کد خبر: ۳۸۲۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از توافق رؤسای قوای مجریه و مقننه برای ایجاد تغییرات اساسی در ساختار دولت خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر عبدالرضا عزیزی» نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز (شنبه) سران قوای سه‌گانه در قوه قضاییه گفت: در این جلسه علی لاریجانی و حسن روحانی رؤسای قوای مقننه و مجریه به بحث و بررسی پیرامون ایجاد تغییرات در ساختار دولت پرداختند و به توافقات ضمنی در این‌باره رسیدند.

وی افزود: براساس این توافق وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و امور راهداری تقسیم می‌شود و سازمان شهرداری‌ها از وزارت کشور به وزارت مسکن منتقل خواهد شد.

همچنین بر اساس این توافق بنا شد تا امور مربوط به برق از وزارت نیرو جدا و به وزارت نفت ملحق شود و نام وزارت نفت به وزارت انرژی تغییر کند.

ضمنا توافق شد تا وزارتخانه‌ای ایجاد شود که تنها به امورات مربوط به روستاهای کشور رسیدگی کند و حوزه عملکردش به این بخش معطوف باشد.

علاوه بر این سازمان محیط زیست و منابع طبیعی (سازمان جنگل ها) و بخش آب آب‌وفاضلاب شهری و روستایی و آب‌منطقه‌ای وزارتخانه مستقل دیگری را تشکیل دهند.

دیگر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه توسعه صادرات و بازرگانی تقسیم شود و در مورد وزارت ورزش و جوانان نیز حوزه جوانان از ورزش منفک و در قالب سازمان ملی جوانان به کار خود ادامه دهد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: ما در کمیسیون اقتصادی این تغییرات را مورد بررسی قرار خواهیم داد و کمیسیون باید تا قبل از بررسی بودجه این موضوع به صحن علنی برای تصویب ارائه شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
بعضی از این پیشنهادها از همین مرحله پیشنهاد هم ترسناک و خسارت بار است.
اینکه یک ناکارآمدی را به چند ناکارآمدی تقسیم کنیم نتیجه خوبی ببار نخواهد آورد.
مثلا رابطه نفت و برق که دو تخصص مختلف هستند چیست ؟ جز اینکه در بعضی نیروگاهها از گاز و یا محصولات نفتی استفاده میشود!
همانطور که موضوع نحوه مصرف آب به وزارت نیرو ربط مستقیمی ندارد جز آنکه یک سری نیروگاه آبی داریم، اما مقوله آب و آبخیزداری یک تخصص ویژه و متفاوت از تولید نیرو است !
بجای درس گرفتن از اشتباهات قبلی متاسفانه اصرار بر تکرار بدتر آن وجود دارد .
بهترین کار اصلاح اشتباهات قبلی بود مثلا انحلال وزارت جهاد و احیای وزارت کشاورزی با ساختار اداری قبلی و احیای سازمان دامپزشکی و دامپروری کل کشور بعنوان یک سازمان مستقل در داخل وزارت کشاورزی که کلیه امور مربوط به دام و دامپروری و محصولات دامی تحت مدیریت دامپزشکی و دامپزشکان صاحب علم وتجربه و باتوان قرار داشته باشد .
البته بعضی امور وجود دارد که بطور طبیعی نیاز به هماهنگی و همکاری چند نهاد و یا وزارت خانه دارد مثلا محصولات غذایی اعم از منشاء دامی یا گیاهی نیاز به نظارت و بررسی وزارت بهداشت هم دارد تا سالم به دست مصرف کننده برسد . که اینجا همکاری ما بین دامپزشکی و بهداشت و یا کشاورزی و بهداشت لازم خواهد بود . حتی اینجا سازمان استاندارد هم باید همکاری و نظارت کند .
این سیستم که به بهانه کوچک سازی بیاییم هم تولید و هم تایید را به یک نهاد بسپاریم بدون شک خسارت بار خواهد بود . اما نظارت چند جانبه از بسیاری هزینه های بعدی و جبران ناپذیر جلوگیری میکند و البته ادغامها و تفکیکها باید بدرستی ارزیابی شود تا همه امور در مسیر طبیعی و کارآمد خود جریان یابد .
نظر شما
ادامه