کد خبر: ۳۸۰۰۷
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر امیرحسین بهداد» افزود: مردم عادی هیچ زمان بین دامپزشک بخش دولتی و خصوصی تفکیک قائل نیستند، یعنی واژه مقدس دامپزشک را همه با یک چشم نگاه می‌کنند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی معتقد است که مردم عادی هیچ زمان بین دامپزشک بخش دولتی و خصوصی تفکیک قائل نیستند، یعنی واژه مقدس دامپزشک را همه با یک چشم نگاه می‌کنند. به گفته «دکتر امیرحسین بهداد»، این خود ما هستیم که این را تفکیک را بین خودمان انجام می‌دهیم و در بیرون به این شکل نیست. وی یکی از مشکلات مسئولین اجرایی را در این می‌داند که وقتی دامپزشکان فارغ‌التحصیل درس خود را تمام می‌کنند، به ما مراجعه می‌کنند و ما شرمنده آنها می‌شویم چون برای استخدام آنها کاری از دستمان بر نمی‌آید.

حکیم مهر: آقای دکتر، اوضاع و احوال دامپزشکی در استان آذربایجان شرقی چگونه است؟ خبر جدید چه دارید؟

بنده قبل از هر چیز می‌خواهم از پایگاه خبری حکیم مهر تشکر کنم، به این دلیل که یک منبع موثق برای دامپزشکان است؛ چه دامپزشکان بخش دولتی و چه خصوصی. بنده علاقه زیادی به این پایگاه خبری دارم و همیشه بدون استثناء اخبار آن را پیگیری می‌کنم. از شما تشکر می‌کنم که یک مجموعه خوب را تشکیل دادید و امیدوارم همین روند ادامه پیدا کند.

اما خبرهایی که در بحث دامپزشکی استان وجود دارد، اینکه ما در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی یک جهش چشمگیر داشتیم؛ مثلا در بحث معدوم‌سازی فراورده‌های خام دامی غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف انسانی در سال ۹۴، ۳۱۳ تن مواد و فراورده‌های خام دامی غیر بهداشتی را کشف، ضبط و معدوم‌سازی کردیم که این رقم در سال ۹۵ به ۳۸۸ تن افزایش پیدا کرده است. در ۶ ماهه اول سال ۹۶ نیز بالای ۳۰۰ تن معدوم کردیم. در واقع در این حوزه اقدام بسیار خوبی صورت گرفته و این اقدامات خوب باعث شده که مردم با اطمینان خاطر بیشتری مواد و فراورده‌های خام دامی را خریداری کنند.

حکیم مهر: تعاملات اداره کل با فعالان بخش خصوصی  استان چطور است؟ این تعاملات را چطور مدیریت می‌کنید و برای حل مشکلات آنها چه راهکارهایی دارید؟

منظور شما بیشتر در چه حوزه‌ای است؟

حکیم مهر: مثلا در استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی. یکی از مشکلات غالب در کشور ما این است که آن ارتباط و تعاملی که باید بین بخش خصوصی و دولتی باشد، وجود ندارد و بخش خصوصی خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

اتفاقا امروز جلسه‌ای در حوزه نظام دامپزشکی برگزار شد و رؤسای نظام دامپزشکی استان‌های شمالغرب و تبریز در آن حضور داشتند؛ ۲ تن از معاونین سازمان نظام هم بودند. من آنجا نیز عرض کردم که مردم عادی هیچ زمان بین دامپزشک بخش دولتی و خصوصی تفکیک قائل نیستند، یعنی واژه مقدس دامپزشک را همه با یک چشم نگاه می‌کنند. این خود ما هستیم که این را تفکیک را بین خودمان انجام می‌دهیم و در بیرون به این شکل نیست.

به نظر من این اختلافاتی که گاها در بین نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی دیده می‌شود و به هیچ عنوان هم اتفاق مبارکی نیست، باید برطرف شود. به جای اینکه سر مسائل بی اهمیت با یکدیگر نزاع کنیم، باید همه هم و غم خود را مصروف حل مشکلات بهداشتی کشور و مشکلات صنفی خود دامپزشکان کنیم.

آقای دکتر رفیعی‌پور یک فرد بسیار اخلاق‌مدار هستند که سکان‌دار سازمان دامپزشکی کشور شده‌اند. من این را به فال نیک می‌گیرم و خواهان این هستم که سازمان نظام دامپزشکی هم جلو بیاید. این مشکلات در کلان که اتفاق بیفتد، به خودی خود به استان‌ها هم تسری پیدا خواهد کرد. خوشبختانه ما در استان خود این مسائل را نداریم و حداقل بنده بین دامپزشکان بخش خصوصی و دولتی تفکیک قائل نمی‌شوم.

درخواست بنده این است که از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه کنترل بیماری‌ها و بهداشت استفاده و راهکارهای قانونی آن در کلان اتخاذ شود. در کنار آن بحث واحدهای مرغداری‌ها هستند که مسئول فنی دارند؛ اینها باید کمی جدی‌تر ورود کنند. در کشتارگاه‌های ما انصافا جا افتاده که از خدمات بخش خصوصی به خوبی استفاده می‌کنیم. اما در حوزه مثلا مرغداری‌ها و ... متاسفانه از یک درصد پتانسیل‌های خود نتوانستیم استفاده کنیم. اینها باید پای کار بیایند. البته با این مبالغی که به مسئولین فنی داده می‌شود، انتظاری هم بیش از این نیست. باید راهکارهای آنها مشخص، بحث و بررسی و به استان‌ها ابلاغ شود تا ما بتوانیم از این ظرفیت عظیم بیش از پیش استفاده کنیم.

حکیم مهر: به مسئولین فنی اشاره کردید. یکی از مشکلات این قشر، در زمینه اجرای ماده ۱۹ آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی است. شما چقدر روی اجرای این ماده نظارت دارید؟

ما در این موضوع اقدامات زیادی انجام دادیم. جلسات متعدد با خود نظام دامپزشکی، با نماینده صنفی آها و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کردیم. فکر نمی‌کنم در این حوزه در استان ما چندان مشکلی وجود داشته باشد. اگر هم مواردی باشد چون ابتدای کار است، به آرامی جای خود را خواهد گرفت. جلسات متعددی داشتیم که در آن بعضی از عزیزان واحدهای تولیدی هم شرکت کرده و گلایه داشتند، اما ما محکم از دامپزشکان خود حمایت کردیم و از آنها خواستیم که حتما در چارچوب ماده ۱۹ حرکت کنند و از آن خارج نشوند.

حکیم مهر: آیا برای برخورد با متخلفان بازوی اجرایی دارید؟

آن طور که باید خیر. بازوی اجرایی ما همان ابزارهای عرفی است، یعنی ارتباطاتی که خود ما با آن ها داریم. در واقع ابزار خاصی نداریم. یا نداریم یا اگر داریم نتوانسته‌ایم از آن به درستی استفاده کنیم.

حکیم مهر: به بحث آموزش بپردازیم. به نظر می‌رسد تعداد دانشکده‌های دامپزشکی در شمالغرب کشور یک مقدار زیاد است و اگر اشتباه نکنم ۴ یا ۵ دانشکده در منطقه داریم. این مساله مشکلی را ایجاد نمی‌کند؟

قطعا مشکل ایجاد می‌کند. الان در تبریز یک دانشکده آزاد، یک دانشکده سراسری و در شهرستان شبستر هم یک دانشکده دامپزشکی داریم. در ارومیه نیز دانشکده دامپزشکی آزاد و سراسری داریم. یعنی ما در سطح منطقه ۵ دانشکده داریم که این حجم فقط دکترا هستند. بحث ما این است که حجم انبوهی از فارغ‌التحصیلان دامپزشکی که هر سال به تعداد آنها اضافه می‌شود، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

یکی از مشکلات مسئولین اجرایی این است که وقتی دامپزشکان فارغ‌التحصیل درس خود را تمام می‌کنند، به ما مراجعه می‌کنند. ما شرمنده آنها می‌شویم چون برای استخدام آنها کاری از دستمان بر نمی‌آید. نه برای کار کردن در بخش خصوصی، نه به‌عنوان مسئول فنی و نه در سایر حوزه‌ها که اشباع هستند. اینها درآمدهای بسیار کم و ناکافی دارند.

اینکه هر سال به حجم آنها اضافه شود به نظر من کار درستی نیست. باید با مسئولین آموزش کشور هماهنگی‌هایی صورت گیرد. منظور من از آموزش، هم وزارت علوم است و هم دانشگاه آزاد که از ظرفیت اینها کم شود. حتی دانشکده‌های غیر ضروری جمع شود. ما با حجم انبوهی از دامپزشکان فارغ‌التحصیل بیکار مواجه هستیم که این اصلا در شأن دامپزشکان نیست.

حکیم مهر‌: اشاره کردید که اختلافات میان سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی خیلی مبارک نیست. رابطه اداره کل با شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی به چه شکل است؟

اگر منظور شما ارتباطات شخصی باشد، ارتباط بنده با دامپزشکان بخش خصوصی و نظام دامپزشکی، بسیار خوب، سازنده و با تعاملات مثبت است. همچنین ارتباطات بنده با رئیس نظام دامپزشکی استان نیز بسیار خوب است. ایشان کارمند ما هستند که مورد حمایت ما بوده‌اند. علی‌رغم اینکه کارمند هستند، در بحث مرخصی‌های ایشان به منظور شرکت در جلسات نهایت همکاری را به کار برده‌ایم.

حکیم مهر: از نظر تعاملات کاری چطور؟

متاسفانه از این نظر، من تعاملات خوبی نمی‌بینم. چون ابزارهای نظارتی که ما باید داشته باشیم و بر آنها اعمال کنیم، نداریم. اگر مشکلی پیش بیاید، واقعیت این است که نمی‌توانیم آنها را بازخواست کنیم. ابزار و اهرم نظارتی نداریم. در کنار آن معتقد هستم که رئیس نظام دامپزشکی باید فردی باشد که به شکل تمام‌وقت در اختیار سازمان نظام دامپزشکی باشد. نه اینکه کارمند ما باشد و بخشی از کارها زمین بماند. به هر حال خود ایشان نیز با رفت‌وآمدها و مرخصی‌ها اذیت می‌شوند.

حکیم مهر: گویا انتخابات شورای نظام دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز همانند سایر استان ها، مدت زیادی است که به تاخیر افتاده است؟

بله. ما متاسفانه با برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌نظمی‌ها در انتخابات شورای نظام دامپزشکی مواجه هستیم. در حال حاضر حجم انبوهی از مطالبات دامپزشکان بخش خصوصی مطرح است مبنی‌بر اینکه چرا از سال ۸۷ هیچ انتخاباتی صورت نگرفته است؟ باید سال ۹۰ و سال ۹۴ انتخابات انجام می‌شد و ما منتظر بودیم که سال ۹۸ هم انتخابات صورت گیرد. وقتی با ساختاری مواجه هستیم که نظم خاصی در آن دیده نمی‌شود، قطع به یقین اعتماد دامپزشکان بخش خصوصی نیز هر روز کمتر می‌شود. اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تحلیل رفته‌اند.

اخیرا که بحث کاندیداتوری مطرح شده، خیلی از آنها کاندید نشده‌اند، چون دیدند که کاری از دستشان بر نمی‌آید و کارایی کافی ندارند و نتوانستند کاری برای دامپزشکان بخش خصوصی انجام دهند. خود آنها هم معترف هستند و این خوب نیست. بالاخره دامپزشکی یک جایگاه وارسته دارد. اگر از بعد وظایف نگاه کنیم، از ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زایی که در طبیعت وجود دارد، ۸۳۲ مورد آن بین انسان و دام مشترک است. کنترل آن بخش مشترک بر عهده دامپزشکان عزیز است که کار بسیار مقدس و خطیری دارند و لذا نباید انتخابات آنها به این شکل باشد. وقتی انتخابات انجام نمی‌شود، اعتماد دامپزشکان به نظام دامپزشکی و بهره‌برداران کم می‌شود.

چطور می‌توان انتظار داشت سیستمی که در داخل خود، حدود ۹ سال نتوانسته انتخاباتی برگزار کند و کار را به نحو احسن انجام دهد، کار مردم و بهره بردار را به نحو احسن انجام دهد. امیدوارم این نقایص برطرف شود و ما شاهد روزهای خوبی برای نظام دامپزشکی باشیم. با کم شدن یا متوقف شدن واقعی فارغ‌التحصیلان بخش دامپزشکی، شاید ۱۰ سال بعد مقداری از مشکلات دامپزشکی کمتر شده باشد.

حکیم مهر: ارتباط اداره کل با داروخانه‌ها و کلینیک‌های سطح استان به چه شکل است و چقدر از آنها حمایت می‌کنید؟

از نظر فردی همیشه در کنار داروخانه‌داران بوده‌ایم. آنها کار دستگاه‌های  دولتی را کم می‌کنند. در حوزه کنترل بیماری‌ها نیز کار ما را انجام می‌دهند. اینها همکاران ما هستند و ارتباطات ما با آنها بسیار خوب است. ما نیز در کنار آن نظارت‌های کاملی بر عملکرد داروخانه‌ها داریم. اگر هم خدایی نکرده در یکی از داروخانه‌ها تخلفی صورت بگیرد، ما با آن قاطعانه برخورد کرده و آن را به هیات تخلفات نظام دامپزشکی معرفی می‌کنیم. با کلینیسین‌ها هم ارتباطات خیلی خوبی داریم. هم ارتباطات ما با آنها خیلی خوب است و هم نظارت ما بر کار آنها.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

مجددا از شما و همه همکاران شما در پایگاه خبری حکیم مهر تشکر می‌کنم. شما همیشه زحمت می‌کشید. درخواستم این است که حکیم مهر به روزمرگی نیفتد و کار خود را با همین جذابیتی که الان دارد، ادامه دهد. بنده در کانال تلگرامی حکیم مهر، همیشه اخبار را دنبال می‌کنم و انتظار دارم همین جذابیت هر روز ادامه داشته باشد. این هم البته کار سختی است و نیازمند زحمت فراوان.

شخص بنده هر روز حکیم مهر را می‌بینم. حکیم مهر کار بزرگی در عرصه اطلاع‌رسانی دامپزشکی کشور انجام داده و امیدواریم همین موفقیت‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی ادامه داشته باشد.

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
2
0
دکتر بهداد عزیز چهره مصمم و اراده قوی وتوانمندی مدیریتی شما پشتوانه ای عطیم در ارتقاع دامپزشکی خواهد بود. موفق باشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
1
0
دکترجان خیلی لطف کردید که بی پرده و صادقانه از اینکه افزایش تعداد دانشگاه ها و فارغ التحصیلان باعث شرمندگی سازمان دامپزشکی شده صحبت کردید .افرین به این غیرت.یاشاسین.
واقعا در آینده نه چندان دور شاهد فاجعه در دامپزشکی خواهیم بود به گفته ریاست سازمان نظام دامپزشکی کشور امسال 2500 دانشجو جذب دانشگاه شده اند که نیاز کشور فقط 400 دانشجو هست.اندکی صبر...فاجعه نزدیک است.!!!!
پاسخ ها
حسین ترابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
الان وضعیت دامپزشکان و دامپزشکی فاجعه نیست یعنی میفرمائید؟!
حیرت زده.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
1
پس تا10سال دیگرکه گفتین وضع بهترمیشود دامپزشکا بایدبروند وسماق بمکندوسماق هم تمام میشودوبی سماق چطورمی تونند روزهارابه شبها وصل کنندتا10ساله تمام شودوبرن سرکار.پیشنهادمیکنم ابتدامقدارزیادی سماق واردکنید تا مشکلی پیش نیاد.پیش بسوی10سال .بعد.خوشبختی نزدیک است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
0
حرفه فقط با ماده ۱۹هم قرارداد ببندی یکی هست که بیاد یه قرارداد داخلی کمتر از اون مبلغ نظام ببنده یعنی مجبوریم نبندیم یکی دیگه هست ببنده من ۵۰۰تومن مجبور شدم داخلی ببندم خنده داره درحالیکه نظام بالای ۳تومنه تازه مزایام داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
0
اقای دکتر در مورد تب برفکی یه توضیح بدین...ودر مورد اینکه یه سالی میشه دیگه به بخش خصوصی واکسن طرح داده نشده...و ما بدبختر از همیشه شدیم و همه واکسنهای موجود رو ادارتون مجانی میبره میزنه....در مورد ایناش توضیح بدین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
2
0
امیدوارم مدیران کل سایر استانها هم به همین صورت واضح و شفاف حمایت خودشان را از بخش خصوصی بصورت علنی اعلام کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
0
...................... تو آذربایجان همکاران با ماهی ۷۰۰ تومن حقوق دارند کار می کنند.
........................
ناشناس
|
Turkiye
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
0
حالا وقت اعتراض کردن حالا که این همه داشجو گرفتند دامپزشک بدبخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
0
........... مدیر کلش مخالف نظامه اوضاع خرابتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
0
با حقوق 700 انتظار غذای سالم هم داریم مسخره است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
0
به نظر بنده به عنوان یک دامپزشک با 15 سال سابقه هدف از عدم نظارت بر تعداد فارغالتحصیلان دامپزشکی فقط حمایت از سرمایه داران و بیمار کردن مردم است تا مسولان فنی با حقوق ناچیز با بی تفاوتی برخورد کنند و سرمایه دا ر هرروز پولدارتر شود و مردم بیشتر بیمار شوند وقتی عرضه زیاد باشد تقاضا کم میشود این در حالی است که وزارت بهداشت از افزایش ظرفیت پزشکی جلوگیری میکند ولی جهاد کشاورزی و برادران جهادگر برایشان هیچ تفا وتی نمیکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
0
این مشکل را باید برادران جهاد حل کنند .... با پاک کردن صورت مسئله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
0
چی از این بهتر برای سرمایه دار تا بعنوان برده ... از انها نهایت سو استفاده را بکنند و شبکه دامپزشکی هم افتخار کند که پشت میز است و حاشیه امن دارد .............
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
0
یکی از صدها نتیجه عدم الحاق به وزارت بهداشت و ماندن زیر یوق برادران وزارت جهاد افزایش شمار فارغ التحصیلان و بیکاری انان است
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
0
0
چطور وزارت بهداشت پزشکی را کنترل میکند ولی برادران جهاد گر نمیتوانند دامپزشکی را کنترل کنند - چون تحصیلکرده مفت فراوان است
نظر شما
ادامه