کد خبر: ۳۸۴۵۲



رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی کردستان درخصوص صدور پروانه های امور درمانی دامپزشکی گفت: با توجه به ابلاغ شیوه نامه های جدید سازمان دامپزشکی در سال 1395، این اداره کل نیز در راستای سیاست های سازمان دامپزشکی اقدام به صدور پروانه های امور درمانی در قالب 3 نوع درمانگاه متناسب با نظام های دامداری موجود در استان نموده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان، رئیس اداره تشخیص و درمان این اداره کل درخصوص صدور پروانه های امور درمانی دامپزشکی گفت: با توجه به ابلاغ شیوه نامه های جدید سازمان دامپزشکی در سال 1395، این اداره کل نیز در راستای سیاست های سازمان دامپزشکی اقدام به صدور پروانه های امور درمانی در قالب 3 نوع درمانگاه متناسب با نظام های دامداری موجود در استان نموده است.

«دکتر صبحی» ادامه داد: با عنایت به اینکه جمعیت دامی استان کردستان اکثراً بومی و سیستم پرورشی نیز بصورت سنتی و در روستاهای استان می باشد، لذا درمانگاه های دامپزشکی روستایی و عشایری با هدف تأمین خدمات مورد نیاز دارو و درمان این بخش از دامداران تأسیس گردید. بدین منظور جهت ظرفیت سنجی و مشخص شدن پتانسیل تأسیس درمانگاه های دامپزشکی روستایی و عشایری، جمعیت دامی استان به تفکیک بخش، دهستان و روستاهای استان محاسبه و براساس آن ظرفیت سنجی انجام و محدوده جغرافیایی فعالیت هر درمانگاه نیز مشخص گردید و از زمان ابلاغ شیوه نامه ها و ضوابط جدید سازمان دامپزشکی در سال 1395 تاکنون جهت 21 دامپزشک شاغل در درمانگاه های دامپزشکی روستایی و عشایری استان پروانه فعالیت صادر شده که در حال خدمت رسانی به روستائیان و دامداران منطقه می باشند. همچنین با توجه به پتانسیل استان ظرفیت برای تأسیس 19 درمانگاه دامپزشکی روستایی و عشایری دیگر نیز وجود دارد که متقاضیان و فارغ التحصیلان جدید و علاقه مند به کار در بخش درمانی می توانند در این زمینه مشغول به کار شوند.

لازم به ذکر است به جهت کاهش هزینه تمام شده دارو و حذف واسطه ها، درمانگاه های روستایی و عشایری می توانند داروی مورد نیاز را مستقیماً از شرکت های پخش استانی دریافت نمایند و این امر در راستای سیاست های کلی سازمان دامپزشکی یعنی متمرکز سازی خدمات می باشد. همچنین نقل و انتقال دام های بیمار در منطقه محدود شده و احتمال شیوع بیماری نیز کاهش پیدا می کند ضمن اینکه گزارش های بیماری توسط بخش خصوصی به شبکه های دامپزشکی حدود 10 تا 15 درصد بالا رفته است. قطعاً افزایش آگاهی از وضعیت بیماری های منطقه می تواند در برنامه ریزی دقیق تر و سریع تر جهت کنترل بیماری ها مفید واقع شود.


 

نظر شما
ادامه