.

سانگ اذعان داشت که مطالعات آینده می‌تواند در جهت شناخت و فراهم شدن راه‌های کنترل حاملین و عفونت‌های قابل انتقال به انسان بسیار مفید و راهگشا باشد.

منبع: veterinarynews.dvm360

نظر شما
ادامه