کد خبر: ۳۸۴۴۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
 

 «زهرا خاوری» محصل سال پنجم فاکولته علوم وترنری (دانشکده علوم دامپزشکی) که پایان نامه اش برای پنجمین بار از سوی استاد راهنمایش رد شده بود روز دوشنبه خودکشی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری مرکزی افغانستان، زهرا خاوری به دلیل سخت گیری غیر منطقی و عدم راهنمایی درست استاد راهنمای پایان نامه اش با زهر خودکشی کرده است.

آخرین اظهارات به جا مانده از او به نقل از خبرگزاری مرکزی افغانستان نشان می دهد که وی نسبت به سخت گیری استاد راهنما معترض بوده و نوشته است: «استاد از من کار استندرد {استاندارد} می خواهد. من پوهاند {استاد} نیستم و همین قدر می توانم انجام دهم. من او را به خدا واگذار می کنم.»

«گل محمد طنين» استاد دانشكده وترنري دانشگاه كابل، زهرا خاوري را مجبور مي كند تا كانتينري كه در آن جوجه مرغ هاي مربوط به مونوگرافش را پرورش داده رنگ كند. بعد از انجام تحقيقات زهرا خاوري، طنين براي بار ششم مونوگراف زهرا را رد مي كند و زهرا دست بخودكشي ميزند .

این خبرگزاری ناکارآمدی سیستم آموزشی دانشگاهی، اساتید مسن و کم سواد را از علل این نوع فجایع دانسته است.

از سوی دیگر سایت شفقنا افغانستان زهرا خاوری را «قربانی سیستم ناکارآمد فاسد دانشگاهی افغانستان» دانسته است.

موضوع پایان نامه زهرا تغذیه جوجه مرغ بود که کارش را از یک سال پیش آغاز کرده بود. او که جوجه هایش را در سرمای ولایت دایکندی بزرگ می کرده مجبور می شود در فصل بهار جوجه هایش را پیش مادرش بگذارد و برای ادامه تحصیل به کابل برود. با این حال استاد راهنمای زهرا این اقدام او را که جوجه را پیش فردی غیر متخصص گذاشته رد می کند و او را مجبور می کند، جوجه هایش را در کابل پرورش دهد. اقدامی که برای او هزینه بالایی داشت.

آژانس افغان خبر ماجرا را به این شکل روایت کرده است: «زهرا مجبور میشود که کارش را دوباره با کرایه گرفتن یک دکان در غرب کابل به مبلغ ۶۰۰۰ افغانی در هرماه از سر بگیرد، اما اینبار نیز مورد تائید استاد قرار نمیگرید و اعتراض میکند که رنگ دکان که شما در آن جوجه های مرغ را تغذیه و کلان کردید خیره {تیره} بوده باید در یک جای روشن که رنگ دیوار اطاق شان روشن باشد تغذیه وتربیت کنید . اما زهرا که از خانواده ی فقیر و غریب هزاره بوده دیگر توان برای کرایه کردن دکان نداشته مجبور میشود بخاطر شکایت به ریس فاکولته علوم وترنری که برادر استاد طنین است مراجعه کند . اما ایشان هیچگونه همکاری نمیکند بلکه کاری زهرا را بیشتر از پیش سخت تر میکند. برایش یک دانه کانتینر که در پیشروی فاکولته علوم وترنری بوده تسلیم می کند و گوشزد میکند که در همین کانتینر چوچه های مرغ خود را در پش چشم استاد نگهداری کند. زهرا برای اخرین بار چانس {بخت} خود را امتحان می کند و تمام پول و دارایی که داشته برای جور کردن جای برای چوچه های مرغ که خریده بودن مصرف میکند . و کانتینر را با پول شخصی خود به مشوره استاد رنگ میکند وبرای چوچه های مرغش جای درست میکند. اما بدبختانه که این بار هم به دلیل نا معلومی رد میشود که رد شدن این بارش منجر به خودکشی زهرا میشود و زهرا اینبار مجبور میشود که خود را برای همیشه از دست استاد خلاص کند.»

از سوی دیگر روایت هایی نیز از تحقیر این دانشجوی از سوی استاد راهنمایش منتشر شده است که استاد او را بخاطر هزاره بودن تحقیر کرده است .

استادش اینگونه تحقیر اش کرده بود: "دختر، تو دیوانه شده ای؟ من از کجا بدانم که نام علمی این گیاه چیست؟ هنوز کسی خود شما هزاره ها را نشناخته چی برسد که این گیاهِ شما را بشناسد! خدا بداند که کدام گیاه جهنمی است یا کدام بلای نا شناخته ی دیگر!

در پی خودکشی این دانشجو، دانشجویان دانشگاه کابل روز سه شنبه دست به اعتراض زدند و خواهان روشن شدن علل خودکشی زهرا شدند

با اعتراض دانشجویان دانشگاه کابل، وزیر تحصیلات عالی در جمع معترضین حاضر و تمامی موارد قطع‌نامه معترضین را پذیرفته و متعهد به اجرای آن شد. دو مورد فورا عملی خواهد شد، یکی، ساخت منار یادبود زهرا خاوری که نماد مظلومیت دانشجویان در برابر سیستم فاسد دانشگاه است

به گزارش رسانه های افغانستان وزیر تحصیلات عالی در جمع معترضین حاضر شده و تمامی موارد قطعنامه معترضین را پذیرفته است .

زهرا خاوری به نوشته وب سایت های افغانستان، دانشجوی هزاره از خانواده فقیر ولایت دایکندی بود. پیکر او روز سه شنبه برای تشییع به زادگاهش منتقل شد .

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
0
0
متاسفم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
0
0
دامپزشکای ایرانم هم همین وضع دارن از بیکاری خودکشی میکنن
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
0
0
خودشو راحت کرد. بعد فارغ التحصیلی میخواست اینکارو بکنه که دیگه به لطف استاد به این مرحله نرسید که بخواد از بیکاری دست به خودکشی بزنه.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
0
1
روحش شاد چون دامپزشک بود عاقلانه ترین تصمیم زندگی شو گرفت من هم دارم به خودکشی فکر میکنم فقط میگم دنبال یک روش کم دردم قبل از خودکشی مردک دامپزشکی رو به اتیش خواهم کشید چون زندگیمو به اتیش کشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
0
0
عه..منم دوس دارم مدرکمو پاره کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
0
0
مدرکمو گداشتم درکوزه ابشو بخورم اب کوزه خشک شد
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
0
0
بیخود ترین رشته ای که میشه رفت حیف عمر و جوونیم که تلف شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
0
0
می اومدی میدون انقلاب می خریدی خب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
0
0
عزیزان به شما وعده میدهم بطور خودکار ودر اثر سرخوردگی شغلی و افسردگی ناشی از آن ودر نهایت در پی گرسنگی خواهید مرد نگران نباشیدسعی کنید خود را بیمه عمر کنید تا حداقل خانواده تان از مرگتان بهر ه ای ببرد البته در حد پیشنهاده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
0
0
اصلا دامپزشک یعنی اغده ای واقعیت هستش
و.....
ابراهیم بابااحمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
0
سلام. من از این خبر متاسف شدم. ولی آقای استاد بسیار مرتکب اشتباه شد. وظیفه استاد یاد دادن و کمک و تشویق کردن است نه مانع شدن. استاد باید کامنت و اصلاح نماید تا دانشجو پیشرفت کند. افسوس، خدا روح این دانشجو را شاد کند و با خانواده ایشان احساس همدردی می نمایم.
نظر شما
ادامه