کد خبر: ۳۸۲۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر



رئیس سازمان دامپزشکی توزیع مرغ مرده در کارخانه‌های فرآوری را به شدت تکذیب کرد و گفت: بهتر است به جای تبدیل ضایعات گوشت قرمز و گوشت مرغ به محصولاتی که ارزش افزوده چندانی ندارند و هدردادن آنها، این محصول را به خمیرمرغ تبدیل کنیم که از نظر اقتصادی توجیه بیشتری دارد و استانداردهای آن مطابق استانداردهای جهانی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته اظهار کرد: توزیع مرغ مرده در کارخانه‌های فرآوری به شدت تکذیب می‌شود، چرا که مرغ از زمان تولید تا زمانی که وارد چرخه کشتار می‌شود توسط ناظران شرعی و دامپزشکان مورد نظارت قرار می‌گیرند، بنابراین چنین مساله‌ای به هیچ وجه صحت ندارد.

وی همچنین در خصوص استفاده از خمیرمرغ در فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، ادامه داد: در گوشت قرمز و گوشت مرغ ضایعات قابل توجهی وجود دارد که خوراکی و غیرخوراکی هستند و میزان آن در گوشت قرمز به ۱۲ درصد و در گوشت مرغ به ۸۸ درصد می‌رسد و متاسفانه ما آن را هدر می‌دهیم یا به پودر گوشت که ارزش افزوده چندانی ندارد تبدیل می‌کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی بیان کرد: اگر بتوانیم این ضایعات را به ضایعات خوراکی مانند خمیرمرغ تبدیل کنیم ارزش افزوده بالاتری دارد و از نظر سلامت نیز هیچ مشکلی نیست، چرا که استانداردهای ملی ما دقیقا با پیشرفته ترین کشورهای اروپایی و حتی FDA آمریکا مطابقت دارد.

رفیعی پور با بیان این که وظیفه سازمان دامپزشکی تایید سلامت محصولات پروتئینی است درباره‌ صادرات غذای حلال نیز عنوان کرد: در پی جلساتی که با سازمان استاندارد داشتیم مقرر شد تا از این به بعد وزارت جهاد کشاورزی (حوزه نمایندگی ولی فقیه) و سازمان استاندارد به این مساله ورود کنند تا شرکت‌های ایرانی که پیش از این مجبور بودند برند حلال خود را از کشورهایی مانند ترکیه و مالزی دریافت کنند، آن را از داخل و از طریق این دستگاه‌ها بگیرند.


 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
0
0
چهارشنبه


تبیین خبر مربوط به میزان ضایعات گوشتی در کشور




به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، پیرو حضور دکتر علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در دومین نمایشگاه بین‌المللی محصولات پروتئینی و فرآورده‌های وابسته (حلال) و مصاحبه خبری وی با اصحاب رسانه، خبری با عنوان میزان ضایعات گوشتی در بعضی از رسانه‌ها منتشر گردیده است و جهت تنویر افکار عمومی این خبر به شرح ذیل تبیین می‌گردد:

کل ضایعات شامل لاشه‌های ضبطی، اندام‌های ضبطی و گوشت قرمز و گوشت مرغ معدومی کشتارگاه‌های دام ، طیور، مراکز بسته‌بندی و مراکز عرضه در طول یکسال حدود 13000 تن می‌باشد.




در تهیه MDM (خمیر مرغ ) در کارگاه های بسته بندی مرغ که دارای مجوز تهیه خمیر مرغ از سازمان دامپزشکی کشور بوده و تولید خود را منطبق با استاندارد‌های اتحادیه اروپا انجام می‌دهند، می توان از مرغ تخمگذار پایان دوره، مرغ مادر پایان دوره و گوشت باقی مانده در اسکلت مرغ گوشتی استفاده نمود. این در حالی است که حدود 105هزار تن گوشت مرغ فوق الذکر که قابلیت تبدیل به خمیر مرغ را داشته و در فراورده‌های گوشتی می تواند مصرف شود که متاسفانه قسمت عمده آن تبدیل به پودر گوشت می شود واین در حالی است که دارای ارزش افزوده فوق العاده کمتر نسبت به خمیر مرغ می باشد.


این میزان خمیر مرغ 88 در صد کل ضایعات کشور (اعم از لاشه های ضبطی ، اندام‌های ضبطی و گوشت قرمز و گوشت مرغ معدومی کشتار گاه دام ، طیور ، مراکز بسته بندی و مراکز عرضه و مرغ تخمگذار پایان دوره ، مرغ مادر پایان دوره و گوشت باقی مانده در مرغ گوشتی تبدیلی به پودر گوشت ) می باشد.

منبع: روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور
نظر شما
ادامه