کد خبر: ۳۷۸۵۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«حجت‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی» افزود: باید لایحه‌ای که قرار است مطابق آن ادغام صورت بگیرد را ببینیم و بررسی کنم؛ الان من طرح آن را ندیده‌ام و لذا نمی‌توانم خیلی اظهار نظر دقیقی داشته باشم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مظلومیت دامپزشکی را همه قبول دارند و زحماتی که دامپزشکان برای سلامت جامعه می‌کشند، مورد وثوق همگان است. اما اینکه نمایندگان در خانه ملت تا چه اندازه برای این رفع مظلومیت تلاش می‌کنند، محل بحث و بررسی دارد. رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان می‌گوید هر طرح حمایتی از دامپزشکان را که برای دولت بار مالی نداشته باشد پیگیری و برای تصویب آن تلاش می‌کند. «حجت‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی» هزینه‌کرد در حوزه دامپزشکی را معادل کاهش هزینه‌های سلامت جامعه می‌داند.

حکیم مهر: جایگاه دامپزشکی در مجلس شورای اسلامی کجاست؟

اثر و هزینه پیشگیری خیلی کمتر از درمان است و کاری که دامپزشک انجام می‌دهد، پیشگیری برای سلامت است. در همین طرح تحول نظام سلامت که هزینه‌های سنگینی برای آن می‌شود، اگر یک گوشه چشم به دامپزشکی داشته باشیم، قادر خواهیم بود هزینه‌های این طرح را به شدت کاهش دهیم. دلیل آن این است که حوزه دام، طیور، آبزیان و ... زیر نظر دامپزشکی است و دامپزشکان ما برای جلوگیری از شیوع خیلی از بیماری‌ها به طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند. حتی بعضی جاها خطرات جانی برای آنها دارد که آنها این خطرات را به جان می‌خرند. مثلا وقتی که یک دامپزشک برای واکسیناسیون دام‌ها وارد یک دامداری می‌شود، با دامی سروکار دارد که هم از نظر قدرت جسمی و هم از نظر وزنی و هیکل، ده برابر یک انسان وزن و قدرت دارد. بسیار دیده شده این دام‌ها با حرکت‌هایی خشن مانع از انجام فعالیت کسانی شده‌اند که قصد واکسن زدن داشتند و این حرکات خشن را تا جایی ادامه داده‌اند که سلامت و جان دامپزشکان را به مخاطره انداخته است. دامپزشکان اما این خطرات را با جان و دل می‌خرند تا برای واکسیناسیون دام و طیور حضور پیدا کنند. یا مثلا اگر کسی دامدار باشد، لازمه آن این است که چند سگ گله هم داشته باشد که این حیوانات باید واکسیناسیون شوند، در حالی که نزدیک شدن به آنها خطر دارد.

از طرف دیگر هم این دامپزشکان هستند که باید برای نظارت بر ذبح دام‌ها و طیور، در کشتارگاه‌ها حضور پیدا کنند تا سلامت دام را تضمین کنند. زمانی هم که یک بیماری مانند تب برفکی به سراغ حیوانات می‌آید، زحمات و خطرات احتمالی برای دامپزشکان دو چندان می‌شود.

گاهی نیز اتفاق می‌افتد که دامپزشک تشخیص می‌دهد که یک دام با وزن بالای ۵۰۰ کیلو باید معدوم شود. قطعا وقتی دامپزشک برای سلامت مردم دستور معدوم شدن این لاشه گوشت را می‌دهد با مقاومت و اعتراض صاحب آن مواجه می‌شود که بسیار دیده شده این اعتراض تبدیل به خشونت شده است. اما چون بحث سلامت مردم در میان است، دامپزشک این مخاطرات را می‌پذیرد تا از خیلی از بیماری‌ها و مشکلاتی که امکان دارد برای جامعه پیش بیاید، جلوگیری کند.

حکیم مهر: حالا که اهمیت دامپزشکی تا این اندازه بالاست، سهم مجلس در حمایت از این قشر چقدر است؟

هم دولت و هم مجلس باید توجه ویژه‌ای به دامپزشکی داشته باشند و در بودجه‌های سالیانه، طرح‌ها و لوایحی که تهیه می‌کنند، دامپزشکی را مدنظر قرار دهند. ما باید به این اتفاق نظر برسیم که اگر در بحث پیشگیری هزینه کنیم، نیاز نیست هزینه زیادی در بخش سلامت داشته باشیم. در واقع اگر کسری از بودجه سلامت را در این بخش هزینه کنیم، از هزینه‌های گزاف جلوگیری خواهیم کرد.

حکیم مهر: یکی از طرح‌هایی که ممکن است همین روزها در مجلس مطرح شود، بحث انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت است. شما موافق این الحاق هستید و اگر در مجلس مطرح شود از آن حمایت می‌کنید؟

با توجه به زیرساخت‌هایی که الان وجود دارد، با رفتن دامپزشکی به وزارت بهداشت، آن توجهی که باید به آن بشود، نمی‌شود. باید لایحه‌ای که قرار است مطابق آن ادغام صورت بگیرد را ببینیم و بررسی کنم که در وزارت بهداشت چقدر به این سازمان که جزء ضروریات کشور است، توجه می‌شود؛ شاید آن زمان بهتر بتوانم اظهار نظر کنم که مدافع طرح انتقال هستم یا مخالف آن. الان من طرح آن را ندیده‌ام و لذا نمی‌توانم خیلی اظهار نظر دقیقی داشته باشم.

حکیم مهر: از بحث انتقال گذشته، در دامپزشکی خلاء‌های قانونی کم نداریم. شما در مجلس به عنوان قوه مقننه، چقدر به این مسائل توجه می‌کنید؟

بعضی از قوانین وجود دارند که مجلس می‌تواند به آنها ورود کند و طرحی را برای تصویب آنها بدهد. بعضی از قوانین هم هستند که با توجه به اینکه هزینه‌هایی را به هزینه دولت اضافه می‌کنند، مجلس اجازه ورود به آنها را ندارد. چون با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت پیدا می‌کند. اگر این کمبود قوانین در ارتباط با موادی باشد که به هزینه‌های دولت چیزی اضافه نکند، این آمادگی در مجلس وجود دارد. در غیر این صورت باید دولت لایحه بیاورد که خود بودجه آن را در نظر بگیرد.

حکیم مهر: آیا در مجلس نمی‌توانید طرحی بدهید که بخشی از اعتبارات یک درصد ارزش افزوده و ده درصد هدفمندی یارانه‌ها که به طرح تحول نظام سلامت اختصاص پیدا می‌کند، به دامپزشکی اختصاص یابد؟

طرح تحول نظام سلامت باید برای سلامتی مردم اهمیت و ارزش قائل شود و یکی از راه‌های آن این است که دامپزشکی به وظیفه قانونی خود عمل کند. عمل کردن به وظایف نیاز به حمایت مالی و معنوی دارد. یکی از راه‌های حمایت مالی هم این است که مقداری از اعتباراتی که برای طرح تحول سلامت در نظر گرفته در اختیار دامپزشکی قرار گیرد که بهتر بتوانند به وظایف خود عمل کنند.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
0
علاوه بر قوانین دامپزشکی ،قوانین کشور هم خیلی نیاز به بازبینی درست حسابی دارن.تا مسئولین ایران بجنبند،دامپزشکی کاملا از بین رفته.این رشته از اول هم چندان خاطر خواه و جایگاهی نداشته.بیشتر دانشجویان دامپزشکی،ردی های رشته های پزشکی و دندانپزشکی و غیره هستن.
حسین ترابی
|
Brazil
|
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
0
"هر طرح حمایتی از دامپزشکان را که برای دولت بار مالی نداشته باشد پیگیری و برای تصویب آن تلاش می‌کند" هم طرح و هم حمایت هردو نیاز به هزینه کردن پول و بار مالی دارد وگرنه تنها "طرح حمایتی بدون هزینه "می ماند شما و مردم دیگر بفرمائید دامپزشکان آدم های بدی نیستند!ممنون،این نیز پیشکش خودتان.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
0
اقا جان به چه زبانی باید گفت سلامت غذایی مهم نیست تمام
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
0
واقعا طرز تحول سلامت خلاصه شده به بستری کردن بیمار و درمان های سنگین و همچنین پرداخت های بالا به پزشکان
در کجای دنیا برنامه ریزی برای درمان اولویت بالاتری نسبت به پیشگیری دارد؟
تا کی باید این راه اشتباه را ادامه بدیم؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
0
پوپولیسم یعنی رضایت سطحی مردم.دولتمردان خوب می دانند چی می گذره
یارانه مردم رفته در بخش دارو که هم مردم راضی باشند و هم عده ای دلال نون در بیاورند.
در مورد مواد غذایی هم مهم اینه گرسنه نباشند یعنی شکم پر شود.این غذای شکم پر کن هم ربطی به گوشت و مرغ و شیر هم ندارد.غذای پایه ای سنتی نان و بربری و میوه جات و غیره هم مشکل دارد.
این نمایندگان محترم هم از اوضاع کاملا مطلع هستند.
نظر شما
ادامه