کد خبر: ۳۸۳۱۷
 

خبرگزاری برنا در مطلبی با عنوان «دامپزشکان مناطق زلزله زده را فراموش نکنند» نوشت:

با پایان آواربرداری اولیه نیاز به دامپزشک در مناطق زلزله زده بیشتر احساس می شود .

سه روز از زلزله کرمانشاه گذشته است، استان کرمانشاه بیش از 500 روستا را شامل می شود، طبیعتا در این روستاها تعداد زیادی احشام و حیوان اهلی وجود دارد.

در حال حاضر با از بین رفتن خانه و کاشانه مردم این روستاها شاید احشام آن ها تنها سرمایه ای باشد که هم می تواند پس از تثبیت وضعیت نه تنها به معیشت آن ها بلکه شاید قدمی در رفع گرسنگی باشند.

اما بنابر مشاهدات خبرنگار اعزامی برنا به منطقه هنوز لاشه های حیوانات زیادی در اطراف شهر ها و روستاها دیده می شود، مرغ ها، سگ ها و گوسفندان با دست و پای شکسته به زحمت برای یافتن ذره آب یا غذا حرکت می کنند.

برای کمک به حیوانات آسیب دیده در غرب کشور از دیروز تعدادی از کمپ های حمایت از حیوانات و دامپزشکان نیز اعلام آمادگی کرده اند به طوری که شب گذشته 100 دامپزشک آمادگی خود را برای حضور در مناطق اعلام کردند ولی هنوز حضور آنها در منطقه دیده نمی شود.

از طرف دیگر روز گذشته کمیته فنی اجرایی بحران دامپزشکی استان کرمانشاه با هدف بررسی امور فنی و آگاهی بخشی به مناطق آسیب دیده در خصوص دفن بهداشتی دام های تلف شده در این اداره کل برگزار شد که امید است زودتر حرکت عملی این کمیته را در منطقه شاهد باشیم.

قطعا دفن بهداشتی اجساد حیوانات به دلیل مستعد بودن فضا برای انتشار انواع آلودگی ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در هرصورت بخشی از وظیفه دامپزشکان کشور کمک به حیوانات برای رهایی از درد و رنج است.

در جلسه روز گذشته از ساماندهی و اعزام ۱۷ اکیپ تاکنون خبر داده شد و اعلام شد اکیپ های دیگری نیز به این مناطق اعزام می شوند، همچنین بر لزوم امدادرسانی فوری به مناطق زلزله زده در حوزه دامپزشکی برای پیشگیری از شیوع بیماری های مختلف تاکید شد، چراکه پس از زلزله به جهت ایجاد شرایط ویژه و کاهش سطح بهداشت در مناطق متاثر از زلزله، احتمال وقوع بیماری های دامی و مشترک افزایش می یابد.

با توجه به اینکه فعالیت های دامپزشکی بعد از آواربرداری و نجات انسان ها آغاز می شود، اکیپ های دامپزشکی نیز آماده اند تا به سرعت وارد عمل شوند و به سلامت شهروندان در پیشگیری از بیماری های مشترک در این وضعیت کمک کنند.

به نظر می رسد حالا با پایان عملیات آواربرداری وقت آن رسیده است که بیش از پیش برای نجات سرمایه زنده خانواده های داغدیده و کمک کاهش درد این موجودات تلاش شود.

 
photo_2017-11-14_18-24-48
 
نظر شما
ادامه