کد خبر: ۳۸۴۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

دانشمندان دانشگاه "کوئینزلند" به فناوری جدیدی موسوم به "دیپ‌استیک "(Dipstick) دست یافتند که تشخیص پاتوژنی و سریع بیماری در انسان، حیوانات و گیاهان را حتی از راه دور ممکن می­‌سازد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «پرفسور جیمی بوتلا» محقق دانشکده کشاورزی و علوم غذایی بیان کرد که این فناوری قادر است بدون نیاز به تجهیزات و پرسنل تخصصی به مشخصات DNA  و RNA  موجودات زنده در حدود  30  ثانیه دست یابد.

وی افزود: ما از این فناوری با موفقیت در مزارع دور افتاده "پاپوا" گینه نو به منظور تشخیص درختان بیمار استفاده کردیم. همچنین در نمونه‌­های انسانی و دامی، پاتوژن­‌های موجود در غذا و نیز تشخیص خطرات زیست محیطی از جمله آب آلوده به باکتری "اشریشیا کلی"(E.COLI) از این فناوری استفاده شد.

پرفسور "بوتلا" افزود: این فناوری راهی تازه را پیش روی مردم کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار می­‌دهد تا بتوانند با بسیاری از مشکلات کشاورزی، سلامتی و زیست محیطی خود مقابله کنند.

پرفسور بوتلا که سرپرستی تیم تحقیقاتی را به کمک دکتر "مایکل ماسون" برعهده دارد، گفت: کیت­‌های تجاری فعلی می­‌توانند DNA  و RNA را طی یک فرایند طولانی و سنگین جدا سازند که چنین فرآیندی نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی است و عملا بکارگیری چنین تجهیزاتی در مزرعه ممکن نیست.

تیم تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند ابتدا از فناوری Dipstick  برای گیاهان خاص استفاده کردند و سپس دریافتند که با کمک این فناوری می­‌توان فرآیند خالص­‌سازی DNA را در بسیاری از گونه­‌های گیاهی انجام داد.

وی همچنین بیان کرد: طبق تحقیقات دریافتیم که این فناوری می‌­تواند کاربردهای گسترده­ای داشته باشد و برای خالص­سازی DNA  یا RNA از پاتوژن‌­های خونی انسان، پاتوژن­‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی در گیاهان و حیوانات آلوده بکار رود.

شرکت تجاری­‌سازی دانشگاه کوئینزلند، فناوری جدید Dipstick را به ثبت رسانده است و به دنبال شریک تجاری برای انتشار گسترده آن است.

پرفسور بوتلا گفت: این فناوری نیاز به آزمایشگاه­‌های تخصصی برای آماده­‌سازی نمونه­‌ها را رفع می­‌کند و بسیار ساده­‌تر، سریع­‌تر و ارزان­‌تر از روش­‌های موجود بوده و بدین ترتیب تشخیص بیماری را برای همه ممکن می­‌کند. به گفته وی، این فناوری در ترکیب با فناوری­‌های دیگری که توسط تیم تحقیقاتی این دانشگاه گسترش یافتند، کل فرایند تشخیص از جمع­‌آوری نمونه تا نتایج نهایی را به آسانی در بیمارستان، مزرعه، اتاق هتل و حتی مناطق دور­افتاده مانند یک جنگل گرمسیری ممکن می­‌سازد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر سام خانبابايي
|
Malaysia
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
0
0
Dipstick به تنهايي فناوري جديدي نيست. امروزه در سطح وسيعي از تست lateral flow dipstick assay به جهت تشخيص سريع بيماري هاي مختلف استفاده مي شود.
بنظر مي رسد كه اين تكنيك جديد بر پايه تست dipstick توسعه پيدا كرده و به ثبت رسيده باشد.
نظر شما
ادامه