کد خبر: ۳۸۳۸

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی قزوین و لنجان

 

اقدامات دامپزشکی بوئین زهرا در راستای کنترل وپیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی

 

در راستای کنترل وپیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی در شهرستان بوئین زهرا ا در تاریخ 17/07/89 جلسه ای با حضور فرماندار ،بخشداران، مدیریت جهاد کشاورزی، فرماندهی نیروی انتظامی و دامپزشکی در خصوص وضعیت پرورش دام و بیماری تب برفکی در شهرستان بوئین زهرا برگزار و مقرر گردید نیروی انتظامی نسبت به برخورد قاطع با عوامل حمل غیر مجاز دام اقدام و شرایط لازم جهت فعالیت میدان دام صنعتی شهرستان در خصوص خرید گوساله کوچک پرواری و انجام مایه کوبی تب برفکی، درمان ضد انگلی داخلی و خارجی و نصب شماره گوش جهت توزیع گوساله آماده پرواربندی و مورد تایید دامپزشکی در سطح شهرستان و استان اقدام نماید.

--------------------------------------------

 

تکمیل محوطه سازی و تجهیز دامپزشکی طارم سفلی

 

با تکمیل محوطه سازی و خرید و انتقال تجهیزات اداری موردنیاز، بهره برداری نهایی از ساختمان دامپزشکی  طارم سفلی واقع در محوطه مرکز خدمات جهادکشاورزی لوشان که قبلا" افتتاح گردیده بود آغاز گردید .

 این ساختمان در دو طبقه که طبقه اول اداری و طبقه فوقانی دارای یک واحد مأمورسرا جهت اسکان مأمورین اعزامی در عملیات قرنطینه ای و یا اعزام اکیپ های معین در انجام امور ، مبارزه با بیماریهای دامی و مبارزه با انگل های خارجی و داخلی بدن دام به آن منطقه می باشد ،ساخته شده است.

گفتنی است پیش از این، کارکنان اداره دامپزشکی طارم سفلی در ساختمان استیجاری مشغول انجام وظیفه بوده اند.

-----------------------------------------------

 

برگزاری کلاس آموزشی جهت زنبور داران استان قزوین

 

 با توجه به اهمیت امر آموزش در پیشگیری و کنترل بیماریها ، کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی با بیماریهای زنبور عسل توسط  اداره کل دامپزشکی استان قزوین و با حضور زنبور داران استان در روز دوشنبه مورخ 19/7/89 برگزار گردید

در این کارگاه آموزشی دکتر فرسی کارشناس ارشد سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با بیمارهای مهم زنبورعسل بویژه بیماریهای نوزما ، جرب واروآ ، لوک آمریکایی و اروپایی و همچنین آکاراپیس وودی و راههای پیشگیری از این بیماریها توضیحاتی را ارائه نمود و در پایان کارگاه نیز به سؤالات زنبورداران پاسخ داده شد.

بنا به اظهار مسئول اداره مبارزه با بیماریهای طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان کارگاه مزبور در راستای اقدامات این اداره کل بمنظور پیشگیری از بیماریها در زنبورستانهای استان صورت می گیرد.

همچنین در راستای مبارزه با بیمارهای واروآزیس در زنبورستانهای استان از ابتدای سال جاری بیش از 40هزار عدد داروی ضد واروآ نیز بصورت رایگان بین زنبورداران توزیع گردیده است که این امر درکاهش بروز این بیماری نقش بسیار مهمی داشته است.

دکتر کشاورز در پایان از زنبورداران خواست با توجه به بروز مواردی از بیماری نوزما در زنبورستانهای استان ، از وارد آوردن هرگونه استرس که می تواند زمینه ساز بروز بیماری مزبور در کندوها باشد اکیداً خودداری نمایند.

----------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:
دام بدون شماره قاچاق است


مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: هر دامی که شماره دام و مجوز حمل نداشته باشد، دام قاچاق محسوب می‌شود.

محمد جواد امیدواریان بیان داشت: یکی از علت‌های جلوگیری از حمل و نقل و جابه‌جایی‌های دام، سلامت جمعیت دام کشور است.
وی ادامه داد: هر دامی با توجه به ویژگی‌های منطقه‌ای خود دارای ایمنی متفاوتی است به این معنا که هر دام در هر منطقه به یک بیماری مقاوم و در بیماری دیگر ضعیف است در نتیجه جابه‌جایی دام‌ها در نقاط مختلف کشور موجب می‌شود تا شرایط پیشگیری و درمان جمعیت دامی کشور تغییر کند.

*‌مسائل غیربهداشتی و سودجویی پشت پرده دام قاچاق است
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: از طرفی موضوع دام قاچاق تنها به آن دلیل مطرح می‌شود تا از ورود دام‌های آلوده جلوگیری شود، متأسفانه برخی سودجویان دام‌های غیرقانونی را از طریق افغانستان وارد کشورمان می‌کنند که به دلیل عدم بررسی‌های بهداشتی ورود دام‌های آلوده می‌تواند در سلامت دام کشور آسیب ایجاد کند.
وی توضیح داد: یکی دیگر از مسائل کنترل دام به دلیل حفظ تعادل بازار است از همین‌رو مجوز صادرات دام با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو است تا نسبت جمعیت دام کشور با نیازهای جامعه متناسب باشد، البته در استان قزوین با کنترل‌هایی که انجام شده و اطلاع‌رسانی‌های مستمر همچنین با اقدام‌های پیشگیرانه شاهد کاهش شدید تلفات دام هستیم در نتیجه این استان وضعیت بسیار خوبی در میان استان‌های کشور دارد.
امیدواریان اعلام کرد: به عنوان نمونه با وجود توصیه‌های کارشناسان دامپزشکی ورود تنها یک رأس دام آلوده از خارج از استان به شهر تاکستان موجب شد تا تلفات زیادی در تاکستان داشته باشیم.
وی تصریح کرد: هر دامی که شماره دام و مجوز حمل به همراه نداشته باشد به عنوان یک دام قاچاق محسوب می‌شود، این موضوع در ستاد مبارزه با کالای قاچاق مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شده است، شماره دام نیز بر روی گوش حیوان نصب می‌شود و البته بازهم تأکید می‌کنیم که جابه‌جایی دام‌ها باید به همراه مجوز حمل باشد.

*‌دو سوم مرغ تولیدی قزوین به خارج از استان می‌رود
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در خصوص تولید مرغ در استان قزوین عنوان داشت: دو سوم مرغ تولیدی از استان قزوین خارج می‌شود، ما در استان قزوین ظرفیت پرورش 10 میلیون قطعه نیمچه گوشتی را داریم که در هر ماه حدود 3 میلیون قطعه در حال پرورش است.
وی تأکید کرد: در کشتارگاه، کشتار مرغ بر اساس ضوابط شرعی و قانونی انجام می‌شود از این رو مرغ‌هایی که پس از طی سیکل تعیین شده وزنی کمتر از 700 گرم داشته باشند به هیچ وجه به بازار مصرف عرضه نمی‌شوند.
امیدواریان یادآور شد: از طرفی مرغ‌های تخمگذار و مادر در پایان عمر اقتصادی به بازار عرضه نمی‌شوند ولی موضوع عرضه مرغ ریز و درشت به بازار موضوعی تجاری است و بستگی به شرایط دارد.
وی افزود: در خصوص تخم‌مرغ نیز مصرف تخم‌مرغ ریز یا درشت زیاد تفاوتی نمی‌کند بنابراین آنچه در خصوص کیفیت بالای تخم‌مرغ ریز یا درشت مطرح می‌شود به هیچ عنوان پشتوانه تحقیقاتی ندارد.

*‌تلفات تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک پایین است
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: تولید مرغ بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک در استان قزوین آغاز شده و تنها یک مرغداری این کار را انجام داده که با توجه به بالا رفتن درصد بسیار ناچیزی از تلفات در روش پرورش مرغ بدون آنتی‌ بیوتیک تفاوت قیمت مرغ با روش تولید بدون آنتی‌بیوتیک و تولید مرغ با آنتی‌بیوتیک 25 درصد است چراکه میزان تلفات در مرغ با روش بدون آنتی‌بیوتیک تنها به میزان یک درصد بالاتر است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در دنیا تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک یک تولید عادی است و جزو انواع مختلف روش تولید مرغ است ولی آنچه مهم است امروز شرکت‌های بزرگ تولیدی مواد پروتئینی در دنیا با توجه به گسترش جمعیت مسلمانان در اقصی نقاط جهان به دنبال تولید محصولات خود با برند حلال هستند تا مصرف کنندگان مسلمان بتوانند خیال آسوده‌تری از محصولات آنها استفاده کنند.
امیدواریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرانه مصرف گوشت قرمز در کشورمان 12 کیلوگرم و گوشت مرغ 13 تا 15کیلوگرم است این در حالیست که این سرانه در آمریکا 80 کیلوگرم است.
وی اعلام کرد: در استان قزوین یک میلیون گوسفند و بز و170 هزار دام سنگین داریم.

-------------------------------------------

 

 شناسایی ،ضبط ومعدوم سازی مقدار 200 کیلو گرم ماهی فاسد وغیر بهداشتی در شهرستان لنجان


در پی بازدید اکیپ های سیار فرآورده های خام دامی شبکه دامپزشکی لنجان مقدار 200 کیلو گرم ماهی فاسد وغیر قابل مصرف که توسط فردی سود جو با خودرو فاقد مجوز در حاشیه شهر اقدام به فروش می نمود شناسایی ،ضبط ومعدوم گردید.

دکتر رنجبر رئیس شبکه دامپزشکی لنجان به کلیه شهروندان توصیه کرد: از هرگونه خرید فرآورده های خام دامی از اماکنی به جزء مراکز عرضه مجاز خودداری نموده و در صورت مشاهده عرضه غیر مجاز این فرآورده ها با نزدیکترین شبکه دامپزشکی محل خود تماس حاصل نمایند.

 

نظر شما
ادامه