کد خبر: ۳۷۸۰

حکیم مهر - به مناسبت روز ملی دامپزشکی ، همایشی یک روزه با عنوان نقش دامپزشکی در توسعه پایدار با حضور دکتر دستور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله دکتر منادی و دیگر شخصیت‏های استانی، پنجشنبه 15 مهرماه  در سال همایشهای تالار معلم شهر تبریز برگزار شد.

از آنجاییکه تبلیغات زیادی برای این مراسم شده بود ، انتظار استقبال بسیار زیاد از این مراسم میشد اما برخلاف انتظارات این همایش با استقبال بسیار کمی روبرو شد و بیشتر شرکت کنندگان از مسئولان بخش دولتی بودند و تعداد دانشجویان حاضر در این همایش هم از تعداد انگشتان دست فراتر نرفت.

آنچه در ابتدا به عنوان زمان شروع مراسم عنوان شده بود ، ساعت30/8 صبح بود اما خبری از هیچ یک از مدعوین در این زمان نشد و اولین مهمانی که وارد مراسم شد ، ملکی رئیس دانشگاه آزاد تبریز بود. ساعت 30/9 را نشان می‎داد که دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی با هیأت همراه به تالار وارد شد و بقیه مهمانان هم تک تک و بعد از ورود دکتر دستور وارد سالن شدند. از جمله این مهمانان می‏توان به دکتر زندیه مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی ، مهندس اسماعیلی نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی ، دکتر محمدیان رئیس جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ، دکتر مسجدی معاون برنامه ریزی استان ، نجفی نماینده مردم عجب شیر در مجلس شورای اسلامی ، رضایی رئیس شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی ، گودرزی مدیر عامل شرکت پگاه و دکتر منادی نماینده ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

مراسم به طور رسمی از ساعت با تأخیری بیش از یک ساعت با پخش سرود ملی کشورمان و تلاوت آیات از قرآن کریم آغاز شد.

اولین سخنران این مراسم دکتر زندیه مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی بود که ضمن تبریک روز دامپزشکی تأکید کرد : کل هزینه این همایش از سوی بخش خصوصی تأمین شده و ریالی از بودجه دولتی استفاده نشده است.

پس از وی دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی در ابتدای سخنرانی این روز بزرگ را به همه حاضران تبریک گفت و از مراسم خوب شب قبل از این همایش در تهران که با حضور دکتر منادی و دکتر دستجردی و دکتر خلیلیان در مرکز همایشهای صدا وسیما برگزار شده بود یاد کرد و این مراسم را بسیار موفقیت آمیز و امید بخش خواند.

وی  با اشاره به نقش دامپزشکان در امنیت غذایی و اینکه امروز انسان محور توسعه است گفت : اگر امروزه مسئله صیانت و حفاظت دامی را کنار بگذاریم ، مباحث نظارت بر بهداشت فرآوردهها وجود دارد که  یکی از آنها نظارت بر80000 مرکزی است که دامپزشکی بر آنها نظارت دارد.

دکتر دستور میزان تولید گوشت قرمز را یک میلیون تن ، شیر را 10  میلیون تن ، گوشت سفید و گوشت مرغ را 1/5 تا 1/6 میلیون تن  و میزان تولید تخم مرغ را 750000  تن در سال برآورد کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور مهم ترین برنامه توسعه در دامپزشکی را کاهش ضایعات و افزایش تولیدات و سلامت مصرف کنندگان دانست.

وی در مورد بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام به طور مثال به بروسلوز اشاره کرد که در برنامه چهارم توسعه، آمارها در حوزه انسانی و دامی کاهش یافته است.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به طول دوره بیماری تب مالت و هزینه بالای درمان آن و مفید بودن پیشگیری در مورد سل گفت : یا در همان حد قبلی هستیم یا متاسفانه ابتلا افزایش یافته است و بر ضرورت تلاش در جهت کاهش میزان ابتلا تأکید کرد.

دکتر دستور از قدم های بزرگ در زمینه دامپزشکی و کمک فنی برخی آزمایشگاههای بخش خصوصی به دولت و سرمایه‎گذاری خوب در آن بخش سخن گفت و شاهد این ادعای خود را ساخت آزمایشگاههای در حال فعالیت و یا در حال احداث بودن برخی آزمایشگاهها دانست.

نجفی نماینده مجلس هم در سخنانی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‏های دامپزشکی و ترسیم افقهای توسعه پایدار توسط سازمان دامپزشکی خواستار تأسیس وزارت سلامت با زیر شاخه دامپزشکی شد.

دکتر منادی سفیدان نماینده دامپزشک مجلس هم در این مراسم سخنان خود را با این سؤال که بهتر است زیر نظر کدام وزارتخانه باشیم شروع کرد.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تولیدی و وزارت بهداشت مسئول حفظ بهداشت جامعه است ، دامپزشکی را پایه پزشکی خواند و از اشغال 35 درصدی تخت‏های بیمارستانی توسط بیماران مبتلا به بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان سخن گفت.

دکتر منادی با تأکید بر اینکه 80 درصد فعالیت دامپزشکی بهداشتی و 20 درصد تولیدی است گفت : باید سازمان دامپزشکی کشور زیر نظر وزارت بهداشت باشد نه جهاد کشاورزی!

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین از مخالفت با طرحی که انحلال سازمان دامپزشکی را در مجلس دنبال می‏کرد سخن گفت و جنگ آینده را جنگ پروتئین عنوان کرد و برنده این جنگ را صاحبان سرمایه‏های دامی دانست.

اسماعیلی نماینده هشترود در مجلس هم در سخنانی ضمن ابراز تعجب از آمارهای ارائه شده در این همایش خطاب به رئیس سازمان دامپزشکی گفت : چرا اکثر مرغداران ما ورشکسته‏اند؟ آیا ما با این آمارها می‎خواهیم اصل 44 را اجرا کنیم؟

وی همچنین پرسید : در مورد واردات و صادرات چه فکری کرده‎اید؟ تا چه زمانی باید مرغ‎های بسته‎بندی کشورهای دیگر را بخوریم؟!

 

نظر شما
ادامه