کد خبر: ۳۷۷۸۸


سل گاوی همچنان یک بیماری زئونوز پنهان می‌باشد که سلامت حیوانات و انسان را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این هفته، نخستین طرح و برنامه جهت مبارزه با سل حیوانات و بویژه سل گاوی که قابل انتقال به انسان نیز می‌باشد در چهل و هشتمین کنفرانس جهانی بهداشت ریه در مکزیکو مطرح شد.

چهار عضو اصلی، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان بهداشت و سلامت حیوانات (OIE)، سازمان غذا  و کشاورزی (FAO)، سازمان ملل متحد (UN)، اتحادیه بین‌المللی مبارزه با سل و بیماری‌های ریوی در کنار هم گرد آمدند و به بحث و تبادل نظر در رابطه با این بیماری و خسارات اقتصادی آن پرداختند.

این بیماری با مصرف گوشت آلوده و محصولات لبنی حیوانات بیمار به انسان منتقل می‌شود. بنا‌بر آمار جدید WHO، بیش از 140 هزار نفر هرساله به این بیماری مبتلا شده و سالانه بیش از 12 هزار نفر در آفریقا و جنوب شرقی آسیا جان خود را در اثر ابتلا به بیماری زئونوز سل از دست می‌دهند.


در هندوستان، مصرف شیر خام و زندگی در جوار گاوها میزان نرخ ابتلا به این بیماری را در جمعیت مردم به شدت افزایش داده است. متاسفانه درمانی جهت سل گاوی وجود ندارد و همچنان سلامت حیوانات و انسانها را تهدیدمی‌کند. هدف نهادهای فوق پایان دادن به تراژدی این بیماری است تا بدینوسیله زندگی، سلامت و معیشت مردم حفظ شود.

کارشناسان معتقدند جهت ریشه‌کنی این بیماری بایستی یک طرح ملی را معرفی نمود. جهت نیل به این هدف یک برنامه استراتژیک بر اساس استانداردهای بین‌المللی به همراه بهبود نظارت و تشخیص صحیح بیماری در حیوانات و در نهایت کاهش خطرات آن برای انسان الزامی است.

در حالیکه دولت‌ها موافق ریشه کنی و حذف این بیماری هستند، اما بیماری زئونوز سل همچنان پنهان باقی مانده است. بویژه سل گاوی ناشی از مایکوباکتریوم بوویس که گاو را مبتلا نموده و معیشت و سلامت افراد را نیز تهدید کرده و به عنوان خطر عمده موثر بر سلامت غذایی، باعث ایجاد خسارات اقتصادی و تجاری بسیاری خواهد شد.

منبع: thehindu
 
 
نظر شما
ادامه