کد خبر: ۳۷۸۰۷
 

در تاریخ دوازدهم مهرماه سال جاری به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر زخمی شدن یک آهو در منطقه شکار ممنوع قراویز، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب عازم منطقه مذکور شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب در این باره گفت: محیط بانان پس از حضور در محل آهوی مجروح را از کارگر یک زمین زراعی تحویل گرفتند.

شهرام مظفری اظهار داشت: تلاش نیروهای محیط زیست برای نجات جان آهو بی نتیجه بوده و آهوی زخمی پیش از انتقال به دامپزشکی از بین رفت.

 

کارگری که آهو را به محیط زیست تحویل داده بود، در تشریح ماجرا گفت: سگ های یک گله به آهو حمله کرده و در حال دریدن حیوان بودند.

در این حین کارگر که مزرعه که متوجه ماجرا شده بود با پرتاب سنگ به سمت سگها آنها را فراری داده و آهوی مجروح را به محل امنی منتقل کرده و سپس با اداره محیط زیست تماس گرفته بود.

محیط بانان در بررسی محل حادثه متوجه شدند چوپان صاحب گله گوسفندان بلافاصله گله خود را از منطقه خارج کرده و وارد یکی از روستاهای منطقه شده است.

محیط بانان از طریق کارگر زمین زراعی تصاویری را از سگ هایی که به آهو حمله کرده و سپس با پرتاب سنگ دور شده بودند بدست آورند.

نیروهای یگان محیط زیست سرپل ذهاب با استفاده از تصویر سگ ها و با کمک همیاران محلی تلاش برای شناسایی صاحب گله و سگ ها را آغاز کرده و به سرنخ های خوبی در این رابطه دست یافته اند.

 

عکس های تهیه شده از دو قلاده سگی که به آهو حمله کرده بودند

همچنین گزارش این حادثه به مراجع قضایی ارجاع شده و دادستان محترم شهرستان دستور ویژه ای برای تحقیق و شناسایی صاحب سگ ها صادر نموده است.

بزودی متخلفی شناسایی و جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

سگ های گله و سگ های بی صاحب به معضل بزرگی برای حیات وحش کشور تبدیل شده و آسیب های جبران ناپذیری را به تنوع زیستی کشور وارد می کنند.

سگ ها به شکار و درگیری با جانوران وحشی پرداخته و حتی گونه های چون یوزپلنگ را نیز از پای در می آورند. سگ ها برای بدست آوردن غذا در عرصه های طبیعی از هر نوع جانوری از جمله پستاندارن، پرندگان، خزندگان و حتی تخم پرندگان وحشی تغذیه کرده و یا به آنها حمله می کنند.

انتقال بیماری ها، اختلاط ژنتیکی با گرگ ها، ایجاد نا امنی در زیستگاه و رقابت با جانوران وحشی ار دیگر معضلاتی است که سگ ها در طبیعت بوجود می آورند.

 
 
نظر شما
ادامه