کد خبر: ۳۸۴۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر نادر پرور» گفت: متاسفانه بخش خصوصی هم در سرپل‌ذهاب و سایر شهرستان‌ها به شدت آسیب دیده‌اند؛ داروخانه‌ها تخریب شده و درمانگاه‌های ما نیز آسیب دیده‌اند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: تنها ۲ روز پایش کافی بود تا متولیان دامپزشکی استان کرمانشاه متوجه عمق خسارت‌های ناشی از زلزله غرب کشور شوند. «دکتر نادر پرور» که با کمک استان‌های معین، ۶۵ اکیپ فنی اجرایی را به خدمت گرفته است، آخرین اقدامات صورت گرفته را در گفت‌وگو با حکیم مهر تشریح می‌کند:

حکیم مهر: آقای دکتر، از آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی دامپزشکی برای کمک به مناطق زلزله زده بفرمایید.

بلافاصله بعد از فاجعه‌ای که ایجاد شد، نیروهای واکنش سریع ما در ساعت‌های اولیه در منطقه حضور پیدا کرده و به بررسی اوضاع و پایش منطقه پرداختند. در نتیجه این پایش‌ها که ۲ روز طول کشید، متوجه شدیم حجم خسارت‌ها بسیار گسترده است و باید با برنامه‌ریزی دقیق وارد شد. به همین خاطر با سازمان دامپزشکی هماهنگ شده و به دنبال آن به استان‌های معین اعلام نیاز کردیم؛ در نتیجه استان‌های همدان، کردستان، لرستان و ایلام نیروهای آموزش دیده را به منطقه اعزام کردند و نهایتا توانستیم ۶۵ اکیپ فنی اجرایی از بخش خصوصی استان خود و ادارات دامپزشکی استان‌های همدان، ایلام، لرستان و کردستان جمع کنیم.

حکیم مهر: اقدامات اصلی این اکیپ‌ها چه مواردی بودند؟

اولین اولویت ما کمک به دفن بهداشتی لاشه‌های تلف شده دام زیر آوار بود. به خاطر اهمیتی که این موضوع در مباحث بهداشتی و زیست محیطی داشت، آن را در اولویت قرار دادیم. بحث‌های لجستیک هم از موضوعات اصلی بود. انصافا نیروهای سازمان جهاد کشاورزی سنگ تمام گذاشتند و تمام پتانسیل‌های خود را با بسیج امکانات، سپاه، ارتش و بنیاد مسکن در اختیار ما قرار دادند. ما تا بیست و هفتم آبان ماه منطقه را به شکل کامل پاک کردیم و در مرحله اول نزدیک به ۹ هزار راس دام سبک و ۲۰۰ راس دام سنگین را دفن بهداشتی کردیم. از روز بیست و هشتم آبان نیز پایش‌ها و لکه‌گیری‌ها را آغاز کردیم و این لکه‌گیری و پایش را به دلیل گستردگی منطقه و حجم خسارت‌ها و عمق فاجعه ادامه دادیم.

حکیم مهر: تا این لحظه چه تعداد روستا پایش شده است؟

تا این لحظه بالغ‌بر ۵۵۳ روستا پایش شده و در ۳۳۱ روستا دفن بهداشتی انجام شده است. برای هر روستا حتما باید بیل مکانیکی، لودر و یک دستگاه کمپرسی در اختیار داشته باشیم که بسیار کار سنگین، سخت، تخصصی و زمان‌بری است.

حکیم مهر: آمار دقیق تلفات چیست؟

 آخرین آماری که تا امروز داریم، ۱۰ هزار و ۲۰۰ راس گوسفند، بز و دام سبک و نزدیک به ۳۱۰ راس دام سنگین تلفات داشتیم.

حکیم مهر: چه اقداماتی برای حفظ بهداشت منطقه انجام داده‌اید؟

ما در اجرای این عملیات، رعایت اصول بهداشتی را به شکل کامل انجام دادیم و اطمینان می دهیم که هیچ نگرانی بابت شیوع بیماری‌های دامی نداریم و با توجه به حجم و گستردگی منطقه عملیات لکه‌گیری و پایش همچنان ادامه دارد. سامانه تلفنی ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز در خدمت سایر ادارات نظارتی و امدادگران و مردم زلزله زده است که اگر لاشه دام تلف شده یا دام بیمار و مریض در منطقه مشاهده کردند، با این شماره‌ها تماس بگیرند و مطمئن باشند با توجه به استقرار اکیپ نظارتی ما در منطقه در سریع‌ترین زمان کار دفن بهداشتی را به عمل می‌آوریم.

در این مرحله ما ابتدا تشخیص دام‌هایی که نیاز به مراقبت دارند را انجام دادیم؛ بالغ بر ۶۲ هزار مورد ویزیت در منطقه انجام شد که اکثر آن توسط همکارهای بخش خصوصی با همکاری بخش دولتی بود و در این حوزه هم ابتدا به مداوای دام‌ها و تسکین آلام آنها پرداختیم. دام‌هایی را که شکستگی داشتند و امکان مداوای آنها نبود با هماهنگی امور دام به کشتارگاه اعزام کردیم. نهایتا برای جلوگیری از بیماری‌هایی که در این شرایط ممکن است منتقل شود، چون دفن بهداشتی به شکل کامل انجام شده خیلی نگرانی نداریم، اما برای بیماری‌هایی مثل سیاه‌زخم و هاری و شاربن علامتی برنامه‌ریزی منسجم انجام داده‌ایم.

حکیم مهر: آمار درمان دام‌ها به چه شکل است؟

در حوزه درمان دام بالغ‌بر ۶۲ هزار راس دام ویزیت رایگان شدند. آنها که نیاز به عملیات درمانگاهی یا تجهیز دارو داشتند هم رایگان بوده که جا دارد از تمام شرکت‌های دارویی، پخش و داروخانه‌های کشور نهایت تقدیر و تشکر را انجام دهم که اخلاق را بیشتر به نمایش گذاشتند و به ما کمک کردند. آنها تمام ضدعفونی‌ها، دارو، انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها، مکمل‌های دارویی و درمانی را به شکل رایگان در اختیار ما قرار دادند و ما با همکاری بخش خصوصی و استان‌های معین این حجم بزرگ از کار را انجام دادیم.

برنامه بعدی ما بعد از استقرار کامل و رفع این مسائل ورود به حوزه پیشگیری بیماری‌هایی مثل سیاه‌زخم، شاربن علامتی و آنتروتوکسمی است که در این حوزه هم اقدامات خوبی در برنامه داریم که امیدواریم با حمایت همه بزرگواران تا پایان سال به شکل کامل مراقبت‌ها و پیشگیری‌ها و انواع اقداماتی که مورد نیاز دامداران است را برای حفظ و حراست سرمایه‌های دامی منطقه انجم دهیم.

حکیم مهر:‌ آیا در این مسیر از توان بخش خصوصی هم استفاده می‌کنید؟

بله. بخش خصوصی تا همین امروز به شکل کامل در منطقه حضور داشتند. از آقای دکتر محمدزاده که در این مدت هم در حوزه امداد و نجات و هم کمک‌های نقدی و غیر نقدی بسیار تلاش کردند، تشکر می‌کنم. ایشان در کنار و همراه ما بودند و هستند و برنامه‌ای داریم که بعد از این مرحله که به تثبیت رسیدیم، در ادامه راه با همکاری بیشتری کار را پیش ببریم.

حکیم مهر: زلزله چقدر خسارت به زیرساخت‌های دامپزشکی منطقه وارد کرده است؟

در شهرستان سرپل ذهاب تمام زیرساخت‌ها از جمله اداره و منازل مسکونی از بین رفته است. همچنین در قصرشیرین و اسلام آباد ساختمان‌ها آسیب دیدند و زیرساخت‌های ما قطع است. بخش خصوصی هم متاسفانه هم در سرپل ذهاب و سایر شهرستان‌ها به شدت آسیب دیده‌اند؛ داروخانه‌ها تخریب شده یا به نحوی هستند که قابلیت استفاده مجدد ندارند. درمانگاه‌های ما نیز آسیب دیده‌اند که لازم است دولت در این حوزه کمک کند که بتوانیم بستر خدمت‌رسانی را برای بخش خصوصی فراهم کنیم که در آینده به‌عنوان بازوهای توانمند بیشتر به ما کمک کنند. همینجا از آقای دکتر صفری و دکتر رفیعی‌پور هم به خاطر پیگیری‌ها و حضورشان در کنار ما و اینکه نیازمند‌های ما را احصا می‌کردند، نهایت قدردانی را به عمل می‌آورم.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

لازم می‌دانم بار دیگر از جامعه دامپزشکی تشکر کنم که بدون هیچ امکاناتی و با وسیله‌های شخصی خود به ما کمک می‌کردند. همچنین تشکر ویژه‌ای دارم از حکیم مهر که در واقع خبرگزاری خودمان است و ما خود را متعلق به آن می‌دانیم و به همین خاطر بیشتر روی آن تعصب داریم. من همیشه اولین جایی که بررسی می‌کنم، اخبار حکیم مهر است؛ چون هم پیگیر است و هم اخبار را صادقانه و بدون کوچکترین دخالتی منتشر می‌کند.

حکیم مهر: ممنون از حسن نظر شما.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
0
0
ضمن عرض تسلیت، به شما خسته نباشید عرض میکنم اما پایین همین صفحه از قول یکی از مسولین سازمان گفته شده فقط ۴۵۰۰ راس دام در زلزله تلف شده اند؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه