کد خبر: ۳۸۲۰۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با حکیم مهر عنوان کرد:
«دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: با سیستم موجود، هرچند مطالبات مسئولین فنی از طریق بانک واریز می‌شود، اما باز هم حقوق از ناحیه کارفرما دریافت می‌شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: حدود ۳۵ درصد فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی استان قزوین از طریق بخش غیر دولتی انجام می‌شود. این را «دکتر سید بهمن نقیبی» به حکیم مهر می‌گوید. وی رابطه خود با بخش خصوصی را خیلی مثبت و مطلوب ارزیابی می‌کند و معتقد است که در زمینه اجرای ماده ۱۹ یک توفیق ۸۰ درصدی و شاید بیشتر در عقد قراردادها بر مبنای دستورالعمل ابلاغی سازمان طبق ضوابط داشته است. با این حال دکتر نقیبی به دنبال یک راهکار دیگر برای تامین حقوق همکاران خود در بخش غیر دولتی است تا دغدغه‌های ناشی از این موضوع باعث نشود در فعالیت‌ها و وظایفی که به عنوان نظارت به آنها محول شده، اشکالی پیش آید.

حکیم مهر: آقای دکتر، از احوالات دامپزشکی استان قزوین چه خبر؟

ما در ابتدای هر سال بر مبنای سیاست‌هایی که سازمان برای ما ابلاغ می‌کند، در بازه‌های زمانی مختلف طرح‌ریزی عملیاتی انجام داده و عملیات واکسیناسیون را طبق برنامه‌ریزی انجام می‌دهیم. وضعیت تب برفکی، بروسلوز و بحث‌های مرتبط با آن را زیر نظر داریم و هر چقدر به نیمه دوم سال نزدیک‌تر می‌شویم، بخش عمده فعالیت‌های ما به سمت فعالیت‌های پیشگیرانه می‌رود.

همچنین از طریق اقداماتی که در سطح روستاها و مراکز انجام می‌شود، دو بیماری مهم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که جایگاه خاص خود را دارد و تب برفکی را پایش می‌کنیم.

در زمینه PPR نیز اقدامات مشترکی از جمله واکسیناسیون با اداره کل محیط زیست انجام دادیم. در سال‌های ۹۳ و ۹۴ سهمیه ۱۶ هزار واکسیناسیون برای گوسفند را در نظر گرفته بودند که ما به دلایل شرایطی که بعدا اتفاق افتاد، این تعداد را به ۲۵۰ هزار رساندیم؛ همین باعث شد که خوشبختانه موردی از بیماری نداشته باشیم. اما در کنار آن چون نگران بحث بروسلوز هستیم، پایش‌هایی هم در مراکز عرضه شیر خام داشتیم که نتایج آن بیانگر این بود که باید تصمیماتی جدی در این عرصه بگیریم. آن هم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اقدام می‌کنیم.

بحث دیگری که به طور مبتکرانه در استان انجام شد این بود هر قطعه ماهی اعم از ماهی جنوب یا شمال که وارد استان می‌شود، یک پلاک دریافت می‌کند که وقتی در سطح شهر عرضه می‌شود، به کمک آن مشتری می‌تواند نوع ماهی و تاریخ صید آن را تشخیص دهد؛ این کار را از سال گذشته شروع کردیم.

آخرین اقدام این بود که در سال گذشته یک آزمون فراگیر انجام شد که طبق نتیجه آن از ابتدای آذر ماه ۱۰ نیروی جدید به ما اضافه می‌شود که این اتفاق باعث خوشوقتی است.

حکیم مهر: به بحث واکسیناسیون اشاره کردید. چه حجمی از این کار را به بخش خصوصی واگذار می‌کنید؟ آیا در بحث اعتبارات آن مشکلاتی ندارید؟

به طور میانگین حدود ۳۵ درصد فعالیت‌های ما از طریق بخش غیر دولتی انجام می‌شود. محل این اعتبارات از محل طرح توسعه اقدامات عشایری روستایی است که سازمان دامپزشکی به صورت ملی آنها را تامین اعتبار می‌کند. جدای از آن با مساعدت‌هایی که در استان انجام شده ما یک مقداری از اعتبارات استانی خود را در همین راستا هزینه می‌کنیم. در سال گذشته هم به موقع اعتبارات سازمان رسید و هم تخصیص‌هایی که اتفاق افتاد در زمان مناسب بود و لذا می‌توان گفت که بدهی نداریم. قرارداد عملیات امسال هم منعقد شده و تا امروز هم مقداری اعتبار به ما تخصیص پیدا کرده و امیدوار هستیم که این روال همچنان ادامه پیدا کند.

حکیم مهر: یعنی در بخش اعتبارات مشکلی ندارید؟

اینکه مشکلی داریم یا نه، طی چند ماه آینده مشخص می‌شود اما تجربه نشان داده چه به لحاظ اعتبارات ملی و چه استانی در این بخش مشکل نداریم. ما فعالیت‌های مایه‌کوبی را با ۲ دید دنبال می‌کنیم؛ واگذاری امور به بخش غیر دولتی این امکان را برای ما به وجود می‌آورد که مقداری امور حاکمیتی را تقویت کنیم و از طرف دیگر اشتغال‌زایی برای سیل فارغ‌التحصیلان این رشته باعث می‌شود که این بخش را با حمیت بیشتری دنبال کنیم.

حکیم مهر: ارتباط شما با بخش خصوصی به چه شکل است؟

رابطه خود را با بخش خصوصی خیلی مثبت و مطلوب ارزیابی می‌کنم؛ ای کاش همین سوال را از بخش خصوصی هم بپرسید تا به همین نتیجه برسید. در بسیاری از موقعیت‌های نیروهای بخش غیر دولتی به کمک ما می‌آیند. مثلا بیماری‌ها به موقع اعلام می‌شود که این از نقاط قوت استان است. در بحث‌های مختلف ممکن است نقایصی در نوع عملکرد ما و نوع مستندسازی بخش غیردولتی وجود داشته باشد اما ما سعی کردیم طی این سال‌ها کاملا در یک بستر تعاملی جلو برویم.

واقعا لازم است از بخش غیردولتی تشکر کنم. چون در بسیاری از اوقات دست ما را گرفته‌اند و باعث شده‌اند ما تصمیماتی را بر مبنای اطلاعات دریافتی از آنها بگیریم. این فرایند در اینکه طی چند سال اخیر مورد حادی از بیماری در استان نداشتیم، به ما کمک زیادی کرده است. تصور من این است که اگر این همکاری همچنان ادامه پیدا کند، به بهبود وضعیتی که الان وجود دارد کمک زیادی می‌کند.

حکیم مهر: یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی و خصوصا مسئولین فنی، ساوزکار اجرای ماده ۱۹ آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی است. آیا نظارتی بر اجرای درست این قانون دارید؟

خوشبختانه بر مبنای اطلاعات موجود، قراردادهایی که وجود دارد و فازبندی‌هایی که سازمان دامپزشکی در زمینه مراکز بسته‌بندی، کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های خوراک به ما ابلاغ کرده، تصور من این است که ما یک توفیق ۸۰ درصدی و شاید بیشتر در عقد قراردادها بر مبنای دستورالعمل ابلاغی سازمان طبق ضوابط ماده ۱۹ داشتیم.

مجموعه تعاملات در سطح استان با همکاران، کشتارگاه‌ها و ... خوب است. در همان روزهای نخست ابلاغ دستورالعمل جلسات ما تشکیل شد و قراردادها بر مبنای همان دستورالعمل‌ها بسته شد. تا اینجا هم به جز یک مورد، مورد خاص دیگری به ما منعکس نشده است مبنی‌بر اینکه ممکن است اشکالی در نوع پرداخت‌ها وجود داشته باشد، اما نیازمند این هستیم که این قسمت را هم تقویت کنیم. شاید در سال‌های آینده با توجه به تجربیاتی هم که الان به دست آوردیم دنبال یک راهکار دیگر برای تامین حقوق همکاران در بخش غیر دولتی باشیم که دغدغه‌های ناشی از این موضوع باعث نشود در آن فعالیت‌ها و وظایفی که به عنوان نظارت به آنها محول کردیم، اشکالی پیش آید. به نظر من در این قسمت نوع پرداخت باز هم می‌تواند تغییر کند، البته به شکل پله به پله.

حکیم مهر: مثلا چه راهکاری؟ لطفا بیشتر توضیح دهید.

همیشه در قسمت‌های مختلف صحبت بر سر این است که با سیستم موجود، هرچند از مطالبات مسئولین فنی از طریق بانک واریز می‌شود اما باز هم حقوق از ناحیه کارفرما دریافت می‌شود. به نظر می‌رسد باید به سمتی برویم که یک درصد از تولید را به صورت درصدی، به عنوان هزینه نظارت بهداشتی یا تضمین سلامت آن فراورده در جایی متمرکز کنیم. این جا می‌تواند یک نهاد یا صندوقی باشد که سازمان‌های مردم نهاد دامپزشکی آن را مدیریت کنند. نه اینکه به طور مستقیم یک عدد خاص را بگوییم که از طریق یک فرمول، به شکل ماهیانه از طرف کارفرما به حساب آن مسئول فنی بهداشتی واریز شود. تصور من این است ماده ۱۹ درصدی از خواسته‌های ما را برآورده می کند اما راجع‌به این موضوع بهتر می‌توان فکر کرد و نیازمند این است که بخش‌های دولتی و خصوصی بیشتر با هم در این زمینه تعامل داشته باشند.

حکیم مهر: اشاره کردید که قرار است ۱۰ نفر به نیروهای شما اضافه شود. در کل یکی از مشکلات بیشتر ادارات کل، تعداد زیاد پست‌های خالی است. این چند نفر چقدر از ظرفیت شما را پوشش می‌دهند و حقوق آنها قرار است از کدام منبع پرداخت شود؟

دستگا‌ه‌های اجرایی هر سال یک آزمون که به آزمون‌های جامع فراگیر معروف شده، برگزار می‌کنند. در آبان ماه سال گذشته یک سهمیه ۱۵ نفری به استان قزوین اختصاص داده شد که از این تعداد ۱۱ نفر توانستند حد نصاب لازم را برای اینکه جذب دستگاه شوند به دست آورند. ۴ سهمیه به دلیل عدم توانایی کسب حد نصاب لازم از سوی افراد شرکت کننده، خالی و بلاتکلیف ماند.

خوشبختانه با رایزنی‌هایی که انجام گرفت و سازمان برنامه و بودجه هم موافقت کرد، تامین اعتبار از محل اعتبارات هزینه‌ای استان انجام می‌شود که این حمایت جای تقدیر از همکاران در سازمان برنامه و بودجه دارد. در دیداری هم که چند روز قبل با انها داشتیم، تایید کردند که ما می‌توانیم این افراد را از ابتدای اذر ماه به کار بگیریم. ما تقریبا ۲۳۳ پست سازمانی داریم از این تعداد ۱۲۰ پست توسط کارمندان رسمی و پیمانی اشغال شده‌اند. این ۱۰ نفر می‌‌تواند به جمع آنها اضافه شوند تا برای نخستین بار نزدیک به ۵۷ درصد از پست‌های سازمانی ما تکمیل ‌شود. این مساله باعث می‌شود ما بتوانیم فعالیت‌های خود را بهتر از گذشته انجام دهیم. بنده به‌عنوان مدیر کلی که ابزار کار او منابع انسانی است، این اتفاق تشکر می‌کنم.

حکیم مهر: اما به نظر می‌رسد که باز هم رقم کمی است.

ما یک دستگاه نوپا هستیم و در مقایسه با خیلی از دستگاه‌های اجرایی دیگر وضعیت خوبی داریم. ممکن است استان‌های قدیمی‌تر این معضلات را نداشته باشند اما در استان‌های نوپا تا ساختار بخواهد شکل گیرد، باید این مراحل طی شود. در حال حاضر اکثر دستگاه‌های اجرایی زیر ۵۰ درصد نیرو دارند. از آنجا که عمده این نیروها دامپزشک هستند و در رابطه با بهداشت مواد غذایی کار می‌کنند، به ما کمک می‌کنند تا یک گام دیگر برای خواسته‌های عمومی برداریم.

حکیم مهر: ارتباط شما با داروخانه‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی به چه شکل است؟

آنها هم قستمی از بخش غیر دولتی هستند. به دلیل اهمیت موضوع قاچاق، کارشناسان ما با جدیت بیشتری مباحث این بخش را می‌نگرند. طی چند روز گذشته انجمن صنفی کارفرمایی قزوین تشکلی را به طور ویژه از کارشناس ناظر دارو و درمان داشت. این نشانگر این است که ما در عین حالی که وظایف خود را انجام می‌دهیم به دنبال اذیت و آزار این بخش نیستیم. چون معتقدیم که آنها باید فعالیت اقتصادی خود را انجام دهند و این بستر را اداره کل باید آماده کند.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص فعالیت‌های پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

اپلیکیشن حکیم مهر روی تلفن همراه بنده نصب است. یکی از کارهای روزمره بنده که به شکل روتین انجام می‌دهم، مراجعه به این پایگاه خبری است. حکیم مهر هم تحلیل‌های خیلی خوبی دارد و هم مصاحبه‌های خوبی که ما را از اقصی نقاط کشور مطلع می‌کند. پیگیری اموراتی که در بعضی از مراکز به عنوان یک اقدام خوب در حوزه دامپزشکی انجام می‌شود، باعث می‌شود که ما همان الگو را گرفته و در استان خود پیاده‌سازی کنیم. تشکر می‌کنم از این فضای شفافی که ایجاد شده و می‌توانیم اطلاعات را رد و بدل کنیم. فعالیت‌های حکیم مهر خیلی خیلی ارزشمند و قابل تقدیر است.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
طرح عنوان شده خوب است ولی درصدی از تولید را چه جوری میشه از کارفرما گرفت . ی کارخانه مثلا توی دو ماه 1000 تن تولید میگو دارد و بقیه فصل کارهای خرده انجام میدهد. مثلا با قیمت کیلویی 15000 تومان میشود15000000000 میلیون تومان که یک درصد آن میشود صدوپنجاه میلیون تومان . بنظرتون همین پولی رو به مسول فنی میده . ی کارخانه 100 تن تولید داره تکلیف مسول فنی اون چی میشه . اختلاف طبقاتی زیاد میشه و ...
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
اگه دامپزشک دولتی بذاره میشه ...................
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
1
.............. سازمان دامپزشکی چشم دیدن بخش خصوصی را ندارد ...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
ادارات دامپزشکی .......... و .......... یه خورده از شما یاد بگیرن بسیار بیخیال و ناکارامدن درامورمالی مربوط به مسوولین فنی اصلا ماده ۱۹ ونظام دامپزشکی براشون اهمیتی نداره فک میکنن مسوول فنی هم مثل خودشون همینجوری سرماه حقوق میاد حسابش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
واقعا جای تعجب است با توجه به پوشش صدردرصدی ویا شاید بیشتر واکسیناسیون بروسلوز درسطح دامداریها ما آمار بالایی از موارد مثبت بروسلوز در نمونه های مرضی ویا سقط جنین گوسفند وبز در درفصل زایش داشته وموارد وقوع بروسلوز انسانی در بعضی از روستا خارج از حد تصور می باشدویاا اینکه دراکثریت داروخانه تحویل دارو بدون نسخه انجام می شه ویا داروخانه دارها وحتی متصدی آنها خودشان به ارباب رجوعشان بدون نسخه کلینسن نسخه پیچی می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
........................ گزارشات وقوع بروسلوز انسانی، و همینطور گزارشات بیماریها در بخش خصوصی چیز دیگه ای میگه که منعکس نمیشود
دکتر اسفندیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
0
0
با سلام خدمت همکاران محترم
به نظرم مطرح شدن مسائل حاشیه ای بجز تحقق کامل ماده 19 به بیراهه رفتنه.
هنوزم بعد از سالها از مصوب شدن این قانون در اجرا شدنش مشکلات عدیده وجود داره، چطور انتظار دارید، کارفرمایی که حتی سازمان امور مالیاتی کشور با اونهمه نیرو و تشکیلات از تولید واقعیش بی خبره، بیاد و به سازمان دامپزشکی تولید واقعیش رو اعلام کنه، اکثر کارفرماها تولید واقعی شون حداقل چندین برابر میزانی هست که به اداره دارایی اعلام میکنند. تمرکز تمامی همکاران و نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی و ادارات کل استان ها باید به دنبال اجرا شدن کامل ماده 19 باشد.
نظر شما
ادامه