کد خبر: ۳۸۰۸۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه از تشدید اقدامات بهداشتی - قرنطینه‌ای در مزارع پرورش ماهی این استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر پگاه رستمی» اظهار داشت: با توجه به شروع فصل سرما و افزایش ریسک بروز بیماری های ویروسی از قبیل VHS  و IHN  و به منظور کنترل بیماری های فوق در استان و کاهش تلفات و خسارت در مزارع آبزی پروری اقدامات بهداشتی – قرنطینه ای در سطح مزارع پرورش آبزیان تشدید می شود.

وی برگزاری کلاس های آموزشی در این خصوص و ارائه هشدارهای لازم و چهره به چهره و توزیع بروشورهای آموزشی تهیه شده را از اقدامات در نظر گرفته شده برای اطلاع رسانی و آموزش مزرعه داران عنوان کرد.

این مقام مسئول در ادامه به ذکر برخی از اصولی که صاحبان مزارع پرورش آبزیان برای مصون ماندن مزارع خود از این بیماری ها باید رعایت کنند پرداخت و افزود: برای مزارع نباید از آب رودخانه به صورت مستقیم استفاده کرد و احداث چاهک در حاشیه رودخانه ها و ضدعفونی آب ورودی قبل از توزیع آب در استخرها را حتما مورد توجه قرار دهند.

رستمی ضمن تاکید بر عدم خرید و جابجایی تخم چشم زده و بچه ماهی بدون گواهی سلامت دامپزشکی از ممنوعیت ورود بچه ماهی به استان در فصول سرد سال تا زمان افزایش دمای آب و کاهش فعالیت ویروس خبر داد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه استقرار ضدعفونی های نفر و خودرو در مبادی مزارع و ضدعفونی مناسب خودروها هنگام جابجایی بچه ماهی و همچنین قبل از ورود به مزرعه را از دیگر راهکارهای پیشگیری از بیماری های آبزیان برشمرد.

به گفته وی، ضدعفونی مستمر ابزار، وسایل و دست ها، عدم استفاده از ساچوک و ابزار مشترک با دیگر مزارع، محدود کردن رفت و آمد کارگرها در بین مزارع و جلوگیری از حضور افراد متفرقه در مزرعه از راه های دیگر برای پیشگیری از شیوع این بیمار هادر مزارع آبزیان است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استفاده از محرک های ایمنی، پروبیوتیک ها، مکمل های معدنی و ویتامین ها به منظور تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس های محیطی از طریق بهبود کیفیت غذا و کاهش تراکم و دستکاری ماهی ها و استفاده از نمک، ضدعفونی تخم های در مراکز تفریخ با ترکیبات ضدعفونی کننده یددار به میزان ۱۰۰PPM و به مدت ۱۰ دقیقه و نصب کوره لاشه سوز در مزارع و دفن یا سوزاندن تلفات به صورت بهداشتی نیز در این خصوص ضروری است.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین از صاحبان مزارع پرورش آبزیان خواست که هرگونه تلفات را به سرعت به شبکه های دامپزشکی اطلاع داده و یا از طریق سامانه شبانه روزی ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ با کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در میان بگذارند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۴
نسترن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
0
ای جانم....نویسنده موفق رمان های اینترنتی....زهرتاوان، شاه شطرنج، اسطوره، مومیایی وتب
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
0
0
پگاه عزیزم، نویسنده محبوبم، هم در نوشتن رمان های ادبی ماهر هستند هم در نوشتن مقالات علمی، موفق باشی دامپزشک و نویسنده اینترنتی خوش قلم....P*E*G*A*H
نسترن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
پگاه عزیزم ، میدونم الان ایران نیستی و فرسخ ها از ما فاصله داری ولی دلت پیش ماست.از صمیم قلبم آرزو میکنم زودی برگردی توی کشور پیش خودمون و امتحانت رو هم خوب بدی
ریحان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
پگاه عزیزم روز دامپزشک رو بهت تبریک میگم
نظر شما
ادامه