کد خبر: ۳۸۲۶۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
مدیر کل دامپزشکی استان همدان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمودرضا رسولی» افزود: سعی می‌کنیم داروخانه‌های متخلف را به جای مجازات، اصلاح کنیم / در جهت تقویت نظام دامپزشکی حرکت می‌کنیم و نه تخریب آن ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: اگرچه قوانین دست و پای او را بسته، اما خودش می‌گوید که اجازه نمی‌دهد ارتباطش با بخش خصوصی کمرنگ شود. مدیر کل دامپزشکی استان همدان معتقد است که همه آن اولویت‌هایی را که برای انعقاد قرارداد در بحث ماده ۱۹ بوده، انجام داده است. از نظر «دکتر محمودرضا رسولی» استان همدان در رده‌های دامپزشکی مَرد، دامپزشک متقاضی شغل و بیکار ندارد. وی ارتباط اداره کل و نظام دامپزشکی را دوستانه توصیف می‌کند و می‌گوید که رویه ما هم بیشتر تقویت یکدیگر است و نه تخریب. 

حکیم مهر: آقای دکتر، از اوضاع و احوال دامپزشکی در استان همدان چه خبر؟

یکی از کارهای جدیدی که در چند ماه اخیر انجام دادیم، تکمیل لیبلینگ گوشت‌های استحصال شده از کشتارگاه است. به این معنا که ما جنس و گونه دام را هم روی لیبل می‌نویسیم تا وظیفه خود را در راستای ایفای حقوق شهروندی انجام داده باشیم. از این طریق وقتی مردم گوشت می‌خرند، می‌دانند که این گوشت متعلق به چه حیوانی است و جنسیت آن را تشخیص می‌دهند؛ چند ماه است که اجرا کردیم.

اقدام دیگر ما در خصوص بحث بسته‌بندی و آلایش دامی به شکل کلی در داخل کشتارگاه است. کشتارگاه همدان این کار را در ۲ سالن بسته‌بندی انجام می‌دهد و در حال حاضر نیز ۳ شهرستان ما آلایش دامی به شکل بسته‌بندی ارائه  و در داخل شهر توزیع می‌شود. درواقع عرضه هر گونه آلایش فله به دلیل اینکه نه تاریخ تولید آن مشخص است و نه تاریخ مصرف و نه معلوم می‌شود که از کجا آمده است، ممنوع است. مردم این بسته‌بندی‌های جدید را که با دستگاه‌های خوب و به شکل وکیوم در اختیار آنها قرار می‌گیرد، می‌توانند مصرف کنند. فعالان این عرصه دو گروه هستند که هر یک با دیگری رقابت مثبت می‌کنند، دستگاه‌های جدید و خوب می‌آورند و مشخصات را روی لیبل پرینت می‌کنند. از این نظر شهروندان می‌توانند با خیال راحت خرید کنند.

حکیم مهر: ارتباط شما با فعالان بخش خصوصی استان به چه شکل است؟ چقدر از آنها حمایت می‌کنید؟

اگرچه قوانین جدید صدور مجوزهای مربوطه را از حوزه اداره کل خارج کرده، اما ما اجازه نمی‌دهیم که ارتباطاتمان با بخش خصوصی کمرنگ شود. در مجالس و دیدارهای مختلف خدمت عزیزان هستیم و همیشه هم در اتاق من به روی این عزیزان باز است. فعالان بخش خصوصی از همکاران قبلی و جوان خود ما هستند. فعالان داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز مایه کوبی به شکل تلفنی مسائل خود را مستقیما مطرح می‌کنند و سعی می‌کنیم در حدی که می‌توانیم و در حوزه اختیارات فعلی ماست، مشکلات آنها را حل کنیم.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات آنها تا الان چه بوده است؟

به هر حال یک سری بحث‌های عمومی دارند؛ کارهای دامپزشکی در حوزه دام فصلی است. آنها مراجعه می‌کنند و کمک ما را در خصوص پیگیری‌های مربوط به اداره مالیات می‌خواهند. ما هم متقابلا از این عزیزان درخواست می‌کنیم که به‌عنوان چشم وگوش تشکیلات دامپزشکی در داخل فارم مسائل و مشکلات و بیماری‌ها را به ما گزارش کنند که ما هم بتوانیم به موقع با آنها برخورد لازم را داشته باشیم.

حکیم مهر: بخش مهمی از این عزیزان در پوشش مسئولین فنی بهداشتی در کشتارگاه‌ها مشغول به خدمت هستند و تنها چیزی که می‌خواهند اجرای درست ماده ۱۹ آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی است. چقدر نظارت روی اجرای این قانون دارید؟

تقریبا همه آن اولویت‌هایی که برای انعقاد قرارداد در بحث ماده ۱۹ بوده را انجام دادیم و جلسات آن را گذاشتیم. قراردادها از زمانی که دستورالعمل اجرا شده، به شکل ماده ۱۹ بسته می‌شود. استان ما جزء پیشروترین ادارات کل در به کار گیری مسئولین فنی بهداشتی در واحدهایی است که مشمول موضوع ۲ آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی هستند. الان در تمام رستوران‌ها، طباخی‌ها، اماکنی مثل هتل‌ها و ... مسئولین فنی بهداشتی ما مستقر هستند. تمام جوجه‌ریزی‌ها زیر نظر مسئولین فنی بهداشتی ما فعالیت می‌کنند. از آنجا که ما طبق اولویت پیش می‌رویم، اول بحث بسته‌بندی و کشتارگاه را جلو بردیم و حالا باید آن را به تدریج به ماده ۱۹ تسری بدهیم.

حکیم مهر: چه تعداد مسئول فنی در حال فعالیت دارید؟

بیش از ۲۰۰ نفر مسئولین فنی بهداشتی در سراسر استان در قسمت‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. به جرات می‌گویم که ما در رده‌های دامپزشکی مَرد، دامپزشک متقاضی شغل و بیکار نداریم. یعنی کسی را نداریم که متقاضی شغل باشد و بیکار مانده باشد. همه این عزیزان طبق قانون به کار گیری شدند و کار خود را انجام می‌دهند.

حکیم مهر: از کجا می‌دانید که قراردادهای آنها به همان شکلی که بسته می‌شود، اجرا هم می‌شود؟ کم اتفاق نیفتاده که از مسئول فنی بهداشتی خواسته شده بعد از دریافت حقوق، بخشی از آن را دوباره بازگرداند.

ما قراردادها را می‌بندیم، نظارت و پیگیری آن را نیز انجام می‌دهیم و اگر چنین مساله‌ای دیده شود به سرعت با آن برخورد می‌کنیم. تا مدت‌ها قبل از اجرایی شدن قانون ماده ۱۹ نیز اداره کل زیر همه قراردادها را امضا می‌کرد؛ برای اینکه بگوییم ما شاهد این هستیم که شما این قرارداد را بستید. تا الان گزارشی مبنی‌بر اینکه از مسئول فنی پول گرفته‌اند، نداشتیم. اگر باشد قطعا کارفرما باید پاسخ‌گو باشد.

حکیم مهر: اگر چنین اتفاقی بیفتد اداره کل از مسئول فنی حمایت می‌کند؟

حتما. مسئولین فنی به نوعی عوامل دامپزشکی در کشتارگاه هستند که مقدار زیادی از اعمال مقررات بهداشتی به وسیله این دوستان انجام می‌شود و اگر ما نتوانیم از حقوق آنها دفاع کنیم، بهداشت دچار مشکل می‌شود.

حکیم مهر: اشاره کردید که در استان همدان دامپزشک بیکار ندارید. آیا این موفقیت به دلیل نبود دانشکده دامپزشکی در استان و تعداد کم فارغ‌التحصیلان این رشته است؟

یکی از دلایل آن همین است که شما اشاره کردید. البته ما دانشکده پیرادامپزشکی در استان داریم اما دانشکده دامپزشکی که مرتبا فارغ‌التحصیل داشته باشد، نیست. عده‌ای در استان ما در حوزه سایر رده‌های دامپزشکی یا به‌عنوان دکتر دامپزشکی تحصیل می‌کنند و معمولا به این شکل بوده که ما توانستیم به تقاضایی که این عزیزان بعد از فارغ‌التحصیلی داشتند، جواب دهیم. یکی از دلایل آن توسعه واحدهای مرتبط با دامپزشکی در استان بوده است.

تا سال ۹۵، ما ۱۹ کارگاه بسته‌بندی داشتیم که از سال ۹۵ تا الان ۱۲ واحد به آنها اضافه شده است. اینها مشخصا مسئول فنی بهداشتی می‌خواهند و این بحث جا انداختن فرهنگ مصرف کالای بسته‌بندی در استان ما مقدار زیادی جا افتاده است. البته زحمت زیادی داشت. مثلا در بحث بسته‌بندی و آلایش واقعا چندین ماه درگیری‌های مختلف داشتیم که الان جا افتاده است و مردم اعلام رضایت داشتند. این کار پر زحمت در مجموع نتیجه شیرینی دارد. هم اکنون نیز بحث تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی را پیگیری می‌کنیم. ۳ کشتارگاه سنتی داشتیم که ۲ واحد آن را تعطیل کردیم.

حکیم مهر: ارتباط شما با نظام دامپزشکی استان به چه شکل است؟

بسیار ارتباط خوبی وجود دارد. ریاست سازمان نظام دامپزشکی هم که به استان تشریف آورند، این انسجام و وحدت ما را دیدند. اگر این وحدت نبود ما موفق نمی‌شدیم خیلی از اهداف دامپزشکی در استان از جمله بحث مسئولین فنی را پیاده کنیم. به راحتی مانند دو همکار فعالیت می‌کنیم و رویه ما هم بیشتر تقویت یکدیگر است و نه تخریب.

حکیم مهر: از داروخانه‌ها و کلینیک‌ها هم حمایت می‌کنید؟

هیچ گونه مانعی بین ما نیست. بنده هر زمان فرصت کنم از داروخانه‌ها بازدید می‌کنم. همکاران بنده نیز که به شکل مرتب در این بازدیدها هستند. ضمن اینکه بیشتر تلاش ما تقویت و اصلاح است تا منع و تعقیب و مجازات. بیشتر سعی می‌کنیم اگر مشکلی هم وجود دارد، بتوانیم آن را اصلاح کنیم. تا آنجا که می‌بینم جمع خوبی در بخش خصوصی ما حضور دارند که کاملا جوابگوی نیاز استان ما به این موارد هستند. البته نیاز به اصلاحاتی هم وجود دارد. مثلا در بحث نسبت بین تعداد داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها باید اصلاحاتی انجام شود که قدری زمان‌بر است تا بتوانیم تناسب خوبی بین آنها ایجاد کنیم.

حکیم مهر: آیا پست‌های سازمانی شما و تعداد نیروهایی که در اختیار دارید تناسب دارند؟

این مشکل را در ابتدای کار و در سال ۹۲ داشتیم. آن موقع ۶۰ درصد پست‌های ما خالی بود اما الان وضعیت برعکس شده و تقریبا ۴۰ درصد پست خالی داریم که جوابگوی کار ماست و با استخدامی‌های جدید، قابل قبول است.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص فعالیت‌های پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر چیست؟

به نظرم حکیم مهر یک رسانه قابل اعتماد و یکی از شقوق انفکاک ناپذیر داپزشکی است. به این معنا که اگر اطلاع‌رسانی‌های این رسانه نباشد، خدمات دامپزشکی که در نهایت مظلومیت انجام می‌شود، بیش از پیش پنهان باقی می‌ماند. بنده هر روز صبح کانال تلگرامی حکیم مهر را بررسی  و پیگیری می‌کنم. این پایگاه خبری به نحو احسن از عهده اطلاع‌رسانی بخش دامپزشکی بر می‌آید و می‌دانم در سایر اقشاری هم که خیلی به دامپزشکی ارتباطی ندارند، شناخته شده است. من معمولا نام حکیم مهر را از غیر دامپزشک‌ها می‌شنوم و این برای من باعث افتخار است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
mehdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
با جرات میگم نصف دامپزشکای استان همدان کاری به غیر از تخصص خودشون دارن و خیلی از رده های دیگه ام بیکارن ........
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
دامپزشک بیکار نداریم؟؟؟؟؟؟؟ من از همدانم
مرد و زن داره؟؟؟؟؟؟؟ یعنی مردا بیشتر از خانوما درس دامپزشکی خوندن که حالا نباید بیکار باشن؟؟؟؟؟؟؟
متاسفم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
1
پس نتیجه میگیریم تمام بیکاراش نامردن.این آماری که شما دارید مثل آمار افراد مبتلا به ایدزه که دولت اطلاعات بیش از دوسوم مبتلایان را نداره چون هنوز خود شخص خبر نداره
بهروز برادران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
1
آخه چه طوری آمار گرفتین؟
......................؟
.............. برعکس باید آمار ارائه کنید ... مثلا بگید در تمام جایگاه های مورد نیاز دامپزشکی استان، دامپزشک مشغول به کار هست.
اصلا مگه جمعیت جابجایی افراد جایی ثبت میشه که شما آمار دامپزشک های بیکار یا سر کار استان رو دارید ؟
مخاطبین ، همکاران، دوستان، ..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
جناب مدیر کل با سلام.باید به عرضتون برسونم .... اعلام اینکه ما همه رو سر کار گذاشتیم در شرایط کنونی بی انصافی است شاید بهتر بود اصلا به این مسئله وارد نمی شدید. سر کار گذاشتن و به هر کس یک پروانه دادن افتخاری نیست . لطفا تحقیق کنید که چند درصد از این دامپزشکان که از سازمان پروانه کار گرفته اند قادر به تامین معاش و گذران زندگی فقط از راه حرفه ای که شش سال از عمر خود راصرف یادگیری آن کرده اند می باشند. اینکه به هر کی از راه برسه پروانه بدین و بعد .... آمار بدین افتخار نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
حتی اگر فرض محال این شعار که دامپزشک بیکارنداریم صحیح باشد که نیست نوع کار بدکاری وبدلکاریهای موقت وبیحتوا است وامنیت شغلی بی مفهوم است.ت،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
اقا خداشاهد من دامپزشک مردم هستم تو همدان بیکار بیکار .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
...................... سه تا از همکلاسی های خود من تو همدان بیکارن ................... وضعیت اشتغال دامپزشکی فاجعه بار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
تا زمانیکه زیر نظر کاردانها وکارشناسان دامپرور جهاد کشاورزی باشُید نه برای بخش دولتی ونه خصوصی افقی تصور نمیگردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
من بانظر دکتر موافقم
بنانگذارطرح بسته بندی آلایش دامی در کشتار اگه همدان
|
Germany
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
0
جناب آقای دکتر رسولی شمادربیانات خود اعلام نمودید که دررابطه باطرح بسته بندی آلایش دامی اعلام نمودید که دو واحدبسته بندی آلایش دامی در کشتار آگاه همدان منظور گردیده ‌‌ک هر یک با داشتن رقابت سالم بتوانند این امر را به بهترین نحو ممکن انجام دهند آیا تا بحال از شخصی که این طرح و ایده را در ۱۳۹۴ به اداره شما ارائه کرد و لزوم آن را حتما باید یک واحدباشد ملاقات کردید آیا ازخود پرسیدی چرا تا سال۱۳۹۶ یک واحد بود ولی بعدا تبدیل به دو واحد شد آقای محترم شما حتی تا الان نمی دانید با راه اندازی واحد دوم چه اشتباه بزرگی کردید بنده دوسال تمام میخواهم باشماملاقاتی جهت رفع همین موضوع داشته باشم ولی اشخاصی که با دو واحده کردن بسته بندی آلایش دامی .........یی دلبخواه خودشان درست کرده اند مانع ملاقات بنده با شما میشدند
نظر شما
ادامه