کد خبر: ۳۸۲۲۸
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی گفت: ستاد آنفلوانزای پرندگان برای رصد آخرین گزارش‌ها در کشور به طور هفتگی در این سازمان و ۲ هفته یکبار در سطح وزارتخانه برگزار می‌شود و فعلاً گزارشی از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در مورد آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور خاطرنشان کرد: ستاد آنفلوانزای پرندگان برای رصد آخرین گزارش‌های موجود در کشور هفتگی است که این ستاد دو هفته یکبار در سطح وزارتخانه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: طی چند روز گذشته با توجه به فصل پائیز و احتمال شیوع این بیماری در بین طیور، تصمیمات خوبی برای پیشگیری و کنترل موارد احتمالی گرفته شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه اکنون در مقطع مهاجرت پرندگان از کشورهای مختلف و عبور آن از ایران هستیم، اظهار داشت: به دلیل آنکه برخی ویروس‌ها از طریق دالان هوایی به کشور منتقل می‌شود، احتمال بروز و شدت آنفلوانزای پرندگان در این مقطع وجود دارد.

خبرنگار فارس پرسید "از گوشه و کنار شنیده می‌شود که چندین مرغداری در استان تهران و برخی استان‌های دیگر به آنفلوانزا مبتلا شده و مرغ­های آن معدوم شده‌اند" که رئیس سازمان دامپزشکی با تأیید این موضوع گفت: ما همواره در ارزیابی سالانه‌مان در کشور با سویه‌های مختلف آنفلوانزای پرندگان مواجه بوده‌ایم و اکنون نیز همان حالت وجود دارد و در استان‌های مختلف گزارشاتی از این بیماری داریم که در سال‌های گذشته هم در کشور دیده شده‌اند.

رفیعی‌پور ادامه داد: با ترویج آموزش­ها به مرغداران و همکاری آنها با سازمان دامپزشکی و نهادهای دست‌اندرکار می توانیم تا حد زیادی جلوی شیوع احتمالی آنفلوانزای پرندگان را بگیریم؛ البته این را هم نباید فراموش کرد که ایران در مسیر دالان هوایی جهانی قرار گرفته که سال گذشته هم 15 تا 18 کشور از کشورهای اروپایی گرفته تا کشورهای پیشرفته آسیای شرقی درگیر آنفلوانزای حاد پرندگان شدند.

وی همچنین در مورد کیفیت خمیر مرغ و اجازه مصرف آن در سوسیس و کالباس اظهار داشت: اگر مهر سازمان دامپزشکی بر روی محصولی درج می‌شود، به معنای آن است که مصرف آن برای مردم مشکلی ندارد.

سویه جدیدی از بیماری آنفلوانزای پرندگان وارد کشور نشده است

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» گفت: آنفلوانزای پرندگان در طول 12 ماه سال در کشور از راه‌های مختلف در مرغداری‌ها بروز می‌کند.

وی ادامه داد: شرایط کشور امکان بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را تشدید می‌کند و از سوی دیگر مهاجرت پرندگان از شمال به جنوب کشور می‌تواند این بیماری را افزایش دهد و این موارد شرایط فعلی را تا حدی دشوار می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: توصیه ما به مرغداران این است که مراقبت‌های ویژه‌ای را اعمال کنند تا شاهد شیوع آنفولانزای مرغی در کشور نباشیم.

رفیعی پور اضافه کرد: خوشبختانه براساس ارزیابی‌های سالانه و جلسات هفتگی که در ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ملی و استانی داشته‌ایم، سویه جدیدی از این بیماری به کشور وارد نشده و اگر گزارشی هم بوده مربوط به سال گذشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند با آنفلوانزا، به عنوان یک بیماری که صنعت بزرگ کشور را تهدید می‌کند، مقابله کند و پیروز باشد. چرا که جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و نیروی انتظامی که ورود و خروج خودروهای حمل طیور زنده را به عهده دارند، متحمل وظیفه بزرگی هستند.

رفیعی پور یادآورشد: امیدواریم مرغداران در این فصل خطرناک، تمهیدات لازم را انجام دهند.

 
 
نظر شما
ادامه