کد خبر: ۳۸۳۹۴



معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اعلام داشت: پارسال به رغم ابتلای برخی طیور استان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان موفق شدیم این بیماری را کنترل و از شیوع آن جلوگیری کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر سیدجواد حسینی» در جلسه استانی ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و در جمع اعضای این ستاد گفت: با توجه به عملکرد مناسب دامپزشکی استان در سال گذشته، امسال و تاکنون نیز هیچ کانونی از شیوع این بیماری در واحدهای طیور روستایی یا صنعتی استان های همجوار مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: تشکیل ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی برای تدوین برنامه های پیشگیرانه و قبل از وقوع بیماری است تا متولیان و مرغداران این استان از شیوع یکباره این بیماری غافلگیر نشوند.

حسینی خاطرنشان ساخت: از این پس جابه جایی طیور زنده فاقد مجوز به عنوان مهمترین اولویت مبارزه با بیماری آنفلوآنزا و جلوگیری از بروز و گسترش آن در استان خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت بازارچه های عرضه طیور زنده اعلام داشت: از امروز و تا اطلاع ثانوی، فعالیت این بازارچه ها بایستی ممنوع اعلام شود.

حسینی گفت: ساماندهی عرضه طیور روستایی توسط سازمان بسیج سازندگی با همکاری دامپزشکی و جهاد کشاورزی، برنامه ریزی بلندمدت برای ساماندهی بهداشتی بازارهای فروش پرندگان، شناسایی و پلمب تمامی مزارع پرورشی غیرمجاز در استان ضروری است و متخلفان حمل غیربهداشتی و پرورش غیرمجاز به مراجع قضایی ارجاع می شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان ساخت: ضروری است سازمان دامپزشکی سهم خراسان رضوی را در خصوص مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری به این استان اختصاص دهد.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم در حوزه‌هایی مانند امنیت و سلامت تمرکز بیشتری داشته باشیم.

حسینی یادآورشد: از ابتدای امسال و تاکنون در استان خراسان رضوی کانون این بیماری مشاهده نشده و همچنین در استان‌های همجوار نیز کانونی از این بیماری مشاهد نشده و در سال گذشته نیز این بیماری کاملا کنترل شده و لازمه استمرار این توفیقات، همکاری همه جانبه تولیدکنندگان و اعضای ستاد استانی است.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر احمد شریعتی» نیز در این جلسه با اشاره به مخاطره آمیز بودن بیماری یاد شده اظهار داشت: همزمان با فصل سرما و مهاجرت پرندگان، نگرانی ما از بابت بروز بیماری از دوجهت مشترک بودن بیماری و نیز تبعات اقتصادی و اجتماعی آن افزایش می یابد.

وی عنوان داشت: اعتقاد داریم با پیشگیری از بروز بیماری، دچار سختی ها و هزینه های سنگین بعد از بیماری و کنترل آن نخواهیم شد.

شریعتی، پیشگیری از بیماری را مصداق فعالیت پدافندی در حوزه سلامت و اقتصاد دانست و گفت: به تنهایی قادر به کنترل بیماری نیستیم و همکاری جدی پرورش دهندگان و مساعدت سایر نهادهای مرتبط را خواستاریم.

مدیر کل دامپزشکی استان، با اشاره به رتبه های استان در تولید مرغ و تخم مرغ، پیشگیری از بیماری را بسیار مهم خواند و از عواملی نظیر؛ عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی، اجتماعات مرغداران بدون رعایت مسایل بهداشتی، جابجایی هرگونه طیور، تخم مرغ و نهاده مرتبط بدون مجوز دامپزشکی، توزیع دان آلوده و دیگر موارد مشابه را از جمله مخاطرات بروز بیماری دانست.



 

نظر شما
ادامه