کد خبر: ۳۸۵۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر


آیا تابحال احساس کرده‌اید که سگ‌ها و گربه‌های شما چیزهایی می‌بینند که شما قادر به دیدن‌ آنها نیستید؟ بر طبق مطالعه‌ای جدید این فرضیه می‌تواند درست باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، تحقیقات جدید حاکی از این موضوع است که سگ‌ها، گربه‌ها و سایر پستانداران، دید در نور ماورای بنفش دارند و این امر باعث خوهد شد با دنیایی بسیار متفاوت نسبت به آنچه ما می‌بینیم، روبرو باشند.

دیدن جهان در نور ماورای بنفش UV

نور ماورای بنفش طول موجی فراتر از نور مرئی، مابین قرمز تا بنفشی که برای انسان قابل رویت است، دارد. چشم انسانها به طور طبیعی دارای لنزی است، که مانع از رسیدن اشعه UV به شبکیه می‌شود. قبلا اینطور گمان می‌رفت که اکثر پستانداران دارای لنزی مشابه با انسانها هستند.

دانشمندان بر روی لنزهای لاشه پستاندارانی همانند گربه‌ها، سگ ها، میمون ها، پانداها، جوجه‌تیغی و فرت‌ها مطالعات گسترده‌ای انجام دادند. آنها با تحقیق بر روی میزان نور دریافتی شبکیه، به این نتیجه رسیدند که، تعدادی از پستانداران که در گذشته فرض بر این بود که توانایی دیدن اشعه ماورای بنفش را ندارند، به واقع قادر به دیدن آن هستند.

«دکتر ران داگلاس» مدیر تحقیق فوق، می‌گوید: تا‌‌بحال هیچ کس گمان نمی‌برد که حیوانات بتوانند در اشعه ماورای بنفش ببینند.

حال توانایی دید در نور ماورای بنفش چه فوایدی برای حیواناتی نظیر گوزن‌های شمالی، جوندگان، و سایر پستانداران دارد؟ به عنوان مثال، این توانایی گوزن شمالی را قادر به دیدن خرس قطبی می‌نماید. زیرا خرس قطبی در نور معمولی روز و در سفیدی برف‌ها تقریبا نامرئی می‌باشد.

همچنین اشعه ماورای بنفش به پستانداران این اجازه را می‌دهد که مسیرهای ادراری که به عنوان نشانگر حیوانات محسوب می‌شود را ببینند. همانند سگ و گربه که بدین طریق در حیات وحش غذای خود را می‌یابند.

منبع: Pet MD

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
5
سلام.نام من ابراهیم هستش حقیقت من یک سوال دارم و میخوام سوال خودم را این گونه مطرح کنم
من چند ماه پیش یک مشکی برای من بوجود امد وان موجب شد که چیزهای را ببینم مثال به گل که خیره میشم رنگ گل عوض میشد یا این که هوا که رنگی ندارد ولی من رنگی میبینم که در حال حرکت هست البته من میگم هوا شاید چیز دیگری باشد .لطفا به من بگید ممکن هست که این اتفاق باعث بشه کور بشم به چند دکتر رفتم و این موضوع را مطرح کردم انها به من گفتند که ان مورا بنفش هستش و چشم انسان نمی تونه اینها را ببینه لطفا به من جواب بدید من هشتا بچه دارم و کارم هم روز مزدی هستش نمی توانم هزینه این دکتر وان دکتر را بدم لطفا کمکم کنید .....ممنون
نظر شما
ادامه