کد خبر: ۳۸۱۹۹
 

حجتی در نشست خبری مشترک با کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا از تصمیم اروپایی‌ها برای پرورش شتر در ایران خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری مشترکی که به مناسبت حضور کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا در ایران برگزار شد، به خبرنگاران حاضر در هتل لاله تهران گفت: این نخستین سفر هیات اروپایی متشکل از ۲۰ کشور به ایران است. البته مقدمات زیادی برای هماهنگی سفر پیش بینی شده و پیش از این، سه سفر مقدماتی برای مذاکرات ابتدایی انجام شد. در نهایت زمینه‌های همکاری شمرده شد و هم‌اکنون هیات ۷۰ نفره اروپایی از تجار و سرمایه‌گذاران در زیربخش‌های مختلف کشاورزی به ایران آمده‌اند.

محمود حجتی افزود: در همین راستا صبح امروز بیش از ۳۰۰ نفر از تجار و کارآفرینان ایرانی در اتاق بازرگانی با این هیات دیدار و در مورد راه‌های گسترش همکاری بحث کردند. بنابراین با توجه به زمینه سازی خوب بین ایران و اروپا توسعه روابط اقتصادی به ویژه در زمینه محصولاتی که ایران مزیتی نسبی در تولید آنها دارد در آینده‌ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر صادرات گندم به اروپا عنوان کرد: لزوما هر محصولی که تولید می‌شود برای صادرات نیست. بنابراین هر کشوری مزیت‌هایی برای تولید دارد. از این رو ما گندم را با هدف صادرات تولید نمی‌کنیم و اگر سالی به خاطر نزولات آسمانی تولید بالا رفت، می‌توان گندم یا فراورده‌های حاصل از آن را به کشورهای منطقه فروخت. ضمن اینکه اروپا یکی از صادرکنندگان بزرگ گندم محسوب می‌شود.

حجتی تاکید کرد: تجارت بین ایران و اروپا تنها در زمینه مبادلات کالایی نیست. بلکه این دیدار می‌تواند به عنوان زمینه و بستری برای استانداردسازی مشترک بین دو منطقه و رفع موانع تجاری باشد تا راه برای تجار هموار شده و آنها بتوانند در محیطی شفاف به تجارت بپردازند. برای این منظور لازم است که کارگروه مشترک متشکل از اعضای دو طرف تشکیل شود تا در خصوص موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران نخستین کشور تولیدکننده قزل‌آلای پرورشی در دنیاست، ادامه داد: پیش از این راه ارسال این محصول به اروپا باز نبود، اما اکنون طبق مذاکراتی که صورت گرفته، قرار است راه برای این موضوع هموار شود که از این پس پیگیری مسئله به عهده تجار خواهد بود.

حجتی اظهار کرد: اگرچه تاکنون از اروپا بذر هیبرید می‌آوردیم، اما امروز امضای قرارداد بین دو شرکت ایرانی و اروپایی به معنای آن است که بذر مادری وارد ایران می‌شود. همین زمینه‌های همکاری قابلیت توسعه دارد. همچنین مدت‌ها پیش تخم‌چشم زده از فرانسه وارد می‌کردیم، اما امروز فرانسوی‌ها در سواحل قشم تولید این محصول را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری اروپایی‌ها در ایران برای تولید لبنیات افزود: در حال حاضر طرف اروپایی برای سرمایه‌گذاری در پرورش شتر در مناطقی مانند بیرجند اقدام کرده و در کنار آن کارخانه‌های فراورده‌های لبنی و آرایشی حاصل از شیر شتر نیز احداث می‌شود که محصولات آن قابل صادرات به اروپاست.

حجتی با ابراز تاسف از حجم پایین مبادلات تجاری بین ایران و اروپا گفت: تاکنون حجم مراودات از ۵۲۰ میلیون دلار تجاوز نکرده است. هرچند این منطقه از گذشته یکی از بازارهای سنتی ایران محسوب می‌شد، اما طی سال‌های تحریم آن را از دست دادیم. البته با توجه به دیدارهای اینچنینی امید می‌رود بتوانیم دوباره جایگاه خود را در بازار این منطقه پیدا کنیم.

 
 
نظر شما
ادامه