کد خبر: ۳۸۰۲۴
 

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا گفت: تا پایان سال گذشته ۳۴۱ نفر در یکصد هزار نفر از جمعیت شهرضا دچار حیوان گزیدگی شده‌اند که این آمار از متوسط کشوری بیشتر است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایمنا، «دکتر حجت الله موسوی» در جلسه کنترل جمیعت سگ های بدون صاحب شهرستان شهرضا، عنوان کرد: «هاری» بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی است که مرگ حتمی فرد مبتلا منجر می‌شود؛ این در حالی است که تمام موارد بروز این بیماری قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: پس از بروز علائم بیماری چه در انسان و چه در حیوان متاسفانه بیماری درمان ناپذیر بوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود، از سوی دیگر سالانه میلیاردها  تومان از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فقط به خرید واکسن و سرم اختصاص می یابد که این رقم بدون احتساب هزینه های جانبی درمان پیشگیرانه مجروحین گاز گرفتگی حیوانات است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا بیان کرد: روند سالیانه موارد حیوان گزیده در انسان نشان دهنده افزایش شدید میزان گاز گرفتگی در کشور است.

موسوی گفت: تعداد موارد حیوان گزیدگی در سال ۱۳۹۵ در کشور ۱۶۸۵۲۱ نفر بوده است که این آمار برای برای شهرستان شهرضا در همان سال، ۳۴۱ مورد در  صد هزار نفر جمعیت بوده است که نسبت به آمار کشوری بیشتر است، این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد از موارد گاز گرفتگی انسانی توسط سگ ها اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ تعداد مرگ از هاری در کشور  ۲ مورد و در سال ۱۳۹۶ تا کنون تعداد این مرگ ها به ۹ مورد رسیده است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا اظهار کرد: موارد حیوان گزیدگی در شهرضا رو به افزایش است چنانچه این تعداد از ۲۳۳ مورد در سال ۹۱ به ۳۴۱ مورد در سال ۹۵ رسیده است.

موسوی اظهار کرد: بیشترین شمار حیوان گزیدگی در شهرضا مربوط به سگها بوده است تا جایی که آمار این واقعه از ۱۱۸ مورد در ۶ ماه نخست سال ۹۵ به ۱۳۲ مورد در ۶ ماه نخست سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۴۳۵ میلیون ۶۰۰ هزار ریال در کشور صرف مبارزه با حیوان گزیدگی شده است، این در حالی است که خسارات اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری در میان حیوانات نیز شامل ارقام بسیار زیادی می شود.

 
 
نظر شما
ادامه