کد خبر: ۳۸۳۱۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان قم در گفت‌وگو با حکیم مهر عنوان کرد:
«دکتر مهدی رفیعی محمدی» افزود: ایده ما برای مبارزه با آنفلوانزا، ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار دامپزشکی قم را افزایش داد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: جزء معدود مدیران کلی است که در بحث اعتبارات رشد خوبی داشته و کمبودی در زمینه اعتبارات تملکی احساس نمی‌کند. تنها مشکل مالی «دکتر مهدی رفیعی محمدی» مربوط به تخصیص اعتبارات تملک و بحث اسناد خزانه است که باعث می‌شود مقداری محدودیت در عملیات او به وجود آید. یکی از کارهای مثبت وی در استان این بوده که هر گونه جابه‌جایی مسئولین فنی را منوط به ارائه برگه تسویه حساب کرده تا مطمئن شود همه حق و حقوق مسئولین فنی اعم از عیدی و اضافه کار پرداخت شده است.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، حال و احوال دامپزشکی در استان قم چطور است؟

ما در استان دو طرح جدید را شروع کردیم؛ یکی بحث آزمایش‌های مربوط به تقلبات شیر است که در آن ۷ نوع آزمایش صورت می‌گیرد. در این زمینه آزمایشگاه تجهیز و اقدامات اولیه نیز انجام شده تا بتوانیم از ابتدای آذر ماه طرح پایش تقلبات شیر را در دامداری‌ها، کارخانجات شیر و... استان آغاز کنیم.

همچنین طرح آزمایش و نمونه‌برداری آب مرغداری را در دستور کار داریم که با مشارکت مسئول فنی بهداشتی مرغداری‌ها انجام می‌شود. به این شکل که هر ۶ ماه یکبار از مرغداری‌ها نمونه برداری صورت می‌گیرد. در این زمینه نیز جلسات هماهنگی با آزمایشگاه بخش خصوصی و اتحادیه برگزار شده است. در حال حاضر ۱۹ نفر مسئول فنی در مرغداری‌ها و ۱۶ نفر هم در مزارع گوشتی و تخم گذار مستقر هستند که با مشارکت این عزیزان ما نمونه‌برداری‌ها را انجام می‌دهیم. این طرح هم از نیمه دوم آبان در استان شروع شده که یک طرح کامل خواهد بود واقدامات اصلاحی در مرغداری‌ها انجام می‌شود.

حکیم مهر: برای اجرای این طرح‌ها با مشکل اعتباری مواجه نیستید؟

یکی از مباحثی که در استان قم سعی کردیم انجام دهیم بحث‌ استفاده از توان بخش خصوصی و واگذاری امور به فعالان این بخش است. برای طرح نمونه‌برداری آب مرغداری‌ها هیچ اعتباری در اداره کل در نظر نگرفتیم و هزینه‌ای را بابت آن پرداخت نخواهیم کرد، بلکه مسئول فنی بهداشتی از مرغداری بازدید می‌کند و هزینه آزمایش آب را نیز از خود مرغدار می‌گیرد. در زمینه آزمایش تقلبات شیر طبیعی اما یک هزینه اولیه برای تجهیز آزمایشگاه باید پرداخت می‌کردیم که آن کار انجام شده است. برای اجرای این طرح نیاز به هزینه داریم که در اعتبارات ما پیش‌بینی و تامین اعتبار شده است.

حکیم مهر: از این چند طرح که بگذریم، به صورت کلی با مشکل کمبود بودجه مواجه نیستید؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر ما در بحث اعتبارات رشد خوبی داشتیم و کمبودی در زمینه اعتبارات تملکی نداریم. تنها مشکل ما در حال حاضر مربوط به تخصیص اعتبارات تملک و بحث اسناد خزانه است که باعث می‌شود مقداری محدودیت در عملیات به وجود آید. سال گذشته بالای ۸۰ درصد اعتبارات تخصیصی تملک در استان قم، تخصیص پیدا کرد. شاخصی که میانگین کشوری آن خیلی پایین‌تر و در حدود ۲۵ درصد بود. اما استان قم با ارتباطات خیلی خوبی که داشت توانست به رقم بالای ۸۰ درصد برسد.

امسال هم اعتبارات ما عمدتا اسناد خزانه‌ای شده و این یک مقدار محدودیت در فضای کار دامپزشکی ایجاد می‌کند. ماهیت کار دامپزشکی به شکلی است که باید گاهی اقدام سریع صورت گیرد. پروژه‌هایی که به بخش خصوصی می‌دهیم نیاز به اعتبار دارد و انتظار می‌رود که هزینه‌های آن در پایان طرح یا حداکثر با یک ماه تاخیر پرداخت شود. اما وقتی از طریق اسناد خزانه، با چند ماه تاخیر و گاهی یک سال تاخیر پرداخت شود، مقداری در توان بخش خصوصی ایجاد مشکل می‌کند. از طرفی در بعضی از موارد و طرح‌ها غیر از مراکز مایه کوبی افزایش هزینه‌ها را داشتیم. به هر حال شرایطی است که بر بودجه کل کشور حاکم است و ما هم تابعی از آن هستیم. در دامپزشکی استثنائاتی را باید در بحث اعتبارات قائل شد که بتوان برخی از امور را سریع‌تر انجام داد.

حکیم مهر: آن بخش که کار حساس‌تر است و باید هزینه‌های آن همان لحظه پرداخت شود را چطور مدیریت می‌کنید؟

اعتبارات عمرانی چند قسمت دارد؛ بخشی از آن خرید تجهیزات است، مانند آزمایش شیر که به شکل اسناد خزانه‌ای است و باید زودتر خرید آن صورت گیرد. در این موارد می‌توان با شرکت به توافق رسید، اگرچه ممکن است افزایش هزینه‌ای را داشته باشد یا قیمت بالاتری بدهد. مشکل اصلی اما جایی است که ما طرح‌های واکسیناسیون داریم. در حال حاضر بخش خصوصی با ما همراهی کرده، واکسن زده و پول نگرفته است. اینجا نمی‌توان کاری کرد. فقط باید ارتباط برقرار کرد و سهم اعتبارات نقدی را افزایش داد. اما در زمینه آنفلوانزا یکی از کارهایی که سال گذشته انجام دادیم، با بخش اتحادیه مرغداران قرارداد بستیم و بحث عملیات معدوم‌سازی مرغداری‌ها را با تمام تجهیزات به آنها سپردیم. آنها هزینه‌ها را به صورت نقدی و سریع پرداخت می‌کردند و زمانی که اعتبارات ما می‌رسید، آن را جبران می‌کردیم. همراهی اتحادیه مرغداران خیلی به ما کمک کرد. از این الگوها می‌توان استفاده کرد که تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی به کمک دامپزشکی بیایند. یعنی به تشکل‌ها اسناد خزانه‌ای دهیم و آنها آن را نقدا پرداخت کنند.

حکیم مهر: واکسیناسیون چطور؟

واکسیناسیون از ضروریاتی است که بخش خصوصی توان آن را ندارد که بخواهد با تاخیر یک ساله کار را انجام دهد و از طرفی هم شرایط طوری است که واکسیناسیون باید سریع انجام شود. در این زمینه هر استانی بیشتر ارتباط برقرار کند و بیشتر بتواند مسئولین را توجیه کند، موفق‌تر خواهد بود.

حکیم مهر: اشاره کردید که هزینه برخی طرح‌‌ها از جمله نمونه‌برداری آب مرغداری‌ها از سوی خود کارفرما پرداخت می‌شود. حقوق مسئولین فنی بهداشتی نیز باید از سوی کارفرما و در قالب قرارداد ماده ۱۹ پرداخت شود. چقدر روی اجرای درست این قرارداد نظارت دارید؟

در استان قم تعداد ۱۰۳ نفر مسئول فنی در اماکن دامی و صنایع وابسته مشغول به کار هستند که ۵۵ نفر آنها دکتر و ۴۸ نفر سایر رده‌ها هستند. تعامل خیلی خوبی بین ما و نظام دامپزشکی در این چند سال برقرار بوده و حقوق این افراد را طبق اشل پرداخت کردیم و به هیچ عنوان اجازه ندادیم که از اشل پایین‌تر بیاید.

حکیم مهر: از کجا اطمینان دارید که حقوق مسئولین فنی بهداشتی دقیقا طبق قرارداد پرداخت می‌شود؟ کمااینکه تعدادی از این عزیزان گلایه‌مند هستند که کارفرما از آنها می‌خواهد بخشی از حقوق را بازگردانند.

یکی از کارهایی که در استان قم انجام دادیم این بود که برای هر گونه جابه‌جایی مسئولین فنی، حتما برگه تسویه حساب و کنترل حساب او را با هماهنگی دامپزشکی از کارفرما می‌خواهیم تا مطمئن شویم همه حق و حقوق اعم از عیدی و اضافه کار را دریافت کرده است. یکی از کارهایی که اخیرا در شورای نظام دامپزشکی و در کمیته ماده ۱۹ تصویب شد این بود که هر ۶ ماه یکبار پرینت حساب‌هایی که برای واریز به حساب اعلام شده، از بانک برای ما بیاورند که بتوانیم مطمئن شویم که آیا رقمی که در ماده ۱۹ ذکر شده، در قرارداد آورده شده و برای آن تعهد محضری کردیم، در حساب هست یا نه؟

از طرفی در بخش خصوصی، بنده نه شنیدم و نه دیدم که همکاری بخواهد پول را به کارفرما بازگرداند؛ به من هم چنین گزارشی را ندادند. ما برای بخش خصوصی این اطمینان را ایجاد کردیم که هر گاه احساس کردند کارفرما حق آنها را تضییع می‌کند، شکایت کنند تا ما در کمیته ماده ۱۹ به آن رسیدگی کرده و همه حق و حقوق را پرداخت کنیم.

حکیم مهر: آیا تاکنون شکایتی در این زمینه داشته‌اید؟

موارد متعددی داشتیم که با شکایت بخش خصوصی، کارفرما را مجبور کرده‌ایم که مطالبات مسئول فنی را به شکل کامل پرداخت کند. قم جزء استان‌های پیشرو در زمینه اجرای ماده ۱۹ و اولین استانی است که بحث پرداخت حساب مسئول فنی را با عاملیت بانک انجام داد. شخص بنده با رؤسای ۶۰ بانک استان صحبت کردم و بحث ضمانت‌نامه‌های بانکی را به اجرا گذاشتیم. تقریبا بخش خصوصی ما هم در این زمینه رضایت خوبی دارد.

حکیم مهر:‌ چقدر به مسائل کلینیک‌ها و داروخانه‌های استان رسیدگی می‌کنید؟

حدود ۱۰۷ نفر در استان در حوزه دارو و درمان اعم از کلینیک‌ها و ... مشغول به کار هستند که ۶۳ نفر آنها دکتر دامپزشک و ۴۴ نفر سایر رده‌ها هستند. در این زمینه هم یکی از بحث‌های اصلی و کلیدی ما واگذاری امور به بخش خصوصی بوده است، کمااینکه بالای ۹۷ درصد واکسیناسیون را به بخش خصوصی واگذار کردیم. درواقع جزء استان‌های پیشرویی بودیم که تمام عملیات واکسیناسیون دامی خود را به بخش خصوصی واگذار کردیم. طرح‌های دیگر مثل ضدعفونی، سم‌پاشی و ... را نیز با مشارکت بخش خصوصی اجرا کردیم. با پیگیری‌های استان و ارتباطات خوبی که گرفته شده، زمینه خوبی را برای قراردادها بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم. بحث قرارداد قرنطینه‌های سیار دامپزشکی را نیز جزء اولین‌ها بودیم که اجرا کردیم که اعتبار خوبی در بحث اشتغالزایی ایجاد کرد و سرعت عمل ما هم بالا رفت.

حکیم مهر: نزدیکی به تهران برای شما خوب بوده یا بد؟

بحث اعتبارات که همانطور که می‌دانید به صورت استانی است. هر چه استان بتواند طرح ارائه کند، ایده داشته باشد و بهتر از آن دفاع کند، بهتر می‌تواند اعتبار بگیرد. ما ابتدای امسال طرحی را برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا ارائه کردیم که ۷۰۰ میلیون تومان به اعتبارات ما اضافه کرد و امسال ۴۸ درصد افزایش اعتبار داشتیم. در مسائل اعتباری باید طرح ارائه کرد و دوری و نزدیکی به پایتخت شاید خیلی تاثیری در این قضیه نداشته باشد، اما گاهی اقداماتی که در استان‌ها انجام می‌شود، با استان‌های هم جوار مقایسه شده و ایجاد مشکل می‌کند.

وقتی بنده مدیر شدم این ایده را داشتم و خیلی سعی کردم در این مسیر حرکت کنم که استان قم تک شهرستان است و می‌تواند برای کارهای جدید و خلاقانه الگو شود. در این زمینه سعی کردیم کارهای زیادی انجام دهیم و سالی ۱۲ تا ۱۶ طرح جدید را در کشور اجرا کردیم. وقتی طرح جدید اجرا می‌شود، بهره‌برداران آن را ارزیابی می‌کنند که آیا این طرح قبلا در استان‌های هم جوار اجرا شده قبلا یا خیر و این اجرای طرح‌ها را کمی سخت می‌کند. اما وقتی طرح به صورت ملی اعلام و ابلاغ شود، کار راحت‌تر انجام می‌شود.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص فعالیت‌های پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

اولا تشکر می‌کنم از ارتباطی که برقرار کردید. حکیم مهر یکی از پایگاه‌هایی است که اخبار دامپزشکی را به روز و به شکل کارشناسی مطرح می‌کند. بنده معمولا به این سایت مراجعه و اخبار آن را دنبال می‌کنم. فقط یک خواهش داشتم که مربوط به قسمت پایین اخبار است که نقطه نظرات همکاران ذکر می‌شود. گاهی مشاهده می‌شود که مطالب ذکر شده، در شأن دامپزشکان نیست؛ مثلا کامنتی می‌گذارند با ادبیاتی که شایسته نیست و بوی اهانت می‌دهد. اگر این کامنت‌ها کنترل یا اصلاح شود یا هر طور که خودتان صلاح می‌دانید به شکل انتقاد بدون اهانت درج شود، خیلی یبشتر کمک کننده است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
0
احسنت حقوقی که میگیری حلالت باشه دکتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
0
درود بر شما که نسبت به معاش و شخصیت بخش خصوصی احساس مسئولیت میکنید ....هرچند مسئول این مطلب نیستید اما واقعا سازمان نشینان این را درک نمیکنند که تعرفه های واکسیناسیون دامی نه تنها باعث ورشکستگی و رها کردن کار از جانب کاردان و مسئولذمرکز شده بلکه موجب استهزا و تخریب شخصیت افراد هم شده و به غیر از استثمار از جانب سازمان هیچ لغت بهتری یافت نمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
1
ان شا الله مدیر کلان دیگر استان ها مخصوصا شرق کشور هم یاد بگیرند
نظر شما
ادامه