کد خبر: ۳۸۱۲۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
با رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری:
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشی از قانون سازمان دامپزشکی مبنی بر صدور پروانه فروش دارو و مواد مصرفی در امور دامپزشکی توسط این سازمان را ابطال کرد ...
 

حکیم مهر - هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشی از مصوبه هیئت وزیران درباره سازمان دامپزشکی کشور را باطل کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دیوان عدالت اداری، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بند «ن» از آیین نامه اجرایی بند «ز» مواد سه، هفت، هشت و 9 قانون سازمان دامپزشکی مبنی بر صدور پروانه فروش دارو و مواد مصرفی در امور دامپزشکی توسط این سازمان را ابطال کرد .

در مقرره مورد اشاره در ارتباط با پروانه فروش آمده بود: مجوزی که توسط سازمان، به منظور فروش دارو و مواد مصرفی در امور دامپزشکی، برای مدت معین صادر می شود .

شاکی با تقدیم دادخواست و شکایت از مقرره مورد اشاره، از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخواست ابطال مواد مذکور را کرده و در تبیین دلایل خود برای ابطال مقرره مورد شکایت آورده است: در راستای سیاست کاهش تصدی گری دولت و بر اساس سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی و سند چشم انداز بیست ساله، بند"ج" ماده دو قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 1389، بر این امر تصریح کرده که وظیفه صدور مجوز هر گونه کلینیک و داروخانه دامپزشکی و غیره و نظارت بر آنها جزء وظایف اصلی سازمان نظام دامپزشکی است .

شاکی تصریح کرده است: ماده دو قانون افزایش بهره وری با این تصریح، مواد 9 و 10 قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب 1350 را نسخ و صلاحیت و تکلیف صدور پروانه و مجوز تأسیس مراکز درمانی و داروخانه ای دامپزشکی را بر عهده سازمان نظام پزشکی ایران قرار داده است .

شاکی گفته است که آیین نامه مورد شکایت در موارد مذکور با تغییر شکلی عناوین داروخانه دامپزشکی به داروفروشی و پخش دارو، بر خلاف نص صریح ماده دو قانون افزایش بهره وری اقدام کرده است و لذا تقاضای ابطال آن را دارد .

سازمان دامپزشکی کشور نیز در مقام پاسخ به شکایت مطروحه، در لایحه دفاعی خود آورده است: ماده دو قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی ناظر بر پیش بینی نقش نظارتی برای سازمان نظام دامپزشکی با رویکرد نظارت بر امور صنفی و حرفه ای تدوین شده و مجوز موضوع این ماده به معنای مجوز برای اشتغال به حرفه های مرتبط با دامپزشکی است. از سوی دیگر، مجوز های موضوع بندهای "م" و "ن" ماده یک آیین نامه مورد شکایت در راستای هدف دامپزشکی و به منظورتأمین بهداشت داروهای دامی و.... مورد حکم قرار گرفته است و در حقیقت این دو دسته از مجوزها هر یک برای تأمین هدفی خاص می بایست اخذ شود. بنابراین تأسیس داروخانه به لحاظ صنفی و پخش و فروش دارو در داروخانه به لحاظ کنترل کیفی دارو و نظارت بر بهداشت آن، مستلزم اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی است و هر یک از این امور نیز دارای مبانی خاص بوده و مغایر با یکدیگر نیست .

در جلسه امروز (سه شنبه) 16 آبان ماه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از طرح شکایت شاکی، استماع نظریات نماینده سازمان دامپزشکی و بحث و بررسی بر روی مواد قانونی و استماع نظرات موافق و مخالف، هیئت عمومی دیوان، اعلام کرد: با عنایت به اینکه مطابق حکم بند "ج" ماده دو قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب سال 1389، صدور پروانه فروش دارو و مواد مصرفی در امور دامپزشکی در قالب داروخانه با سازمان نظام دامپزشکی است، بنابراین بند "ن" از آئین نامه اجرایی بند "ز" ماده سه و مواد هفت، هشت و 9 قانون سازمان دامپزشکی که صدور پروانه را به این سازمان محول کرده، خارج از حدود اختیار و مغایر با حکم بند "ج" قانون صدرالذکر بوده و قابل ابطال تشخیص می شود .

 
 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
حیرت زده.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
1
دلیل اصلی بدبختی وشکست دامپزشکی تخاصم ورقیب ودشمن وناهماهنگ بودن سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی با یکدیگراست.جمعش کنید زودتر ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
دقیقا باید این بساط نابسامان با ادغام و یکی شدن مرکز تصمیم گیری و اجرا در دامپزشکی و حتی دامپروری جمع شود
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
برون سپاری بخشی از وظایف سازمان دامپزشکی به عهده همکاران دامپزشک در نظام دامپزشکی.........
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
از ماست که بر ماست............
منتظر ناجی از عالم غیب هستیم. بعد میگیم مشکلات بخش خصوصی و دولتی حل نمی شود با این وضع غیر قابل حل است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
آقای رئیس سازمان نظام دامپزشکی خواه وناخواه سازمان دامپزشکی با شما در یک مسیر حرکت میکند انشالا اگر مرد عمل هستی چنین انرژی را هم صرف کاهش ظرفیت نابسامان دانشکده های دامپزشکی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
متاسفانه تعجیل در برونسپاری و کاهش تصدی گری، بدون دقت و مطالعه عواقب آن ، که ناشی از ناآگاهی تصمیم گیران از حساسیت و اهمیت یک سیستم دامپزشکی مدرن و کارآمد در تضمین بقای مردم یک کشور است از یک سو و ضعف علاقه به رشته و کمبود علم و تجربه و مهارتهای لازم دامپزشکی در دست اندرکاران دولتی و خصوصی و آموزشی این رشته موجب در هم ریختگی بیشتر از پیش امور و رسیدن به نقطه فروپاشی دامپزشکی شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
متاسفانه صدور پروانه به منظور بالابردن اشتغالزایی فقط جنبه صوری داره و درامدی برای شاغلین به همراه نداره و خیلی ها هم بعد از دوسالی دست و پا زدن مجبور به ترک ان هستن
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
بهدخدا دامپزشکم و بدبخت مردم از بیکاری....خدایا من و بکش که راحت شم که این رشته رو انتخاب کردم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
0
1
......................... من 12ساله بخش خصوصی فعالیت میکنم الانم منطقه محرومم ولی باز از سازمان دامپزشکی یکم خیر وانصاف دیده ام ولی از نظام دامپزشکی جز ازار واذیت هیچ ندیدم بسیاری ازمشکلات ما دامپزشکان حاصل تاسیس نظام دامپزشکیست مثلا چندسال پیش طرحی درمجلس درشرف تصویب بود جهت اشتغال فقط2000دکتردامپزشک(زمان احمدی نژاد ودرامد بالای نفت)که باکارشکنی نظام دامپزشکی عقیم ماندچون اقایان متولی بخش خصوصی بودند ودیگر تقریبا کسی باقی نمیماند که نظام متولی انها باشد وقص علی هذا ازاین داستانها زیاده درمورد این نظام دامپزشکی خدا بخیر کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
0
1
این خط و این هم نشان.شاید سازمان دامپزشکی قصد قدرت نمایی را داشت ولی نظام دامپزشکی چنان بلایی سرتان در می آورد باور کن که رابین هود هم نمیتونه کمکتون کنه.تازه مالیاتتون هم چند برابر میشه ...................
دکتر کامیاب قیصربیگی
|
Finland
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
0
1
سلام.این کار جز بدبختی برای بخش خصوصی چیز دیگری نخواهد داشت.تا حالا اگر میشد شکایت کرد از چگونگی صدور پروانه ها دیگه حتی نمی شود اعتراض کرد ،بلایی که سر درمان امده سر داروخانه ها هم خواهد امد.
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
0
0
ظاهرا سپردن صدور پروانه به بخش خصوصی و در واقع درآوردن آون از دست سازمان خیلی سخت ودردناک بوده. تا حالا هم که به حمدالله نظام وکارشناسا خوب از پس آون بر آمدن از این به بعد هم به همین شکله آن شاالله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
حالا نه داروخانه خیلی هم اش دهن سوزی هست بیاید سرش دعوا کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
سوال اساسی این است که نظام با کدام ساختار اداری و کارشناسی با تجربه و با ثباتی ،قادر به اجرا و به سامان کردن وظایف محوله را دارد !؟
اساسا ساختار انتخاباتی نظام که البته تا حال مسکوت مانده و سالها است که اجرا نمیشود خود به تنهایی عامل طبیعی بی ثباتی در روند امور نظام میباشد . و در صورتی که نظام به فرض به نوعی موفق به ایجاد بدنه کارشناسی رسمی و با ثباتی هم شوند ، سوالی که پیش می آید این است که ، وقتی در سازمان دامپزشکی چنین بدنه ای با تجربه و با ثبات از ده ها سال پیش وجود داشته ، چه ضروررتی برای ایجاد موازی کاری و سپردن اموری خطیر به مجموعه ای بی تجربه و بی ثبات .......... داشته است !؟
نظر شما
ادامه