کد خبر: ۳۸۵۴۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
نگاه شما:
امروز بهبود فضای کسب و کار و رفع نگرانی آینده شغلی خیل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دغدغه و خواسته عمومی کشور شده که صنف دامپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست ...
 

راز پویایی فضای کسب و کار دامپزشکی در کشورهای توسعه یافته

با نیم نگاهی به این حوزه در ایران

دکتر حسین یاوری

دامپزشک، متخصص بهداشت و بیماریهای آبزیان

 

امروز بهبود فضای کسب و کار و  رفع نگرانی آینده شغلی خیل فارغ التحصیلان دانشگاهی دغدغه و خواسته عمومی کشور شده که از این قاعده صنف دامپزشکی نه تنها مستثنی نبوده، بلکه در صورت نداشتن خط مشی صحیح این نگرانی دوچندان خواهد شد. با این وجود، در بین پرسش های پر شمار حوزه دامپزشکی از سوی اعضای اتحادیه ها، اتاق های فکر و در رأس آن سازمان نظام دامپزشکی در پلتفرم های اجتماعی و رسانه ای، این پرسش بنیادین که «فضای کسب کار دامپزشکی در حال حاضر و آینده چگونه رقم خواهد خورد؟» به مراتب  فراگیرتر شده و صد البته ذیل این پرسش، وضعیت محتوی آموزشی دانشکده های دامپزشکی، چرایی کم بودن توان رقابت پذیری اصناف مرتبط باهم، درآمد پایین فعالان عرصه دامپزشکی با وجود مشقت و سختی کار مضاعف و ...، نیز نمود قابل توجهی پیدا کرده که نگارنده را بر آن داشت نگاهی بر تجارب سایر کشورها از منظر کسب و کار دامپزشکی بیندازد.

حین مرور تجارب کشورهای توسعه یافته، کلمه ای عجین شده با خدمات دامپزشکی در گزارشات آن کشورها در خصوص وضعیت اشتغال و سهم ناخالص ملی GDP)) از خدمات دامپزشکی، ذهن نویسنده را به خود معطوف ساخت که اگر بخواهیم علاوه بر واژه های مرسوم یک واژه کلیدی دیگری را وارد دایره المعارف حوزه کسب و کار دامپزشکی ایران کنیم تا همگام با سایر کشورها به معنای واقعی برنامه های ما مبتنی بر توسعه و بهبود فضای کسب و کار این حرفه تاثیر گذار در اقتصاد، بهداشت و رفاه عمومی جامعه داشته باشیم که به نظر تاکنون در فضای کسب و کار خودش مغفول مانده، قاعدتاً آن واژه "صنعت" است. باید بپذیریم در عصر حاکمیت رسانه ها، دانسته ها و معلومات همه ی ما کمابیش مشابه یکدیگر است؛ بسیاری از ما معلوماتی داریم که کاملا معلوم و همه می دانند و مجهولات و ندانسته های ما هم کمابیش مشابه است. لذا با کمی جستجو در فضای وب سایت های مختلف می توانید صحه بر این ادعا بگذارید که  نه تنها واژه صنعت، تافته جدابافته ای از خدمات دامپزشکی نیست، بلکه بدون نگاه صنعت محور، امکان توسعه و نوآوری در خدمات دامپزشکی ناممکن می باشد.

چرایی اینکه چرا نگارنده سلسه وار مطالبی در خصوص واکاوی مفاهیم جدید برای ورود به دایره المعارف دامپزشکی نوین را در قلم الکن خود نهاده، ممکن است این کمینه به این باور رسیده که بدون شناخت دقیق واژه ها و مفاهیم جدید در تمام عرصه ها از جمله دامپزشکی به نظر پله های توسعه را به درستی نخواهیم پبمود که چه بسا ممکن است در این مسیر، بویژه روند بومی سازی، بیراهه ها انتخاب گردد.

باری عاجزانه این کم اعتبار خواستار است در این نوشتار هم قدم شوید تا اگر قلم نتوانست صداها یا راهکارهای نقش بسته بر ذهن را به درستی بر این صفحه بنویسد، با نظرات سازنده تان مانند گذشته، این سیاهه را به نقد بکشید تا مگر بهبودی در فضای کسب و کار دامپزشکی حادث گردد که عایدش هم نصیب فعالان صنف، هم افزایش درآمد ناخالص ملی، اشتغال، رفاه عمومی و... خواهد بود.

‌اهمیت موضوع صنعت در خدمات دامپزشکی به آن هنگام پدیدار خواهد شد ‌که اگر بازتعریف مجددی در کلاس جهانی از این کلمه کلیدی در حوزه کسب و کار دامپزشکی  داشته باشیم، سودمندی رقابت پذیری جایگزین ناسودمندی رقابت جویی که «شوربختانه امروزه همانند تمام مشاغل کشور این رقابت جویی در حرفه دامپزشکی نیز چهره مخربش را نمایان کرده» با اقدام موثر صاحب نظران و دلسوزان تبدیل به مزیت نسبی همگام با کشورهای توسعه یافته گردد تا ما نیز از اندیشمندان حوزه کسب و کار بیاموزیم انرژی رقابتی خود را در چه میدان هایی صرف و در چه فضاهایی از وارد شدن به بازی مستهلک کننده رقابت، دوری گزینیم تا نحسی رقابت به موهبت رقابت تبدیل شود.

به هر جهت، وقتی کلمه صنعت ترکیب با خدمات دامپزشکی شود، ناگزیر بر آن می شویم الزاماتی تدوین کنیم که همراه با بیشتر صاحب نظران، نوسازی را مهمترین ملزومه آن بخوانیم که لاجرم پیش نیاز نوسازی کارآیی و نوآوری خواهد بود.

البته بایستی قبلا آورده می شد مفهوم صنعتی شدن و توسعه صنعتی از جنبه کسب و کار نه آن مفهوم یا فرهنگ غالبی است که در کشور ما به راه اندازی کارخانجات یا ورود سخت افزارها می دانند، دانست، بلکه منظور از فرهنگ صنعتی، فرهنگی است که زمینه را برای تولید و خلاقیت انسان و افزایش ثروت فراهم می‌کند. منظور از صنعتی شدن، غالب شدن فرهنگی است که در آن به ‌کارگیری خلاقیت در تمامی زمینه‌‌های کشاورزی، خدمات و تولید لازم است؛ به این ترتیب ما نیز با تمرکز بر مناطق پیشتاز جهان در رشدهای اخیر صنعتی، فعالیت‌های آنها را مورد تحلیل و مقایسه اجمالی برای الگوبرداری و بومی سازی قرار خواهیم داد.

بر این سیاق بود که نگارنده مدعی می شود صنعت خدمات دامپزشکی در فضای کسب و کار ایران با شاخص توسعه و مقیاس سطح درآمد شاید بر روی کاغذ عنوانش کارایی و نوآوری باشد، اما در عمل مبتنی بر عوامل تولید است. برای اثبات این ادعا کافی است درجه بندی توسعه را بر مبنای شاخص درآمد سرانه که در کتب و نوشتار معتبر علمی در ذیل مبتنی بر سه مرحله آمده، مورد ارزیابی و در طبق قیاس قرار دهیم.

در اولین مرحله، توسعه مبتنی بر عوامل تولید بنا شده است که در این روش برای رسیدن به بهره وری، ابتدایی ترین و غیر علمی ترین راه یعنی کاهش دستمزد انتخاب می شود که درآمد صنف گویای این مدعا است.

بگذریم که شاخص درامد سرانه ۱۰۰۰  یا حداکثر ۲۰۰۰  دلار را در این مرحله از توسعه برای آحاد جامعه در این کشورها اعلام می کنند.

دومین مرحله، توسعه مبتنی بر کارآیی نامیده می شود که به زعم تمام کارشناسان حیطه توسعه، یکی از ارکان تاثیرگذار این مرحله "آموزش عالی و حرفه ای" است که دانشگاه ها محرک و پیشتاز این مسیر می باشند؛ به نظر اظهار اخیر رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور در خصوص "بروز نبودن محتوی آموزشی دامپزشکی" با این شاخص بجا و صحیح بوده است. با این وجود باید بدانیم، جهش ۱۰ برابری شاخص در آمد سرانه نسبت به مرحله قبل و رسیدن به حداقل درآمد ۱۰۰۰۰  دلار  با افزایش کیفیت خدمات یا محصول در این سطح از توسعه امکان پذیر می شود.

در آمد سرانه حداقل 17000 دلار خط مشی کشور یا صنعتی است که چشم اندازش مرحله سوم توسعه و  سنگ بنایش با نوآوری چیده شود.

آنجاست که راز بهبود فضاهای کسب و کار در کشورهای توسعه یافته را باید در ساخت پل هایی دانست که گذر از این مراحل را امکان پذیر کرده است که در این گذرگاه ها و مراحل پیچیده علمی، صنعت خدمات دامپزشکی در کشورهای توسعه یافته آن گونه  عمل نموده است که سیستم یکپارچه اطلاعات مشاغل (IBIS )  از بین ۲۵۰  عامل موفقیت کسب و کارها، مهمترین عوامل موفقیت صنعت خدمات دامپزشکی در چند سال اخیر را سه فاکتور «توانایی استفاده سریع از تکنولوژی جدید، نزدیکی به بازارهای کلیدی و تأمین امکانات مناسب» می داند.

پس با این اوصاف می توان گفت، امکان دسترسی فضای کسب و کار دامپزشکی ایران به عوامل مورد اشاره، در صورت مدیریت بهینه منابع، در جهت بهبود دور از انتظار نیست  تا به یمن این نگاه، بخشی از بازار جهانی ۲۰۰  میلیارد دلاری صنعت خدمات دامپزشکی در سال ۲۰۲۰   که رقم قابل توجهی از آن در حیوانات خانگی قرار گرفته را به خود اختصاص دهد یا به کلامی دیگر، با ورود به میدان صحیح رقابت با چشم انداز توسعه صنعت خدمات دامپزشکی نقشی در بهبود درآمد ناخالص ملی در کلاس جهانی داشته باشد.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
0
0
صنعتی شدن مفهوم جدیدی هستش چرا که در گذشته صنعت industry و هنر که همون art هست مترادف هم بودن به طور کلی معنی صنعت اینه که تروت اقتصادی هست که ناشی از کار و فکر انسان باشه
برای تقویت صنعت کشور و مخصوصا دامپزشکی باید کارآفرین بود و نیازه که فرد به گونه ای آچارفرانسه باشه و دستی در همه کارها داشته باشه


http://www.fve.org/news/download/FVE%20Survey_full_final.pdf
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
0
1
جناب دکتر یاوری عزیز یک سوال مهم و اخلاقی این است که آیا در مطالعات خود در منابع ای که نام بردید برای خدمات دامپزشکی اصطلاح "کسب و کار " و یا " فضای کسب و کار " نیز آنها بکار برده بودند !!؟
درست است که به هر حال در ارائه خدمات دامپزشکی به نوعی گردش مالی هم وجود دارد اما غرض از حرفه های خانواده پزشکی درمان و کاستن از درد و رنج بیمار است و استفاده از اصطلاح " فضای کسب و کار " برای خدمات دامپزشکی ، بیشتر به آن جنبه تجاری میدهد تا خدمات بهداشتی و درمانی !!
اما صد البته که بخش مهم و قابل توجهی از حرفه دامپزشکی در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با صنعت دامپروری است و طبعا" خدمات سالم دامپزشکی موجب حفظ و توسعه این صنعت خواهد شد و بدون دامپزشکی سالم ، امیدی به بقا و سودآوری دامپروری وجود ندارد.
و طبیعتا" دامپزشکی بطور غیر مستقیم در بسیاری از حوضه های زندگی انسان از جمله بهداشت عمومی موجب جلوگیری از زیان و سودآوری می باشد.
اما همه اینها به ما اجازه استفاده از اصطلاح " فضای کسب و کار " برای خدمات دامپزشکی نمیدهد بخصوص در زمینه دامپزشکی حیوانات خانگی و مونس و حیات وحش .
البته بماند که فضای فرهنگی کشور ما به همه چیز فقط نگاه سود جویی و کسب و کار دارد .
کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
بسیار ممنونم جناب دکتر یاوری عزیز بابت بحثهای اقتصادی بجا و حائز اهمیتتان
در فضای کنونی و شرایط اجتماعی کشور ما ، نگاه آرمان گرایانه و کپی برداریهای جوامع جهان اول ، شاید نه تنها کمک کننده برای به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد صنفمون نباشه بلکه مایوس کننده هم خواهد بود. برای صنف ما بایستی نسخه ایی با امکانات وطنی و با دورنمای جهانی پیچید. نخست باید توانمندیهای خودمان را بدون هیچ بزرگنمایی بشناسیم . سپس براساس توانمندیهای خود و امکانات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خود نسخه بپیچیم. ایجاد اشتغال را ما سرکار گذاشتن یک نفر جویای کار می دانیم در صورتی که باید نظرها به سمت ایجاد یک فرصت شغلی پایدار جدید معطوف گردد. تجهیزات زیرساختی خدمات دامپزشکی با حمایت سازمانهای ذیربط بایستی در اختیار بخش خصوصی گذاشته شود . دانشگاهها دیدگاههای تنگ نظرانه آموزشی را باید کنار بگذارند . تعریفهای خدمات دامپزشکی در جهت بهداشت و تولید به روز گردد. آنوقت هست که یک صنف به سمت قدرتمندتر شدن گام نهاده است .
ارادتمند
حسین یاوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
دوست عزیز و گرانقدر ممنون از نگاه زیبای شما ،چقدر خرسند می شدم ،نام تان را می دانستم. با این وجود به اغراق یا گزاف نمی گویم که اگر نقد عزیزانی همچون شما نباشد قطعا رهایی برای نویسنده حاصل نخواهد شد تا دوباره انگشتانش نیرویی بگیرد مبنی بر بدست گرفتن قلم ،چرا که این کمینه معتقد است تلخی نقد، دارو و شفای درد در راستای آرامش است چه برسد به نقد شیرین شما.
اما من آخرین جمله حضرتعالی را آغاز پی نوشت خود برای کامنت ارزشمند شما قرار می دهم که فرمودید فرهنگ غالب کشور ما نگاهی همه جانبه به "سودجویی و کسب و کار دارد".باید اذعان کنم منم با شما هم عقیده هستم که سودجویی عملی ناپسند و حتی مورد نکوهش است اما در اینکه توجه به کسب و کار عملی ناپسند باشد ضمن احترام به نظر شما با این مقوله کاملا مخالف هستم چرا که کسب و کار صحیح و بدست آوردن رزق و روزی حلال بسیار سفارش شده است و مورد پسند و خواسته تمام اقشار جامعه می باشد.آنگونه که بسیاری از دعا های ما در خواست روزی حلال و وسیع از باری تعالی روزی دهنده همه ما و کائنات است ، لازم دانستم مزین شود این پی نوشت به حدیث حضرت علی (ع) که می فرمایند "بهترین تفریح کار است " ممکن است از منظری دیگر مضمون این حدیث اشاره به داشتن برنامه برای مطلوب ساختن فضای کسب و کار باشد.
از آنجایی که در مثال جای هیچگونه مناقشه نیست اشاره ای داشته باشم به واژه سیاحت و زیارت ،مگر سیاحت یا تجارت حین زیارت اشکالی دارد یا منافاتی با هم دارد،چه بسا توصیه های مکرر برای راه اندازی مناطق تجاری یا گردشگری در شهرهای زیارتی وجود دارد .
علی ایحال قرار نیست خدمات بهداشتی انجام گیرد ولی فضایی یا سازو کاری برای آن کسب و کار تعریف یا مدون نشود.
اما اینکه فرمودید آیا آنها یا در منابع علمی موجود کشورهای توسعه یافته عبارت فضای کسب و کار در نوشتار یا مکاتبات در برای خدمات بهداشتی دارند باید بگویم بله همین گونه است آنها نتنها این عبارت را دارند بلکه برای هر کسب و کاری افق زمانی و چشم انداز خاصی در نظر می گیرند که در مقاله از مدیریت منافع تا مدیریت منابع اخیر اینجانب در همین سایت حکیم مهر به آن اشاره کرده بودم. ولی کافی است در اینترنت عبارت
Veterinary servis industry را جستجو کنید قطعا مطالب زیادی در اینخصوص مشاهده خواهید نمود.
اگر آنها فضای کسب و کار در اینخصوص نمی داشتند قطعا موسسه سنجش یکپارچه مشاغل (IBIS) وجود خارجی نمی داشت که اعلام کند ازبین 250 فاکتور موفقیت کسب و کار ها ،سه عامل یاد شده در متن ، از عوامل موفقیت دامپزشکی حتی در دوران رکود بوده است را بیان نمی کردند.
اما اگر ما نیز فضا کسب و کار راصحیح و درست بیاموزیم همانگونه که اشاره شده است "رقابت مزیت می شود نه اینکه مخل کار همدیگر..، بد نیست اشاره داشته باشیم به اینکه اگر قانون گذار گران فروشی را جرم می داند در مقابل ارزان فروشی خارج از عرف یا قیمت مصوب بویژه برای خدمات دارویی نیز جرم است شاید در نگاه اول این مهم که ارزان فروشی چرا جرم باشد اما حقیقتی است که اگر فضای کسب و کار را نشناخته باشیم چه بسا دامپینگ یا ارزان فروشی خطرش بیشتر از گرانفروشی باشد.
شاید اگر ما روش تجارت یا کسب و کار صحیح را بیاموزیم آنگاه شناخت از توسعه به گونه ای خواهد بود که دستمزدها آخرین دغدغه کار فرما باشد نه اولین دغدغه!
یا اگر آشنا با فضای کسب و کار یا اصطلااتی همچون درآمد ناخالص ملی می بودیم قطعا 200 میلیارد دلار اشاره شده در این مقاله را با 430 میلیارد دلار درآمد ناخالص ملی کشورمان می سنجیدیم تا تلنگری باشد برای برنامه ریزی در جهت کسب سهمی از این مبلغ 200 میلیاردی در س افق زمانی سال 2020 که با توجه به کل درآمد ناخالص ملی کشور مبلغ بسیار زیاد و قابل توجهی است.
بله دوست عزیز و گرانقدرم آنها قطعا عبارت فضای کسب و کار را در برنامه های خود دارند که در محاسبات خود شاخص رشد درآمد 21/.0 درصد را در سال 2020 برا ی خدمات دامپزشکی اعلام می کنند.
با این وجود فرمت و چارچوب نوشتن مقاله یا سرمقاله در سایتها ایجاب می کند که مطالب ارایه شده مانند پایان نامه ها یا کتابها به طور کامل تشریح و تفصیل نشود زیرا یکی از اهداف مقالات یا سرمقالات در روزنامه ها ،مجلات هفتگی یا وب سایتهای خبری ،ابراز ایده در سریعترین روش است .
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی ما رستگار
خراسان شمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
با سپاس از دکتر یاوری عزیز و نظرات مطرح شده
بیست سال قبل وقتی حرف از توسعه پایدار و در راس همه آنها توسعه سیاسی مطرح شد ، صاحبان این نظریه به ایجاد
و ترویج سیاست زدگی محکوم شدند ، نتیجه را همه به خاطر دارید ، نسخه توسعه پیچیده شد .
از سویی درآمد سرانه افراد جامعه ما به هیچ وجه با کشورهای توسعه یافته قابل قیاس نیست و اغلب دریافت کنندگان خدمات دامپزشکی درآمد مطلوبی ندارند و هنوز در اکثر نقاط کشور دامداران برای دریافت خدمات رایگان به ادارات دامپزشکی رجوع میکنند. واحدهای صنعتی هم که با اساتید برجسته دانشگاه ها که تجربه بالایی دارند کار می کنند.
دوستان مدیر دولتی که حضرتعالی نیز جزئی از آن هستید به جای ترسیم نقشه راه ، ایجاد فرصت و نظارت و حمایت از بخش خصوصی ، ...... رقیب این بخش شده ؛ برای نمونه ایجاد آزمایشگاهها و انجام تمامی آزمایشات دام و طیور ؛ و از سویی محول کردن نظارت که امری است حاکمیتی به بخش خصوصی.
داستان بخش نظارت هم آنقدر غمگین است که به لطف مدیران دولتی هر سال با اعمال نظرهایی جالب و خارق‌العاده، هنر تعزیه خوانی را احیا نمودند .
تازه ، مدیران دولتی دامپزشکی به فکر دریافت حق محرومیت از مطب افتاده اند ؛ لازم به توضیح است که این دوستان به دلیل مهارت های بالایی که در حرفه دامپزشکی داشتند ترجیح دادند از پشت میز این مهارت ها را به جامعه هدف بزرگتری ارائه دهند.
موضوع اینست که روحیه ازخودگذشتگی که دیری است کمرنگ شده و کار به جایی رسیده که یا به اموری میپردازیم که در آن ذینفعیم ویا به ارائه مقالاتی می اندیشیم که نه گرهی از مشکلات میگشاید و نه حتی مرهمی است بر زخم هم صنفی های آسیب و جفادیده .
به امید روزهایی که روحیه فداکاری و خدمت به خلق خدا مهمترین اولویت فکر و عملمان باشد ؛ قطعا رونق و مدیریت کسب و کار و توسعه اقتصادی اتفاق خواهد افتاد
محسن داوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
0
0
veterinary business journal
veterinary business plan
veterinary business advisors
veterinary business ideas
و... با یک جستجوی ساده در گوگل کلی مطلب میاد درباره کسب و کار دامپزشکی. و همانطور که جناب دکتر یاوری فرمودن دریافت حق الزحمه درقبال ارائه خدمات بهداشتی امر مذمومی نیست به هیچ وجه. شادی وضع درآمدی نامناسب جامعه بهره بردار روستایی ما باعث چنین دغدغه هایی شده باشه اما به هر حال برای توسعه همه جانبه کشور چاره ای جز صنعتی شدن تولید علی الخصوص تولیدات کشاورزی و دامی نداریم. به تبع اون هم صنعت خدمات دامپزشکی به خودی خود شکل میگیره و تقویت میشه. صدالبته در این بین بخش خصوصی باید از فرصت استفاده کنه و به سیستم معیوب اموزشی هم اتکای صرف نداشته باشه و برای توانمندشدن رویکرد توسعه اموزشهای تخصصی را خودش پایه ریزی کنه. مگر غیر اینه که خیلی از کنگره های معتبر علمی همین حرفه دامپزشکی در دنیا را انجمن ها و تشکل های خصوصی مثلا پرورش دهندگان دام و طیور، کارفرمایان صنایع وابسته، نظام های صنفی و.. برگزار می کنند؟ با توجه به محدودیت های دانشگاه های کشور و تاخیر نظام اموزشی ما در هماهنگ کردن خودش با تحولات سریع جهانی، چاره دیگری نیست جز هم افزایی فعالان بخش خصوصی با یکدیگر . دولت و مجلس هم باید با تنظیم قوانین و دستورعمل های مناسب سعی کنن فقط نظارت را عهده دار بشن و امور تصدی گرایانه را واگذار کنند
تبریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
0
0
ضمن احترام به نظرات دوستان و سروران عزیز
نظر شخصی بنده نسبت به ظهور دامپزشکی به عنوان یک حرفه را بصورت خلاصه میتوان در این جملات بیان نمایم

از آنجا که منافع مالی و در مراحل بعد نیازهای جسمانی انسان با وقوع بیماری در مال ( دام ) به خطر افتاد علم دامپزشکی به کمک اقتصاد و بهداشت خانواده و جامعه آمد و با پیشرفت آن ، به مراتب عالی تر یعنی توجه به الام گستره بیشتری از حیوانات تسری پیدا کرد و در جوامع پیشرفته فارغ از توسعه اقتصادی دامپروری ، به کمک در پایدار سازی اکوسیستمهای جانوری پرداخت . ولی در حال حاضر اهمیت توسعه بهداشتی جامعه پررنگ تر از منافع اقتصادی نمود پیدا کرده هرچند تمیز دادن بین این دو موضوع سخت و دشوار خواهد بود
دامپزشکی علاوه بر نقش اصلی خود در توسعه و پایدار سازی بهداشت جوامع ، به منزله بازوان پرتوان صنعت دامپروری است که ضعف این حرفه موجبات لطمه و صدمه جبران ناپذیر به پیکره اقتصادی یک کشور میتواند باشد
قضاوت با خودتان
نظر شما
ادامه