کد خبر: ۳۸۲۸۸



قزل‌آلا یکی از آبزیانی است که مورد توجه بسیاری کشورها از جمله روسیه و به‌تازگی اتحادیه اروپا قرار گرفته است و رایزنی‌هایی برای باز شدن درب‌های صادراتی در حال انجام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، این گونه با ارزش اقتصادی که بر اساس برآوردها در جهان تولیدی معادل ۵۵۰ هزار تن دارد و ایران نیز با تولید ۱۵۰ هزار تن در سال، ۱۷ درصد تولید جهان را از آن خود دارد به گفته مسئولان و اتحادیه‌های تولیدکننده ماهیان سردآبی، امکان افزایش تولید و افزایش صادرات تا بیش از ۲۰ هزار تن در سال فراهم است. به شرط آنکه زیرساخت‌های لازم و حمایت‌های دولتی در این بخش افزایش یابد.

در حالی که مسئولان دولتی از فراهم بودن زیرساخت‌ها و تأمین ادوات برای افزایش صادرات خبر می‌دهند، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی، کندی سازمان دامپزشکی کشور در صدور مجوزها و پروتکل‌های بهداشتی را عاملی برای از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی تلقی می‌کند.

«آرش نبی‌زاده» گفت: برای صادرات آبزیان به‌ویژه قزل‌آلا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، لازم است پروتکل خاصی به امضا رسیده و پاسخ داده شود که این امر از سالیان گذشته مراحل اجرایی خود را طی می‌کند.

وی تأکید کرد: پروتکل NRP دارای تعدادی پرسش درباره نحوه تولید، نوع نظارت‌های بهداشتی، بیماری‌های موجود در مزارع و نحوه مقابله با آن‌ها، نوع آنتی‌بیوتیک‌های مصرف‌شده، نحوه صید، شرایط زیرساخت‌های مزرعه و... است که باید با همکاری سازمان دامپزشکی کشور پاسخ داده شود، اما این سازمان همچنان تعلل می‌کند.

نبی‌زاده درباره پتانسیل‌های لازم برای صادرات آبزیان، به‌ویژه قزل‌آلا یادآور شد: اگر مشکلات موجود مرتفع شود، پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۲۰ هزار تن در سال امکان صادرات قزل‌آلا فراهم باشد و با تغییر برخی استراتژی‌ها این رقم تا ۵۰ هزار تن نیز قابل افزایش است.

وی اضافه کرد: تا سال ۱۳۹۴ صادرات مناسبی در بخش قزل‌آلا وجود داشت، اما در شرایط حاضر این گونه از وضعیت خرید و صادراتی مناسبی برخوردار نیست، زیرا مردم به جای استفاده از این گونه باارزش اقتصادی، متأسفانه از آبزیان چینی استقبال می‌کنند و بدین‌ترتیب باید به‌دنبال بازارهای جدید باشیم، اما باید فرهنگ‌سازی بیشتری انجام شود تا این گونه بیشتر به مصرف داخل برسد تا صادرات.


 

نظر شما
ادامه