کد خبر: ۳۸۲۱۲



در جلسه هم‌اندیشی کنترل بیماری‌های زئونوز که با حضور جمعی از معاونین بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در دامپزشکی استان همدان برگزار شد، اداره کل دامپزشکی استان همدان به عنوان دبیرخانه کنترل تب مالت در استان انتخاب شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، «دکتر محمودرضا رسولی» مدیر کل دامپزشکی استان در جلسه هم اندیشی با معاونت بهداشتی که در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی در خصوص کنترل بیماری‌های زئونوز با حضور دکتر امیری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، دکتر عطائی، معاون فنی مرکز بهداشت، مهندس بطحائی و مسئولین ادارات فنی اداره کل دامپزشکی استان همدان تشکیل شد گفت: بروسلوز یکی‌ از مهمترین‌ بیماری‌های‌ قابل انتقال از حیوان‌ به انسان محسوب‌ می‌گردد و کنترل این بیماری مستلزم ارتقاء فعالیت‌های بین بخشی اداره کل دامپزشکی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است.

دکتر رسولی در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از بروز و شیوع بیماری تب مالت در سطح استان افزود: طرح کنترل گام به گام بیماری بروسلوز و تشکیل جلسات مدون و برنامه‌ریزی دقیق و کنترل اولویت‌ها بصورت ماهیانه و فصلی، گام مهمی در پیشگیری و کاهش این بیماری را بیش از پیش خواهد داشت.

وی بهبود وضعیت جایگاه نگهداری دام، رعایت نکات بهداشتی از سوی دامداران و آگاه نمودن آنان را در جلوگیری از شیوع این نوع بیماری مؤثر دانست و گفت: تقویت هماهنگی بین بخشی و آموزش از جمله راهکارهای مهم و اساسی در کنترل این بیماری‌ها می‌باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به جلسات تشکیل شده با مرکز تحقیقات بروسلوز استان در بحث تطابق سویه‌های درگیر در بین انسان و دام را از فعالیت‌های مشترک و بین بخشی مطرح کرد.

دکتر رسولی ضمن تأکید بر مدیریت مستمر بر کنترل کانون‌ها و جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا در استان نیز افزود: همکاری مرغداران و مردم می‌تواند در پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزا بسیار موثر باشد.

این مقام مسئول با اعلام این مطلب که کود مرغی نیز از عوامل انتشار بیماری آنفلوانزا می باشد افزود: معضل مهمی که نیاز به ساماندهی دارد، بحث کود مرغی در استان است که در بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله با کمک دستگاه‌های ذیربط می‌توان نسبت به بسته‌بندی و فرآوری آن برای استفاده کشاورزان در مزارع انجام داد.

در ادامه جلسه دکتر جلال‌الدین امیری اظهار داشت: موفقیت‌های بدست آمده در امر واکسیناسیون و کاهش تب مالت، نتیجه زحمات مدیر و کارکنان اداره کل دامپزشکی استان بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به کاهش تب مالت طبق آمارهای رسمی کشور در بین مردم، این اتقاق را حاصل تلاش شبانه‌روزی مجموعه دامپزشکی به نحو مناسب دانست و افزود: عملکرد خوب دامپزشکی استان در بسیاری از حوزه‌ها بسیار مناسب بوده و برخود وظیفه میدانیم این تلاش را به مسئولین استانی منعکس کنیم.

وی تصریح کرد: مدیریت و نظارت مستمر در بخش انتقال شیر از مراکز عرضه شیر به کارخانجات، یکی از راه‌های مقابله با شیوع بیماری تب مالت می‌باشد.

وی به اهمیت آموزش و آگاهی‌بخشی مردم در زمینه پیشگیری از ابتلا به تب مالت اشاره کرد و گفت: آموزش‌های عمومی را در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در اختیار مردم گذاشته‌ایم و جلسات هم اندیشی مشترک با دامپزشکی را نقطه عطفی در مبارزه عملی و علمی با این بیماری می‌دانیم.

وی در ادامه به تعامل بین بخشی به عنوان یکی از اصول مهم مراقبت‌های اولیه بهداشتی اشاره نمود و گفت: به منظور کنترل بیماری‌های زئونوز بصورت ویژه، مشارکت و همکاری همه‌جانبه تمامی بخش‌ها و سازمان‌های مرتبط، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

در ادامه جلسه مهندس بطحایی با تأکید بر اولویت قراردادن آموزش روستاهای درگیر تب مالت از لحاظ فرهنگی و تشکیل کلاس‌های توجیهی برای روستائیان را امری مهم در جهت کاهش بروز این بیماری دانست.

دکتر عطایی نیز با مطرح کردن طرح‌های تحقیقاتی مشترک در قالب طرح‌های پژوهشی دو یا سه جانبه ، در مورد تشخیص سویه‌های تب مالت در استان و شهرستان‌های مجاور با حضور نماینده مرکز تحقیقات بروسلوز تأکید کرد.

در پایان جلسه پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد دبیرخانه مرکزی جهت پیشبرد اهداف، کنترل و مقابله با بیماری‌های زئونوز با مدیریت دامپزشکی استان تشکیل گردد.





نظر شما
ادامه