کد خبر: ۳۸۵۰۲



آزمون مقایسه بین آزمایشگاهی سال ۹۶، با شرکت ۲۰ آزمایشگاه بخش خصوصی متقاضی همکاری با اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در جلسه توجیهی این آزمون ضمن تاکید بر نظارت بهداشتی، کیفیت و سلامت مواد غذایی گفت: آزمایشگاه‌ها در ارائه نتایج نمونه‌های ارسالی و از سوی دیگر استانداردسازی روش‌ها دقت لازم را بکار بندند.

«دکتر رشتی‌باف» در ادامه با بیان اهمیت شرکت در آزمون‌هایPT   و لزوم تهیه نمونه‌های CRM بویژه در مورد آزمون‌های آفلاتوکسین و فلزات سنگین از کلیه آزمایشگاه‌ها خواست: تا با تشکیل انجمن آزمایشگاه‌ها در استان، هماهنگی و همکاری بهتری در جهت ارتقا سطح کیفی آزمایشگاه‌ها داشته باشند.

مسئول دارو درمان و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی دامپزشکی خراسان رضوی افزود: شرکت در کلاس‌های آموزشی و کنترل کیفی اداره استاندارد و نظام دامپزشکی برای مسئولین فنی، جهت ارتقای کیفی آزمایشگاه‌ها، ضروری است.

دکتر بهروزیان، همچنین از کلیه آزمایشگاه‌های متقاضی همکاری، رفع سریع موارد عدم انطباق اعلام شده از سوی گروه ممیزی و تکمیل درخواست همکاری آزمایشگاه ها را خواستار گردید.

مسئول آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان در تشریح روند اجرای آزمون مقایسه بین آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی از سال ۹۳ تا کنون ۴ آزمون مقایسه بین آزمایشگاهی با شرکت آزمایشگاه‌های دامپزشکی، استاندارد و غذا دارو و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برگزار گردیده است.

دکتر معصومه اکبر آبادی تصریح کرد: امسال نیز در راستای اهداف سازمان دامپزشکی کشور و مصوبات کارگروه ارزیابی آزمایشگاه‌های همکار، این آزمون با شرکت ۲۰ آزمایشگاه از مشهد و شهرستان‌ها که متقاضی همکاری با اداره کل را بوده اند؛ برگزار گردید که پس از طی روند اداری ارزیابی و ممیزی درحال تکمیل پرونده می‌باشند.

در ادامه وی با اشاره به حضور پر رنگ آزمایشگاه‌های خصوصی در شهرستان‌ها اظهار داشت: در آزمون مقایسه بین آزمایشگاهی تعداد ۱۰ آزمایشگاه از مشهد و ۱۰ آزمایشگاه از شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و سرخس متقاضی، شرکت نموده‌اند.

دکتر اکبر آبادی افزود: هر آزمایشگاه بر اساس توانمندی موجود و مطابق با ارزیابی‌های انجام شده برای آزمون‌های مختلف میکروبیولوژی و آنالیز، کنترل کیفیت شیر، عسل و آب، فلزات سنگین، آفلاتوکسین و بیوتکنولوژی نمونه‌های لازم را دریافت نمودند.

وی اظهار داشت: در این دوره، تعداد ۱۲ نوع نمونه شامل نمونه های خوراک شامل: کنجاله پنبه دانه، تفاله گندم، ذرت، دان، پودر گوشت، نمونه خمیر مرغ، آب، شیر، عسل و.. در ۲۲ کد مختلف به تعداد ۳۰۰ نمونه تهیه و با حفظ زنجیره سرد مناسب، تحویل آزمایشگاه‌های متقاضی گردید.

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت برگزاری این آزمون در راستای ارتقای کیفیت و رفع مشکلات فنی درفضای رقابتی علمی مناسب بین آزمایشگاه‌ها عنوان کرد: در دستورالعمل آزمون‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی، اجرای برنامه آزمون های مقایسه‌ای بین آزمایشگاهی C test، همچنین شرکت در انجام آزمون‌های PT خارجی و داخلی (مانند موسسه استاندارد ملی ایران) ضروری است و انجام این اقدامات تحت نظارت ادارات کل استان‌ها صورت می‌پذیرد.


 

نظر شما
ادامه