کد خبر: ۳۷۷۶۰



قطعنامه پایانی سمپوزیوم ملی بروسلوز - کرمان منتشر شد.
 
به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، متن این قطعنامه به شرح زیر است:
 
سپاس خداوند منان را که توفیق داد با سمپوزیوم یک روزه بروسلوز به میزبانی اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمان به بحث و تبادل یافته های علمی و پژوهش های مربوطه و چالشهای ناشی از بیماری بروسلوز و شیوه های کنترل و پیشگیری از آن بپردازیمدر این رهگذر بر خود لازم می دانیم از تلاشهای همه دست اندرکاران اعم از همکاران اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمان و نیز سایر موسسات بویژه بانک ملت که یاریگر ما در این امر بوده اند قدردانی و تشکر بعمل آوریم، اکنون در مرحله پایانی این نشست علمی تقاضا داریم موارد ذیل بعنوان قطعنامه سپموزیوم مورد عنایت مسئوولین قرار گیرد، شایان ذکر است دستاوردها و اهداف ارائه شده این نشست در راستای منویات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار و اشتغال تبیین گردیده است که انشاء الله با اهتمام کلیه دست اندرکاران به نتیجه مطلوب که همان سلامت و بهداشت عمومی است منتهی می گردد.

۱-باتوجه به اهمیت بیماری تداوم برگزاری چنین نشست هایی و به روز رسانی اطلاعات و آگاهی همکاران و استفاده و بهره مندی از تجارب اساتید و پژوهشگران و نیز لزوم بازنگری برنامه ها و پروتکل های کنترلی مد نظر قرارگیرد.

۲-نیاز سنجی های پژوهشی درخصوص این بیماری و حمایت ویژه و اختصاص اعتبارات مورد نیاز جهت بررسی و شناسایی عوامل خطر، زمینه های پیشگیری، راهکارهای بومی مقابله و نیز مطالعات زنجیره ارزش و خسارات ناشی از بیماری و عناصر ضروری برای کنترل پایدار آن مورد عنایت دستگاههای ذیربط و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی قرار گیرد.

۳-تصویب قوانین و مقررات مورد نیاز، تقویت خدمات و حمایت از سازمان دامپزشکی در افزایش پوشش واکسیناسیون، پایش و مراقبت از بیماری، شناسایی و گزارش دهی به موقع و حذف مخازن بیماری، پرداخت سریع و متناسب غرامت دامها و جلب حمایت و همکاری ذینفعان و تشکل های مرتبط از برنامه های کنترلی بروسلوز مورد تاکید می باشد.

۴-توسعه همکاری های بین بخشی بویژه بین دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی و تبادل اطلاعات و توسعه برنامه های تشخیصی و آزمایشگاهی و استاندارد نمودن روشها و شیوه های تشخیصی و کنترلی حائز اهمیت ویژه می باشد.

۵-آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص بیماری و ترویج مصرف فرآورده های پاستوریزه و اهمیت نظارت بر مراکز عرضه فرآورده های لبنی بویژه در روستاها و نواحی عشایری و محروم و گروههای در معرض خطر با همکاری رسانه ها بخصوص صدا و سیما و ادارات دامپزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی بصورت مستمر انجام پذیرد.

۶-رشد و توسعه هر کشور مرهون مشارکت مردم و آگاهی و توسعه نیروی انسانی آن می باشد، لذا تشکیل و مشارکت تشکل های مردم نهاد و NGO های ذینفعان درخصوص بهبود اماکن دامی، رعایت نکات بهداشتی و مدیریتی و ارتقاء فرهنگ دامپروری مورد حمایت و توجه قرار گیرد .

۷-با توجه به اهمیت نقش کنترل تردد و جابجایی دامها و قرنطینه مناسب در مبارزه با بیماری طر ح هویت گذاری ملی دامها در کشور با دقت و حساسیت خاصی پیگیری و اجرایی گردد بدیهی است که قبل از اجرای طرح مذکور برنامه مبارزه و کنترل بیماری های دامی و مشترک من جمله بروسلوز بطور کامل اجرایی و نتیجه بخش نمی باشد.

۸-اهمیت برنامه های پیشگیری و کنترلی بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام و دیده شدن نقش سازمان دامپزشکی بعنوان متولی اصلی تضمین کننده سلامت وامنیت غذایی در طرح تحول ملی سلامت و تخصیص امکانات و اعتبارات مورد نیاز مد نظر قرار گیرد.

 
 
نظر شما
ادامه