کد خبر: ۳۸۰۰۱
 

مانور آمادگی مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با حضور 21 دستگاه در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر محمد کشتکار» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به آلودگی و وجود بیماری انفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بیش از 60 کشور جهان، مرزهای گسترده کشور و ضعف بهداشتی کشورهای همسایه بخصوص در مسائل بهداشتی دامپزشکی، رتبه برتر استان اصفهان در پرورش انواع طیور و تراکم بالای این مراکز پرورش، شروع مهاجرت پرندگان از سرزمین های شمالی و... همگی دلایلی است که خطر امکان بروز این بیماری را در استان اصفهان افزایش می دهد و لذا آمادگی و هماهنگی دستگاه ها در صورت بروز بیماری بسیار الزامی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه ضمن تبریک هفته پدافند غیرعامل، در خصوص اهداف برگزاری این مانور گفت: ایجاد آمادگی و هماهنگی دستگاه های اجرایی مرتبط، ارتقاء سطح آگاهی آنها در خصوص این بیماری و رفتار عامل بیماری، شناسایی نقاط ضعف در همکاری و هماهنگی ها، آشنایی دستگاه ها با شرح وظایف در زمان بروز این بیماری و موارد مشابه و... جزو اهداف برگزاری این مانور بود که شرکت کنندگان در این مانور با شناخت نقاط مشترک از بروز تداخل در زمان بحران پیشگیری کنند، همچنین نقاط ضعف خود را تقویت نمایند.

وی در ادامه با اشاره به تجربه سال گذشته ای که اداره کل دامپزشکی استان در خصوص بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کسب کرده بود افزود: در سال گذشته بروز این بیماری در برخی واحدهای پرورش شرایط کاری سختی را برای مدیران و کارشناسان شهرستان درگیر وارد کرد که در برخی شهرستان ها با عدم همکاری و یا عدم اطلاع برخی ادارات، از وظایف تعیین شده ای که بر عهده داشتند، سبب شده بود که فعالیت مضاعفی انجام دهند تا بتوانند جبران این ناهماهنگی ها را انجام دهد.

دکتر کشتکار در پایان ابراز امیدواری کرد که با شناختی که شرکت کنندگان از حضور در این مانور به دست آورده اند، نقاط ضعف خود را جبران کنند تا در زمان بروز بیماری بتوانیم بصورت هماهنگ این بیماری و یا موارد مشابه دیگر را کنترل نماییم.

«دکتر علی کارگر» مسئول پدافند غیرعامل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه در خصوص چگونگی اجرای این مانور گفت: این مانور با حضور نمایندگان 21 دستگاه اجرایی مرتبط در اداره کل دامپزشکی، همچنین با توجه به اینکه واحد مشکوک در شهرستان برخوار تعیین شده بود با حضور مسئولین ادارات مرتبط در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

وی در ادامه با اشاره به مراحل انجام شده در خصوص پیشگیری از این بیماری، اظهار داشت: بعد از توضیحات اولیه در خصوص این بیماری و اعلام مختصات جغرافیایی واحد تعیین شده، روسای ادارات مختلف ستادی شرح وظایف خود را اعلام و درخواست های خود را از ارگان های مختلف اعلام کردند.

مسئول پدافند غیرعامل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: در مدت زمان مشخص شده شرکت کنندگان با نمایندگان خود در شهرستان برخوار تماس گرفته و علاوه بر اعلام وظایف و مسئولیت های مشخص شده در جریان اقدامات صورت گرفته قرار گرفتند و بعد از آن گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه دادند.

دکتر کارگر با اشاره به این موضوع که در این مانور شرکت کنندگان با وظایف خود در زمان بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آشنا شدند بیان داشت: از آنجا که پدافند غیر عامل در راستای امنیت زیستی و بیوسکوریتی در پیشگیری از بیماری ها و به حداقل رساندن خسارات ناشی از آنها می باشد، باید برابر ضوابط و قوانین در تمام واحدها و بخش های زیر مجموعه دامپزشکی نهادینه شود.

 
 
نظر شما
ادامه