کد خبر: ۳۷۷۸۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
پای صحبت «دکتر مصطفی کاشی‌پزان»:
«دکتر کاشی‌پزان» جوان موفق قمی است که در رشته دامپزشکی تحصیل‌کرده و موفق به اخذ مدرک دکترا شده است. وی در حال حاضر دارای ۲۰۰ قطعه شترمرغ در مزرعه‌اش می‌باشد ...



حکیم مهر - جوان كار آفرين قمي گفت: پرواربندی شتر مرغ سالیانه حدود ۴۵ درصد سود دارد که درصد مناسبی به شمار می‌رود، همچنین ما از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و فروش جوجه نیز به کسب درآمد می‌پردازیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، شتر مرغ از پرندگان بومی آفریقاست که توانایی پریدن ندارد و بزرگ‌ترین پرنده کره زمین لقب گرفته است. در پرورش این پرنده موارد مختلفی چون ژنتیک، شرایط آب‌ و هوایی، تغذیه و استرس نقش مؤثری دارد، بنابراین تولیدکنندگان در صورت لحاظ این موارد، می‌توانند به سود قابل‌توجهی در این زمینه دست یابند.

پرورش این حیوان مزایای بسیاری دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به رشد سریع، عمر مفید، متابولیسم بالا، سازگاری بسیار با شرایط آب و هوایی و هزینه کم از نظر مکان و غذا اشاره کرد.

گوشت شتر مرغ آهن زیادی دارد و در مقایسه با سایر گوشت‌های مصرفی، چربی کمتر و آمینواسید بیشتری دارد و دارای مواد معدنی ضروری مانند روی، منیزیم و ب یک، ب دو و نیاسین نیز است و به همین برای کسانی که دچار بیماری‌های قلبی و فشارخون هستند و همچنین برای ورزشکاران و جوانان بسیار مناسب است.

تجارت گوشت شتر مرغ طی سال‌های اخیر در کشور اسپانیا، توسعه چشمگیری پیداکرده و تقاضای مردم کشورهایی چون آلمان و فرانسه برای گوشت شتر مرغ افزایش‌یافته است، ازاین‌رو این صنعت در کشورهای اروپایی در حال پیشرفت است و تولیدکنندگان این صنعت در وضعیت اقتصادی نسبتا مناسبی قرار دارند، چرا که طی سالیان گذشته، شیوه‌های مختلف برای پرورش شتر مرغ مورد ارزیابی قرار گرفت و اکنون بازار فروش شتر مرغ در این کشورها از شرایط خوبی برخوردار است.

پرورش شتر مرغ در ایران چند سالی است که رونق پیدا کرده و این پرنده برای پرورش‌دهندگان آن از لحاظ صرفه اقتصادی، اهمیت بالایی دارد. بزرگترین پرنده روی زمین چندمنظوره است و از تمام اجزای بدن آن از جمله گوشت، پر، پوست، جوجه، چربی، کود و تخم آن می‌توان استفاده کرد.

«دکتر مصطفی کاشی‌پزان» جوان موفق قمی است که در رشته دامپزشکی تحصیل‌کرده و موفق به اخذ مدرک دکترا شده است. وی از زمان تحصیلش یعنی حدود ۸ سال پیش وارد عرصه پرورش شتر مرغ شده است.

او درباره کارش این ‌گونه توضیح می‌دهد: با تعدادی از دوستان و با تعداد ۱۲ شترمرغ این کار را شروع کردیم و اکنون پس از گذشت حدود یک دهه توانستیم فعالیت خود را صنعتی کرده و با تعداد ۲۰۰ شتر مرغ به تولید جوجه و پروار آن‌ها به‌ وسیله گسترش مزرعه بپردازیم.

وی در پاسخ به اینکه سرمایه کار را به چه صورت تهیه ‌کرده است، می‌گوید: در حال حاضر سرمایه ما از طریق سرمایه ارزش ‌افزوده تأمین می‌شود و سرمایه ثابتی چون مزرعه و دستگاه‌های پیشرفته داریم، اما در ابتدا از سرمایه شخصی و تسهیلات بسیج سازندگی استفاده کردیم.

کاشی‌پزان ادامه می‌دهد: می‌توانم بگویم که حداقل در سطح استان، تاکنون این‌چنین در این زمینه کار نشده و ما تنها مزرعه‌ای هستیم که کار را به‌صورت صنعتی و تخصصی انجام می‌دهیم، همچنین باید در نظر داشته باشیم که پرورش شتر مرغ نسبت به مرغ، دام سنگین و دام سبک رزونانس کمتری دارد و بیشتر قابل‌اعتماد است.

وی ادامه می‌دهد: به‌صورت کلی، پرواربندی شترمرغ سالیانه حدود ۴۵ درصد سود دارد که درصد مناسبی به شمار می‌رود، همچنین ما از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و فروش جوجه نیز به کسب درآمد می‌پردازیم.

کاشی‌پزان می‌گوید: برای بهره‌برداری از شترمرغ‌های مولد حداقل سه سال باید از عمر آن‌ها گذشته باشد و اگر پرورش این پرنده به‌صورت درست و اصولی انجام گیرد؛ می‌توان از هر شتر مرغ مولد در طول سال بیش از ۲۰ جوجه سالم گرفت و این در حالی است که هر چقدر سن آن‌ها بالا رود درصد سودآوری بیشتری خواهند داشت. در این میان شتر مرغ‌های پرواری برای کشتار پرورش داده می‌شوند و درصورتی‌که تغذیه آن‌ها به ‌طور صحیح انجام شود پس از گذشت حداقل ۹ ماه به سن کشتار می‌رسند ولی برای استفاده قابل‌قبول از چرم آن بهتر است در یک‌سالگی کشتار شوند.

وی درباره خواص گوشت شتر مرغ این‌گونه می‌گوید: این گوشت خواص بسیاری دارد، کلسترول ندارد و از این ‌جهت برای بیماران بسیار مفید است و به‌ سلامت عمومی جامعه نیز کمک می‌کند.

این پرورش‌دهنده شتر مرغ با اشاره به اینکه تولید در کشور به ‌سختی ادامه راه می‌دهد تأکید می‌کند: وجود دلالان در حال رقابت کار را برای تولیدکننده دشوار کرده است و کسی که بخواهد تولیدی داشته باشد با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. پرورشگاه ما جوجه تولید و بزرگ می‌کند و کشتار آن را نیز خودمان انجام می‌دهیم و درنهایت به بازار ارائه می‌کنیم. در واقع ما دست واسطه گران که موجب گران شدن محصول می‌شود را کم کرده‌ایم اما باز هم به مشکل برمی‌خوریم.

این جوان پرتلاش قمی اشتغال به این رشته را موفقیت بزرگی می‌داند و توضیح می‌دهد: افزایش تعداد شاغلان در این زمینه علاوه بر اینکه سبب افزایش تولیدات استان و رفع بیکاری می‌شود، به چرخه اقتصادی کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت بالا بردن سطح تولید ملی در مقوله اقتصاد مقاومتی خاطرنشان می‌کند: اگر توصیه‌های مقام معظم رهبری به جد دنبال و اجرا شود قطعا کاری مثمر ثمر در کشور صورت می‌گیرد اما متأسفانه تا تحقق کامل این مسئله فاصله زیادی هست، البته بسیج سازندگی در این زمینه تلاش بسیار کرده است اما بهتر است رویکرد بهتری برای آن اتخاذ شود.

جوان ۲۶ ساله قمی حمایت مسئولان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و تصریح می‌کند: مسئولان حمایت تمام و کمال از تولیدکنندگان ندارند، برای تحقق اقتصاد مقاومتی ابتدا باید یکپارچگی صورت گیرد تا حمایت درستی در این زمینه شکل بگیرد که هم‌اکنون چنین رویه‌ای را در دستگاه‌های اجرایی شاهد نیستیم.


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
2
0
تبریک و آفرین به همکار گرامی جناب دکتر کاشی پزان . اساس وجود یک دامپزشک علاقه اش به دامپروری و یا لااقل علاقه به حیوانات است . بدون این درون مایه ورود افراد به رشته دامپزشکی آب در هاون کوفتن در فرم کم ضررش بوده و در فرم پر خسارتش سوءاستفاده از این عنوان دکتر برای مقاصدی نادرست و شارلاتانیزم است . مابین این دو هم فرمهای مختلفی از خسارتهای صنفی و اجتماعی هم وجود دارد .
در هر حال بهترین دامپروران معمولا از میان دامپزشکان میتوانند برخیزند و این نوع افراد هستند که به رشد درست دامپروری و دامپزشکی کشور کمک خواهند کرد.
دامپزشکی راس علوم دامی است ، صدی است که نودونه ها زیرمجموعه آن هستند . دامپزشکان با توجه به علومی که (انشاله اگر بدرستی به آنها آموزش داده شود) یاد میگیرند صالحترین افراد برای مدیریت و داشتن مجموعه های دامپروری هستند .
امیدوارم بقیه فارغ التحصیلان دامپزشکی بدرستی درک کنند که قرار نیست همه شان کلینیک و داروخانه داشته باشند بدون آنکه استعداد و توان لازم را در این نوع فعالیتها دارا باشند .
بجای دور ریختن سرمایه و جوانی و وقت در تاسیس بیمارستان و کلینیک لازم است این تواناییها و امکانات عزیزان دامپزشک بسمت گسترش دامپروری علمی و کارآمد هدایت شود تا ما بجای واردات محصولات دامی بی کپیفیت از مصرف کنندگان محصولات سالم و باکیفیت تولید کشور خودمان باشیم و براحتی حداقل به یکی از صادرکنندگان مهم مواد غذایی و محصولات دامی در منطقه خاورمیانه تبدیل شویم .
کلینیسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
2
اولا که سرمایه داشته ثانیا با این وضیعیت بیماری ناشناخته و خرید کم گوشت شترمرغ 45 درصد سود یکم با واقعیت فاصله داره
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
2
سلام به همکار عزیز . من میخواستم اطلاعاتی در این زمینه بگیرم ممکنه شماره توی سیستم بگذارید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
4
تولید بدون رانت و پارتی قطعا ضرره
بهروز برادران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
1
1
چند تا سوال دارم تا بیشتر آگاه بشم ...
45 درصد سود رو چگونه محاسبه کردید ؟ قیمت خرید تخم یا جوجه ، قیمت غذا و دارو در نهایت قیمت فروش رو دخیل کردین ؟
آیا هزینه درگیر بودن چند ساله سرمایه تان، خواب زمین، استهلاک لوازم ، حقوق کارگر و ... رو هم محاسبه کردین ؟
این درصد سود یا میزان کمتر و بیشتر آن در صورت عدم بروز حادثه های ناگوار و غیرمترقبه است، پوشش دهی ریسک را چگونه اعمال می کنید ؟
دکتر کیانوش ژیانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
1
با سلام به نظر اینجانب که بیش از ده سال است طرح توجیهی و بانکی برای انواع فعالیتهای دامپروری می نویسم و بواسطه پرداخت تسهیلات با تولید کننده ها و مجریان اینگونه طرح ها ارتباط دارم نه تنها سود 45درصدی در این رشته حاصل نمی شود که تقریبا در هیچ فعالیت تولیدی در دامپروری چنین بازدهی دور از ذهن است.
مع هذا اگر ریز مبانی هزینه های انجام شده و درآمد حاصله برای روشن شدن ذهن دوستان ارایه گردد باعث خوشحالی و استفاده اینجانب در طرح های آتی خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
1
45 سود؟؟؟؟؟
مگه میشه/مگه داریم
تازه، اونم شترمرغ!!!!
میرقیصری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
1
با سلام . بنده اطلاعاتی در باره بیماری میخوام . به هر کسی رو اوردم چیزی حالیش نیست . انهایی هم که بلدن چیزی نمیگن . حتی در مقابل پول کار انجام نمیدن . خواهشن با بنده تماس بگیرید . من تلفات زیادی تو چند دوره دادم . ۹۱۲۲۵۳۵۸۷۹
F
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
0
0
آدرس مزرعه تون می نویسیدبرای دیدن یاشماره تون
نظر شما
ادامه