کد خبر: ۳۸۲۹۰

 


گوسفندان حیواناتی اجتماعی هستند و به همین ترتیب، آنها چهره یکدیگر را به راحتی تشخیص می‌دهند. همچنین آنها چهره افرادی را که مرتبا از آنها مراقبت می‌نمایند را نیز به خاطر سپرده و می‌شناسند.

به گزارش گروه بین‌المل حکیم مهر، گوسفندان به تازگی توانایی غیر معمولی از خود نشان دادند. تحقیقات جدید به اثبات رسانده که آنها قادرند با مشاهده عکس افرادی که تابحال ندیده‌اند، چهره های آنها را به خاطر بسپارند.

این مطالعه با نشان دادن عکس بازیگرانی همچون اما واتسون و رییس جمهور آمریکا باراک اوباما صورت گرفته است! جالب اینجاست که حیوانات در چندین مرتبه از انجام تست موفق شدند که آنها را تشخیص بدهند. حتی اگر از زوایای مختلفی این عکس به نمایش گذاشته شود.

این توانایی تشخیص درست چهره همانند انسانها و پریماتها می‌باشد. تشخیص چهره یکی از توانایی‌های اجتماعی انسان است و دانشمندان د حال بررسی این موضوع هستند که چگونه حیوانات به خوبی قادر به انجام این موضوع هستند تا بدین‌وسیله این قابلیت و رفتارهای اجتماعی آنها را ارزیابی نمایند.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که گوسفندان قادر به تشخیص تفاوت بین صورت انسان‌ها و گوسفندان در عکس هستند و نویسنده اذعان داشت که گوسفند در زمان تشخیص چهره، دارای راه‌های فعال عصبی مشابه انسان و پریماتهای دیگر می‌باشد.

جهت انجام این مطالعه، به 8 راس گوسفند، 4 تصویر از چهره افراد مشهور را نشان دادند که شامل واتسون، باراک اوباما، جک جیلنهال و ژورنالیست مشهور تلویزیون انگلستان، فیونا بروس بود. این تصاویر در صفحه کامپیوتر به گوسفندان نشان داده شد.



دانشمندان بدان جهت این افراد را انتخاب نمودند که عکس های زیادی از آنها به صورت آنلاین در دسترس بود و گوسفندان تاکنون آنها را ندیده بودند. سپس دو چهره به آنها نشان داده شد، یکی از عکسها فرد مشهور و عکس دیگر فردی ناشناس بود. البته لازم به ذکر است که عکس چهره افراد از زوایای مختلفی به حیوانات نشان داده شد.

در این آزمایش در 79 درصد از موارد، گوسفندان چهره معروفی که قبلا دیده بودند را انتخاب نمودند. در صورتی که عکس از زوایای جدید نشان داده می‌شد و یا مدل موی آنها در عکس تغییر می‌یافت، این رقم به 67 درصد می رسید. نویسنده مقاله می‌گوید: این عدد، درصدی شانسی و اتفاقی نیست و بسیار قابل توجه و شگفت‌آور می‌باشد.

تاکنون مطالعات گسترده‌ای بر چگونگی تشخیص چهره در انسان صورت گرفته است و این مطالعه می تواند پایه ای برای شناخت پیچیدگی‌های این موضوع باشد.

آزمایشات دیگر نیز نتایجی مشابه با این مطالعه را داشت و در کل میزان 72 درصد تشخیص صحیح چهره در گوسفندان تایید گردید.


سایر مطالعات بر روی حیوانات دیگر نیز حاکی از آن بوده است که، شامپانزه‌ها که به انسانها بسیار شبیه هستند، قادر به تشخیص چهره انسانها می باشند.

کبوترها نیز از دور توانایی شناخت چهره افراد را دارند، حتی اگر این افراد لباس خود را عوض کرده باشند. در سال 2011 گزارشی از حمله کلاغها به دانشگاه را داشتند که آنها به محققینی که قبلا لانه آنها را جهت کار علمی خود بررسی کرده بودند یورش برده بودند. مراقب کلاغها باشید زیرا کلاغها نه تنها چهره افرادی که به آنها آزار رسانده باشند را به خاطر می‌سپارند، بلکه در طول چند دهه، این موضوع و چهره‌ها را از یاد نمی‌برند. حتی اطلاعات خود را به کلاغهای دیگر هم منتقل می کنند!

مورتن و همکارانش با استفاده از نتایج این مطالعه، در پی سوالات بی‌پاسخ چگونگی فعالیت مغزی می‌باشند. وی امید دارد که این اطلاعات در شناخت نقاط مبهم و درمان بیماری ارثی هانتینگتون کمک شایانی نماید.

نتایج این تحقیق همین ماه در مجله Royal Society Open Science به چاپ رسیده است.

منبع: Live Science

نظر شما
ادامه