کد خبر: ۳۷۷۶۱


نژادهای مختلف سگ دارای ژنتیک خاص خود بوده و دارای ظاهر و رفتار منحصر به فرد و مخصوص به خود هستند؛ حساسیت هر نژاد هم نسبت به بیماری‌ها متفاوت است. یکی از این مسائل استعداد چاقی می‌باشد.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر، «دکتر سندی فینک» دامپزشک و دارای بیش از سی سال تجربه کاری بر روی سگ‌ها، می‌گوید: مسئله چاقی سگ ها با توجه به وجود ژنهای مخصوص اضافه وزن در نژادهای مختلف قابل پیش‌بینی است. بطوریکه اگر دو نژاد مستعد در هم آمیخته شوند چاقی بیشتر آشکار خواهد شد.

البته جدا از مسائل ژنتیکی، برخی از سگها وزن‌گیری سریعتری نسبت به سایرین دارند، زیرا فعالیت کمتری داشته و یا مربوط به تفاوت در نوع متابولیسم و اشتهایشان است.

در اینجا به شش نژاد مستعد چاقی اشاره خواهیم داشت که در جهت حفظ سلامتی آنها در کنترل وزنشان بایستی دقت کافی داشته باشیم.

 

1- نژاد پاگ:

نژاد پاگ، یک نژاد کلاسیک بوده که هرگز مناسب تمرینات ورزشی نیست. زیرا این سگ یک نژادبراکیوسفالیک و دارای بینی کوچک و صورتی صاف می‌باشد و بدان‌جهت توانایی انجام فعالیت بدنی بالا را ندارد و تغذیه و دریافت خوراک زیاد، منجر به چاقی او خواهد شد. همچنین بعلت وضعیت راه‌های تنفسی، این‌ نژاد قادر به فعالیت در هوای گرم نبوده و همین عوامل در صورت عدم رعایت درست رژیم غذایی مشکل چاقی و اضافه وزن را دوچندان می کند.

 

2- نژاد بولداگ:

یکی از دلایلی که بولداگ های انگلیسی اغلب اضافه وزن دارند این است که، مردم معتدقدند این سگ، زمانی زیباتر و قوی تر به نظر می‌رسد که، چاق‌تر باشد و به همین دلیل افراد بیش از حد غذا به ‌آنها می دهند. این نژاد هم مانند نژاد قبلی براکیوسفالیک بوده و تحمل ورزش و فعالیت بدنی بالا را ندارد. بر اساس همین عوامل این نژاد یکی از سنگین وزن‌ترین نژاد سگ‌ها محسوب می‌شود.

 

3- نژاد بیگلز:

فینک می‌گوید: با اینکه نژاد بیگلز به طور طبیعی یک سگ فعال محسوب می‌شود، اما متابولیسم بدنی آنها نسبت به سایر نژاد سگ‌ها پایین تر بوده و در عین حال از اشتهای خوبی برخوردار هستند. این سگها جهت شکار خرگوش به کار می‌روند و برای شکار مسافت‌های طولانی را بایستی آزادانه طی کنند و در این صورت، به ندرت دچار اضافه وزن خواهند شد.

اما امروزه صاحبان سگ‌ها کمتر توله‌ها و حیوانات خود را جهت شکار استفاده می‌کنند و آنها در طول روز در فضای محدود منزل نگهداری می‌شوند. با کاهش فعالیت این نژاد و دریافت حجم بالای خوراک، آنها به سرعت دچار اضافه وزن خواهند شد.

 

4- نژاد گلدن رتریور:

این سگهای آرام و شیرین اغلب دچار اضافه وزن هستند. به عنوان مثال اگر صاحب حیوان قطعه پنیری در دست داشته باشد و این سگ به او بنگرد، نمی‌تواند در مقابل او مقاومت نماید و غذایش را با حیوانش شریک می شود. این نژاد بسیار وابسته به افراد خانواده می‌باشد و لذا اگر افراد اهل فعالیت و ورزش نباشند، سگ آنها نیز تمایل دارد درکنار آنها در منزل به استراحت بپردازد. اما باید توجه داشت که این نژاد شیرین نیازمند حداقل 20 تا 60 دقیقه پیاده‌روی روزانه می‌باشد.

 

5- نژاد داشهوند:

فینک معتقد است که نزاد داشهوند نیز در فهرست سگ های مستعد چاقی قرار دارد. این نژاد اغلب در طبیعت به شکار روباه، خرگوش و گوزن مشغول است که انرژی بسیار زیادی برای دویدن نیاز دارد. اما هم اکنون این نژاد به عنوان یک سگ دست‌آموز هیچ کاری برای انجام دادن ندارد. پس جای تعجب نیست سگی که طوری طراحی شده که با مصرف خوب غذا بتواند فعالیت بالایی داشته باشد، هم‌اکنون با توقف فعالیت دچار افزایش وزن گردد. این نژاد نیازمند فعالیت بسیار بالایی است که بتواند با خوردن غذاهای آماده کنونی، دچار چاقی نشود.

 

6- نژاد باست هوند:

نژاد باست هوند برای سرعت ساخته نشده‌ است و نمی‌توان به واقع از آنها انتظار داشت که کالری بالایی را بسوزانند. آنها دارای پاهای کوتاهی هستند، بنابراین نمی توانند به راحتی بدوند. پس اگر صاحب این حیوانات در تغذیه آنها دقت کافی نداشته باشد، به سرعت چاق می‌شوند.

 

سگ خود را متناسب و متعادل پرورش دهید:

اگرچه برخی نژادها نسبت به سایرین بیشتر استعداد چاقی دارند، اما اضافه وزن در همه نژادها دیده می‌شود.

راه حل ساده این موضوع، آن است که دقت کنید کالری سوزانده شده با کالری دریافتی برابر و یا اینکه حتی بیشتر باشد. با مشاوره با دامپزشکان می‌توانید یک رژیم متناسب با نژاد مخصوص سگ خود را دریافت کنید.

توصیه می‌شود سگ ها و گربه ها با رژیمی متناسب و غنی از مواد مغذی با کالری مناسب جهت حفظ سلامت و وزن حیوان تغذیه شوند. البته گاهی به اشتراک گذاشتن خوراکی خودتان با حیوانتان وسوسه انگیز است، اما این به نفع سلامتی حیوان نیست. زیرا غذای انسانها معمولا سنگین و پر از ادویه بوده و می تواند باعث تخریب و آسیب دستگاه گوارش حیوان گردد.

منبع: Pet MD

نظر شما
ادامه