کد خبر: ۳۸۰۷۵



جلسه توجیهی - آموزشی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای مسئولین فنی و بازرسین بهداشتی به همراه مدیران کشتارگاه های سطح استان اصفهان در محل اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، در ابتدای این جلسه «دکتر کشتکار» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در جلسه اظهار داشت: عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک ویروس می باشد که براحتی بوسیله افراد و خودروهایی که به یک محل آلوده وارد شده به محل های عاری از این عامل انتقال پیدا می کند.

وی در ادامه ضمن اشاره به تجربه بروز این بیماری در سال گذشته تصریح کرد: یکی از دلایل بروز این بیماری در برخی واحدها عدم توجه به رفت و آمدها بود که با ورود افراد مختلف به مرغداری ها و یا ورود خودروهای حمل طیور به محیط مرغداری بدون شستشو و ضدعفونی لازم بود که سبب ضرر و زیان به آنها شده بود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در پایان با تاکید به این نکته که می بایست کشتارگاه ها تجهیزات کامل شستشو و ضدعفونی را داشته و استفاده نمایند خاطر نشان کرد: هیچ بهانه ای جهت خروج خودروهای حمل شسته نشده از کشتارگاه وجود ندارد و با کشتارگاه های متخلف که مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند به شدت برخورد خواهد شد.

در ادامه دکتر «عبدالرضا مرادی» رئیس اداره نظارت بربهداشت عمومی و فرآورده های خام دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص ممیزی کشتارگاه ها از لحاظ تجهیزات شستشو و ضدعفونی گفت: تمامی کشتارگاه های فعال می بایست دارای قفس شور، کارواش در سکوی تخلیه و دوش شستشو خودرو در درب ورودی و خروجی کشتارگاه داشته، که می بایست دارای کارکرد مناسب و قابل قبول باشد.

وی در ادامه در با اشاره به اینکه یکی از الزامات شروع کشتار وجود ماده ضدعفونی جهت ضدعفونی خودروها و قفس ها می باشد، افزود: تهیه ضدعفونی می بایست با مشورت کارشناسان شبکه دامپزشکی و مسول فنی- بهداشتی کشتارگاه باشد و در بازدیدهایی که مدیران و کارشناسان دامپزشکی از کشتارگاه انجام می دهند در صورت عدم وجود ماده ضدعفونی کافی یا عدم استفاده از آن با مسئول فنی و بازرسین بهداشتی و مدیران کشتارگاه برخورد می گردد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه با اشاره شروع فصل سرما و افزایش خطر بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیان داشت: ورود و کشتار محموله های بدون گواهی حمل، غیر مجاز می باشد و گزارش چنین مواردی می بایست به مسئولین شبکه دامپزشکی ارائه گردد، همچنین تلفات غیرعادی در زمان حمل و یا لاشه های تب دار از مواردی است که می بایست در خصوص آن نمونه گیری های خونی و سرمی صورت گیرد و محموله تا تعیین تکلیف ضبط گردد.

دکتر مرادی در پایان با تاکید بر شستشوی و ضدعفونی خودروها و قفس ها با تجهیزات مناسب، خاطر نشان کرد: بی توجهی و عدم رعایت الزامات بهداشتی یکی از عوامل مهم در انتقال آلودگی ها می باشد و با توجه به رفت و آمدهایی که در کشتارگاه صورت می گیرد، کشتارگاه ها یکی از محل های تجمع عوامل بیماری زا می باشد، لذا برنامه های شستشو و ضدعفونی می بایست بصورت دقیق و کامل انجام گیرد.

در ادامه کارشناسان اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، اداره قرنطینه و امنیت زیستی و اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، ضمن تبیین جنبه های مختلف بیماری آنفلوآنزای طیور و موارد قرنطینه ای، نسبت به برگزاری کارگاه عملی آموزش نحوه نمونه گیری از موارد احتمالی در کشتارگاه ها اقدام گردید.


 

نظر شما
ادامه