کد خبر: ۳۸۲۵۱


سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و سازمان بهداشت جهانی حیوانات (OIE) هشداری مبنی بر کاهش مصرف مسئولانه آنتی‌بیوتیک‌ها در انسان‌ها و دام جهت کاهش ظهور مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی صادر نمود.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در پی پیشبرد اهداف کاهش مصرف آنتی‌بیوتیکها از تاریخ 13 تا 19 ماه نوامبر 2017 (22 تا 28 آبان‌ماه) هفته جهانی آگاهی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نامگذاری شده است.

در تمام نقاط جهان مقاومت‌های آنتی بیوتیکی در سطح خطرناکی رو به افزایش است و توانایی انسانها در مقابل تهدید عوامل عفونی مشترک به خطر افتاده است.

 

درمان آنتی بیوتیکی عفونت‌های موثر بر افراد از جمله پنومونی، سل، مسمومیت خونی و سوزاک و همچنین در حیوانات نیز در سطحی دشوارتر و گاهی ناممکن به نظر می‌رسد و آنتی‌بیوتیکها کاملا بی‌اثر شده‌اند.

هم اکنون آنتی‌بیوتیک‌ها در انسان و دام بیش از اندازه مورد نیاز، توسط پزشکان و دامپزشکان به بیماران تجویز می‌گردد. همچنین افراد با مصرف خودسرانه این داروها و بدون داشتن نسخه باعث ظهور و گسترش هرچه بیشتر و وخیم‌تر شدن اوضاع مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی می‌شوند.

از نمونه‌هایی که می‌توان به استفاده غیر صحیح این داروها اشاره داشت، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌باشد و یا استفاده از این داروها به عنوان محرک رشد حیوانات در مزارع پرورشی و حتی آبزی‌پروری می‌باشد.

 

 

هفته جهانی آگاهی و هوشیاری در مقابل آنتی بیوتیک‌ها

جهت مقابله با این معضل جهانی سه ارگان WHO، FAO و OIE با استفاده از توانایی ها و تخصص خود و همکاری همه جانبه با یکدیگر، جهت دستیابی به موضوع واحد سلامت و ارتقای بهترین شیوه برای کاهش ظهور و گسترش مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی در مقابل میکروب‌ها در انسان و حیوانات با یکدیگر به همکاری پرداختند.

منبع: infozine و fao.org

نظر شما
ادامه