کد خبر: ۳۸۲۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی کازرون متشکل از دانشجویان رشته دامپزشکی با حضور در روستاهای محروم «شگفت» از توابع بخش کوهمره سرخی شیراز به درمان و تجویز دارو به صورت رایگان جهت دام‌های این روستا پرداختند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری دانشجو، «محمد مهدی پادام» مسئول گروه جهادی شهید نعمت اله ابوالحسنی بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی کازرون بیان داشت: دانشجویان جهادگر به مدت دو روز در روستای شگفت منطقه کوهمره به معاینه دام های سبک و سنگین پرداختند.

وی افزود: در مدت حضور گروه جهادی شهید ابوالحسنی در این روستا واکسیناسیون طیور و توزیع دارو و درمان دام های بیمار به صورت رایگان پرداختند برای 200 دام سبک، 40 دام سنگین صورت گرفت.

این فعال دانشجویی بیان داشت: در این مدت مکان های دامی روستاییان مورد ضدعفونی قرار گرفتند و طیور این روستا تحت واکسیناسیون معادل 1000 دوز واکسن نیوکاسل قرار گرفتند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد یادآور شد: از جمله اقدامات این گروه جهادی توزیع داروی رایگان بین دامداران فقیر و نسخه کردن برای سایر دامداران در مناطق محروم و سخت گذر بود.

پادام با بیان اینکه فعالیت های دامپزشکان جهادگر مورد استقبال بسیار زیاد اهالی روستا قرار گرفت، گفت: دانشجویان جهادگر در این مدت به آموزش دامداران جهت پیشگیری از وقوع بیماری ها پرداختند و نکات آموزشی لازم در خصوص شروع و روند بیماری دام ها و کنترل آن بیماری ها به آنان یادآور شدند.

وی معاینات مامایی و تشخیص آبستنی و سن آبستنی، عفونت های رحمی، معاینات دستگاه تنفسی و گوارشی و عصبی را از جمله معایانت صورت گرفته توسط گروه جهادی دانشجویان دامپزشکی در مدت حضورشان در روستای محروم شگفت عنوان داشت و خاطرنشان کرد: دام های این منطه عمدتاً دارای مشکلات ناباروری بودند که دلیل آن رعایت نکردن جیره غذایی، استفاده نکردن از یونجه و خوراندن مواد غیرمغذی مثل کاه و همچنین کمبود مواد معدنی و ویتامین هایی نظیر A ،E  ،D  ،Se بود که در این راستا با درمان اولیه حیوانات و آموزش دامداران نسبت به تغییر جیره غذایی سعی در برطرف کردن این مشکل انجام گردید.

مسئول گروه جهادی شهید نعمت اله ابوالحسنی بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کازرون، مشکلات دستگاه تنفسی که حساس ترین بخش در حیوانات می باشد را از جمله بیماری های دام های این منطقه عنوان کرد و گفت: این مشکل به دلیل رعایت نکردن بهداشت جایگاه و عدم واکسیناسیون نظیر واکسیناسیون پاسترولوز و همچنین عدم جدا کردن حیوانات بیمار و سالم و درمان های ناقص و اشتباه خودسرانه ی ایجاد شده که جهادگران با درمان اولیه برخی حیوانات بسیار مریض و همچنین نوشتن نسخه برای سایر گله و همچنین آموزش اهالی نسبت به بیماری و واکسیناسیون سعی در برطرف کردن این مشکل شدند.

"مشکلات گوارشی انباشتگی" مشکل دیگر دام های این منطقه بود که پادام به آن اشاره کرد و در این خصوص بیان داشت: این مشکل در نتیجه تغذیه با مواد غیرمغذی نظیر کاه و همچنین گنده خواری که متعاقب کمبود مواد معدنی نظیر کمبود فسفر است ایجاد می شود که با درمان اولیه و نسخه کردن برای روزهای بعد و آگاهی و آموزش اهالی نسبت به جلوگیری از این مشکل انجام شد.

مسئول این گروه جهادی با بیان اینکه دامداران می بایست در اولین برخورد با بیماری از درمان خودسرانه جلوگیری کنند، گفت: دامداران می بایست در این شرایط حیوانات بیمار را از سالم جدا کنند و حتماً در اولین برخورد با بیماری به دامپزشکی برای درمان و جلوگیری از مرگ و میر و سرایت به بقیه حیوانات مراجعه شود.

وی با تأکید بر اینکه همیشه پیشگیری از درمان مهمتر و واجب تر است، تصریح کرد: پرداخت هزینه برای درمان و جلوگیری از مرگ و میر و ضرر اقتصادی در ابتدای بیماری بهتر است از گذشت بیماری و کهنه شدن بیماری و مرگ و میربسیاری از حیوانات و مراجعه به دامپزشک و پرداخت همان هزینه پس نتیجه این که با اولین برخورد با بیماری درمان به صورت کامل توسط دامپزشک انجام شود.

مسئول گروه جهادی شهید نعمت اله ابوالحسنی بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کازرون در پایان از مسئولان دانشکده دامپزشکی به ویژه رئیس دانشکده، دفتر بسیج دانشجویی شهرستان کازرون، حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کازرون، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز، دانشجویان جهادگر و همه کسانی که در برگزاری این اردو تلاش کردند و مشارکت داشتند تشکر کرد.

 
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
2
یعنی این دانشجویان قبل از فارغ التحصیل شدن ، اینقدر خبره و باتجربه شده اند که خود را مجاز به تجویز
دارو میدانند !!!؟ کار جهادی نباید غیر اصولی و غیر قانونی و خسارت بار باشد .
نظر شما
ادامه