کد خبر: ۳۷۸۸۳


یکی از محققان دانشکده دامپزشکی دانشگاه کلگری (UCVM) با استفاده از فناوری ژنومیک در جستجوی دارویی جهت مبارزه با کرم‌های انگلی درگاوها می‌باشد که سالانه میلیاردها دلار به صنعت گاوداری در جهان خسارت وارد می‌آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، «دکتر جیمز واسموت» دانشیار دانشگاه  UCVM، می‌گوید: یکی از جنبه‌های کار تحقیقی من ابداع داروهای جدید جهت از بین بردن انگل های دام بزرگ و بویژه کرم های پهن (هلمینت) که سالانه 210 میلیون دلار در کانادا به صنعت گاوداری خسارت وارد می‌آورد.

وی افزود: تولید این دارو به فراموشی سپرده شده، در حالیکه دز آمریکا نیز سالانه 2 میلیارد دلار و در برزیل 7 میلیارد دلار خسارات اقتصادی به این صنعت وارد می‌شود.

 

کرم‌های پهن در داخل روده گاو به سر برده و از بدن میزبان تغذیه می‌کنند و باعث کاهش نرخ رشد، کاهش وزن، اسهال و گاهی کم‌خونی خواهند شد. این انگل‌ها از خاک منتقل می‌شوند و در گاوهای شیری رایج بوده و تعداد داروی محدودی جهت مبارزه با این انگل کارایی دارند.

مقاومت دارویی انگل:

واسموت می‌گوید: ما شاهد ظهور انگل‌هایی مقاوم به دارو هستیم. داروهای موجود نیز در بعضی از موارد ناکارآمد بوده و در این شرایط میزان هزینه خسارت اقتصادی به این صنعت در کانادا، به یک میلیارد دلار خواهد رسید و این خود معضلی بزرگ است.

بر همین اساس با کمک‌های مالی شرکتی در آلبرتا و دانشگاه کلگری، پروژه از ژنوم تا دارو توسط واسموت در طی سه سال آغاز شده است.

واسموت افزود: ما با استفاده از ژنوم و فناوری ژنومیک، بیوانفورماتیک، ژنتیک مولکولی و دانستن بیوشیمی انگل‌ها، در جهت پیشبرد تولید این داروها در تلاش هستیم.

اگر ما بتوانیم اجزای  را در ترکیبات شیمیایی شناسایی نماییم، در آن صورت خواهیم توانست ترکیب دارویی موثری که اجزای پروتئینی انگل را مورد هدف قرار دهد، تولید نماییم. سپس ما به میلیونها ترکیب دارویی موثر کرم کش دسترسی داریم. سپس با استفاده از الگوریتم کامپیوتری و بررسی تاثیرات آن ترکیبات بر روی بیولوژی کرم‌های انگل می‌توانیم از میان آنها، با انتخاب پنج ترکیب و با مطالعات دقیق‌تر، کارایی آنها را ارزیابی نماییم.

این بررسی ها شامل مواردی همچون، تاثیر دارو به شکل خفگی کرم و یا توقف حرکت کرم بررسی خواهد شد. وی امیدوار است با انتخاب درست این پنج ترکیب، دارویی موثر برای از بین بردن این انگل تولید نمایند و پس از آزمایشات تاییدی در آزمایشگاه، در محیط فارم نیز کاربرد واقعی این دارو مورد تایید واقع شود.

منبع: ucalgary.ca

 

نظر شما
ادامه