کد خبر: ۳۷۹۳۹
 

نشست هم اندیشی کارکنان مرکز ملی تشخیص با حضور مدیران جدید سازمان دامپزشکی کشور در محل سالن آمفی تئاتر مرکز ملی تشخیص برگزار شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی، اولین نشست هم اندیشی کارکنان و مسئولان به منظور استفاده از نظرات آنان درراستای هم افزایی، هماهنگی برنامه ریزی، سیاستگذاری ارزیابی برنامه ها و بهبود عملکرد آزمایشگاههای دامپزشکی روز یکشنبه هفتم آبان ماه با حضور دکتر رضاییان زاده معاون تشخیص و درمان، مهندس محمدرضا مومنی معاون توسعه مدیریت و منابع، مهندس محمدحسین زارع مدیرکل امور اداری، رفاه و پشتیبانی و دکتر محسن مشکوه مدیر امور درمان و ساماندهی بخش خصوصی در محل سالن آمفی تئاتر مرکز ملی تشخیص برگزار گردید.

ابتدا آیاتی از قرآن کریم تلاوت و سپس دکتر حبیبی مواردی از مشکلات آزمایشگاه های دامپزشکی را اشاره نمود.

دکتر رضائیان زاده معاون تشخیص و درمان با تاکید بر نقش مهم آزمایشگاه در امر تشخیص و پیشگیری گفت: آزمایشگاه های دامپزشکی در سطح استانها تاکنون جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده اند و تنها در برخی از استانها رشد نسبی داشته ایم که بیشتر مدیون توانمندی فردی کارشناسان  بوده است. آزمایشگاه های دامپزشکی استان ها گاهی از نظر فضای فیزیکی  با حالت مورد انتظار فاصله دارد ولی در همان حال، زبده ترین کارشناسان توانمند در آن مشغول فعالیت هستند؛ از طرفی معمولا  امکانات موجود با حجم نمونه های ارسالی  تناسب ندارد .

دکتر رضائیان زاده در ادامه گفت: زمانی مردم به آزمایشگاه توجه نداشتند ولی امروزه به کنایه انتظارات خود را بیان می کنند که بیانگر توسعه فرهنگ مطالبه از خدمتگزاران دولت می باشد .

وی افزود: بدون شک بخش آزمایشگاه پشتیبان بخش های فنی است و باتوجه به شناختی که از دفاتر فنی دارم، می توانیم ارتباط بهتری بین آنها برقرار کنیم و نگاه من به بخش آزمایشگاه نگاه به یک مرکز پژوهشی است زیرا تنوع برخورد با مسایل علمی متعدد بوده و به مرور زمان توانمندی ما افزایش یافته است.

وی در ادامه  اعلام کرد: ممکن است رفع همه مشکلات را نتوانم به تنهایی حل کنم ولی اگر از سوی مرکز عنوان شود، پیگیری خواهم کرد .

وی پیشنهاد کرد: در حال حاضر بهتر است از ظرفیت های ملی برای توسعه امور استفاده شود و با ساماندهی دقیق تر آنها را نظارت کنیم و باور کنیم که در گوشه و کنار کشور افراد توانمند وجود دارند که باید از آنها استفاده نموده و با آموزش، نقایص احتمالی را برطرف کنیم.

دکتر محمد حبیبی رییس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی در ابتدای این جلسه گزارش اطلاعات کاملی از امکانات  آزمایشگاهی بخش دولتی و غیردولتی ارائه کرد و کمیته های تخصصی مرکز ملی تشخیص را به شرح زیر معرفی نمود؛ کمیته اصلی سیاستگذاری، کمیته تجهیزات و مواد، کمیته ساماندهی آزمایشگاه های بخش خصوصی، کمیته بازنگری دستورالعمل های جدید، کمیته ثبت کیت، کمیته بازنگری و ابلاغ روش های آزمون .

دکتر حبیبی با اشاره به عدم توجه کافی به آزمایشگاه های دامپزشکی افزود: در برخی آزمایشات تخصصی، تفاوت در روشهای آزمون موجب اختلاف در نتایج نهایی می گردد که درحال یکسان سازی آنها هستیم و در حال حاضرSOP سالمونلا آماده ابلاغ شده است .

وی با تاکید بر سلامت کارکنان در آزمایشگاه ها افزود: بحث بهسازی آزمایشگاه ها  همواره از سال های قبل مطرح بوده  است و ضروری است در این راستا به خرید بهترین وسایل روز دنیا برای آرمایشگاه های مرجع توجه خاص نمود.

رییس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی ضمن اشاره به موضوع آزمایشگاه های ناتمام ملی و اصلاح چارت اداری آزمایشگاه ها گفت: در استان ها باید بصورت شبکه آزمایشگاهی کار کنیم و در زمینه استخدام هم باید به تخصص های متنوع تر توجه کنیم.

وی در پایان از برگزارکنندگان مراسم  موفق نخستین گردهمایی  مشترک آزمایشگاه های  دامپزشکی کشور و نیز مراسم زیارت عاشورای دهه اول محرم در مرکز ملی تشخیص قدردانی کرد.

 
نظر شما
ادامه