کد خبر: ۳۸۰۶۲


دانشمندان آمریکایی در تلاشند که مرغ‌هایی با مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها، پرورش و تولید نمایند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، محققین خدمات تحقیقات کشاورزی (ARS) در تگزاس، نژادی از خروس‌ها را شناسایی نمودند که به طور طبیعی در خونشان دارای مقادیر بالایی از دو ترکیب کلیدی شیمیایی، به نام‌های سیتوکین‌ها و کموکین‌ها بودند که پاسخ ایمنی ذاتی پرنده را به شدت تقویت می‌کنند.

بااستفاده از آزمایش‌های جدید، پرورش دهندگان طیور تجاری در تلاشند که با جدا کردن و شناسایی این خروس‌های دارای پاسخ ایمنی بالا و انتخاب آنها در سیکل تکثیر، گله‌ای بسیار مقاوم در برابر بیماری‌ها داشته باشند. چنین مقاومت بالایی به ویژه در هفته‌های اول زندگی پرنده، باعث کاهش هزینه سلامت و ایمنی تغذیه در آنها خواهد شد.

«دکتر کریستی سواگرتی» میکروبیولوژیست موسسه ARS، می‌گوید: محافظت از جوجه‌ها از عوامل بیماریزا شامل بهداشت، واکسیناسیون، امنیت زیستی و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروها می‌باشد. اما جالب اینجا است که برخی از خروس‌ها دارای پاسخ ایمنی ویژه و کارآمدی هستند و در مقابل عوامل بیماریزا مقاوم هستند.

محققان با استفاده از نژاد خروس ذکر شده، نسلی از جوجه‌های گوشتی مقاوم را تولید نمودند. سپس جوجه‌های مقاوم را در معرض چندین عامل بیماریزا قرار دادند و آنها را با جو‌جه‌های حاصل از خروس‌های دارای سطح پایین سیتوکین و کموکین، که در برابر همان عوامل بیماریزا قرار گرفتند، مقایسه نمودند.

نتایج آزمایشات فوق که در Poultry Science منتشر گردید، حاکی از آن بود که جوجه‌های گوشنی غیر مقاوم و حساس، دارای علایم عفونت و پاتوژن‌های بیشتری نسبت به گروه مقاوم بودند.

به گفته خانوم سواگرتی، در نهایت، این نوع مقاومت در جوجه‌های حاصله، به معنی باقی ماندن عوامل پاتوژن کمتر در بدن پرنده در حین پرورش و در آخر تامین ایمنی بهتر مصرف کننده خواهد بود.

وی و همکارانش، هم‌اکنون در حال بررسی مقاومت جوجه‌های فوق در برابر عوامل بیماریزای غذایی نظیر سالمونلا و کمپیلوباکتر هستند. زیرا این دو عامل بیماریزا با هم سالانه باعث ابتلای 2 تا 3میلیون مورد بیماری در مصرف کنندگان گوشت مرغ در آمریکا شده که در حدود 450 تا 500 نفر مرگ را به دنبال داشته است.

منبع: World Poultry

نظر شما
ادامه