کد خبر: ۳۸۳۹۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
به بهانه رهاسازی «آرزو» پلنگ رودسر:
در حرکت چرخش به عقب و دور زدن در یک محیط کوچک، هیچ مشکلی در ستون مهره‌های او ندیدم و از نظر فانکشن، دویدن، پریدن، برخاستن، بالارفتن از ارتفاع، شکار خرگوش و ... مشکلی ندارد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: اواسط بهمن ماه سال گذشته در یکی از انبارهای روستایی از توابع شهرستان رودسر، ماده پلنگی که قادر به استفاده از دو پای عقب خود نبود، زنده‌گیری شد. این قلاده پلنگ که بعدها «آرزو» نام گرفت، به پایتخت منتقل و در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تحت سی‌تی اسکن قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که ستون فقرات حیوان به علت گیر افتادن در تله سیمی که عموماً کشاورزان شمال کشور برای دفع جانوران در مزارع خود مورد استفاده قرار می‌دهند، به شدت آسیب دیده است.

آن زمان احتمال می‌رفت که این حالت منجر به ضایعه نخاعی شده و راه نجاتی برای پلنگ وجود نداشته باشد؛ کمااینکه این مساله از سوی برخی مسئولین دانشکده دامپزشکی نیز تایید شد. در نتیجه یکی از راهکارهای پیشنهادی، تزریق دوز بالای داروی بیهوشی برای ممانعت از درد کشیدن حیوان و خواب ابدی برای آن بود.

اما این پایان ماجرا نبود، کمااینکه یک مجموعه خصوصی تحت عنوان بیمارستان حيوانات خانگي دکتر حميدرضافتاحیان، با انجام عمل رایگان جراحی ستون فقرات و نصب پروتز موفق شد برای نجات این گربه‌سان در معرض انقراض گامی بزرگ بردارد. سرانجام با گذشت چند ماه و انجام مراقبت‌های لازم، صبح روز چهاردهم آبان ماه سال جاری، آرزو به دلیل برخورداری از شرایط جسمی مساعد پس از نصب ردیاب ماهواره‌ای در زیستگاه طبیعی خود در مناطق جنگلی سجیدان رودسر رهاسازی شد.

اگرچه بازگشت «آرزو» به حیات وحش، تصمیم سختی برای جراح او بود، اما حالا که این ماده پلنگ حال خوبی دارد، «دکتر حمیدرضا فتاحیان» هم از این تصمیم خوشحال است. وی در گفت‌وگو با حکیم مهر در توضیح حال عمومی پلنگ، می‌گوید: «در حرکت چرخش به عقب و دور زدن در یک محیط کوچک، هیچ مشکلی در ستون مهره‌های او ندیدم و از نظر فانکشن، دویدن، پریدن، برخاستن، بالارفتن از ارتفاع، شکار خرگوش و ... مشکلی ندارد؛ البته اندك ضعف عصبي در ناحيه جانبي شكم ممكن است وجود داشته باشد كه در عملكرد حركتي نقش ندارد.»

فتاحیان توضیح می‌دهد: «وقتی حیوانی تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار می‌گیرد، ما حرکت به عقب و دور زدن او در یک محیط کوچک را به‌عنوان بهترین فاکتور برای اثبات اینکه ستون مهره او عملکرد خوبی دارد، به شمار می‌آوریم؛ ضمن اینکه در فیلم‌هایی که از آزادسازی او منتشر شد، کاملا مشخص است که حیوان چند ده متری دوید، به سمت جنگل رفت و هیچ ضعف عصبی نشان نداد. به طور کلی بعید می‌دانم که مشکل خاصی دیگری پیدا کند.»

وی تصریح می‌کند: «حتی در موارد انسانی هم زمانی که فردی دچار شکستگی ستون مهره می‌شود، معمولا ظرف مدت ۶ ماه محل شکستگی او به یکدیگر متصل می‌شود، لذا نمی‌توانیم مشکلی را برای حیوان متصور شویم. البته اینکه اگر خدایی نکرده اتفاقي غير مترقبه رخ دهد را دیگر نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما از نظر عصبی حیوان کاملا نرمال بوده و آنچه بنده در راه رفتن و علائم حرکتی او دیدم، هیچ مشکلی نداشته است.»

جراح آرزو تصمیم‌گیری در خصوص رهاسازی پلنگ را یک تصمیم سخت می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «گروه محیط زیست طی یک جلسه تصمیم گرفتند که آرزو به طبیعت بازگردد؛ فیلم‌هایی هم که از راه رفتن، دویدن و شکار خرگوش او دیدیم نشان می‌داد که حیوان در طول زمان خوب ریکاور شده و همه چیز به نفع اوست که بتواند در محیط زیست زندگی کند. باور دوستان محیط زیست هم این بود که موردی که از محیط زیست آمده  باید به محیط زیست بازگردد. این اتفاق افتاد و  بنده خیلی خوشحال هستم و امیدوارم که هیچ مشکلی پیش نیاید.»

وی در پایان می‌گوید: «آخرین خبری که دیروز از وضعیت حیوان به من دادند این بود که در این ۲ هفته که مسیر او را دنبال کردند، حیوان حرکت می‌کند، راه می‌رود، زندگی می‌کند و منتظر هستند ببینند که برای شکار چه می‌کند؟»

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
0
0
آفرین بر آقای دکتر توانمند
علی چشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
0
0
بجز این انتظار داشتید.پنجه طلا .درود برشما دامپزشکان که باعث افتخار هستید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
0
0
دمت گرم
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
0
0
آرزو خیلی چیزا رو بهمون نشون داد که ما، مشکلات زیادی داریم، آرزومون هم اینه که وقتی ایرادی داریم قبول کنیم و در جهت بهبود وضعیت قدم برداریم.
نظر شما
ادامه