کد خبر: ۳۷۷۶۲


تخم‌مرغ‌های تولید شده با مهندسی ژنتیک از تخم‌مرغ طلایی نیز با‌ارزش‌تر هستند!

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، پزشکان اغلب به مردم در رابطه با میزان بالای کلسترول در اثر خوردن تعداد زیاد تخم‌مرغ هشدار می‌دهند، اما همانطور که می‌دانیم این ماده غذایی دارای ترکیبات مفیدی نیز می‌باشد. اما آیا تخم‌مرغ می‌تواند نقش دارویی نیز داشته باشد و در درمان سرطان و هپاتیت و سایر بیماری‌ها نیز کاربرد داشته باشد؟

محققان ژاپنی در موسسه ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی (AIST) موفق شدند با استفاده از مهندسی ژنتیک جوجه های مرغ، تخم‌مرغ‌هایی با خواص درمانی تولید نمایند. آنها با اصلاح ژنتیکی سلول‌های پیش‌ساز اسپرم این پرنده، نوعی پروتئین مربوط به سیستم ایمنی به نام اینترفرون بتا را در تخم‌مرغ تولید نمودند.

این پروتئین در درمان سرطان بدخیم پوست و هپاتیت موثر است. سلولهای اصلاح شده در باروری تخم‌مرغ‌هایی که جوجه‌های نر تولید می‌کنند، کاربرد دارند. با تولید چندین نسل و چندین دوره پرورش جوجه‌های نر، جوجه‌هایی تولید می‌شوند که ژنهای ساخت اینترفرون بتا را به ارث برده‌اند.

دارویی ارزانتر:

هم‌اکنون، دانشمندان با استفاده از این تکنیک سه قطعه مرغ تولید کردند که هر روز و یا یک روز در میان تخم می گذارند. سفیده این تخم‌مرغ‌ها حاوی اینترفرون بتا می‌باشد.

 

هدف اصلی این پروزه کاهش هزینه تولید داروهای مورد نیاز جهت درمان بیماری‌های ذکر شده می‌باشد. در آینده می‌توان ترکیبات مختلف داخل تخم مرغ را بررسی نمود و قابلیت استفاده از آنها را در تولید ترکیبات دارویی سنجید.

این تجربه، نمونه ای است از روش ویرایش ژنی که می توان در صنعت و بویژه سلامتی از آن بهره برد. تولید داروهای ارزان‌قیمت با استفاده از تخم‌مرغ، هم روشی خلاقانه و هم بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

در حال حاضر محققان در حال تثبیت میزان اینترفرون بتا در تخم مرغ بوده تا بتوانند از هر تخم‌مرغ 12 تا 100 میلی‌گرم اینترفرون بتا استخراج کنند.

منبع: futurism


نظر شما
ادامه