کد خبر: ۳۸۵۹۸
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز درباره شایعه تزریق هورمون به مرغ های گوشتی کشور گفت: هراز چندگاهی این بحث بر سر زبان ها می افتد و این شایعه ها به دلیل عدم آگاهی مردم انجام می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تیتریک، «دکتر حسین طرق» با بیان اینکه مرغ گوشتی اصلاح نژاد شده است، تصریح می کند: سیر رشد جوجه ها در این فرآیند به شکلی است که جوجه ظرف مدت42 روز حدود یک کیلو و300گرم وزن می گیرد و چنانچه مرغ های گوشتی را تا60 روز هم نگه داریم وزن آن به حدود3 کیلوگرم هم می رسد.

طرق با اشاره به اینکه انواع مرغ گوشتی، مرغ تخم گذار، مرغ مادر تخم گذار و مرغ مادر گوشتی داریم که گاهی وزن آن به 8کیلوگرم نیز می رسد، می گوید: این ها بر اساس اصلاح نژادی که روی آنها انجام شده رشد می کنند. به عنوان مثال روند رشد «مرغ های تخم گذار اصلاح نژاد شده» به شکلی است که در پروسه پرورش به وزن یک کیلو هم نمی رسد و هرچقدر میزان غذای آن را افزایش دهیم و هر نوع ویتامینی به آن دهیم، وزن آن به بیش از یک کیلو نمی رسد و چنانچه این اتفاق هم بیفتد دیگر مرغ تخم گذار نیست و به درد تخم گذاری نمی خورد، چرا که در این صورت تخم گذاری برایش مشکلاتی ایجاد می کند و آن را از بین می برد.

وی در ادامه می افزاید: گاوهای بومی که در روستاها نگهداری می شوند روزانه یک تا 3 لیتر شیر می دهند اما گاوهای اصلاح نژاد شده روزانه 50 تا 60 لیتر شیر می دهند، اما این دلیل نمی شود که گفت به آنها هورمون داده شده یا به خوراک آنها چیزی اضافه شده است و این اخبار در اثر عدم آشنایی مردم عامه و حتی خواص به صورت شایعه در جامعه پخش می شود.

مرغ جیره بدنی مورد نیاز خود را مشخص می کند

معاون سلامت دامپزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه در جیره طیور، دادن هورمون اصلا امکان پذیر نیست می گوید: جیره غذایی طیوریک درصدی پروتئین وانرژی دارد که معمولا از مقداری گندم،ذرت، سویا و مکمل هایی مانند ویتامین آ، ویتامین دی سی و ویتامین ای و کا استفاده می شود اما هیچ هورمونی در مرغ های گوشتی، تخم گذار ویا مرغ های مادراستفاده نمی شود.

طرق در پاسخ به موضوع کم خوابی طیور و در خوراک بیشتر طیور می گوید: مرغ تنها حیوانی است که جیره بدنی مورد نیاز اعم از پروتئین و انرژی را خودش تعیین می کند و در این زمینه علم به مرور به این نکته رسیده که به عنوان مثال یک مرغ گوشتی در پروسه رشد 15 روزه به چه میزان کالری و انرژِی نیاز دارد. همچنین برای نور و روشنایی هم برنامه ریزی شده است و میزان خورد و خوراک طیور ربطی به روشن یا خاموش بودن چراغ ندارد و مرغ در زمان مورد نیاز استراحت می کند.

وی می افزاید: در سالنی که 10 هزار طیور وجود دارد مرغی که در قسمتی از سالن است، بعد از 20روز باز هم در همان محدوده است و با وجود اینکه سالن وسیع است اما تحرک چندانی ندارد.

 
 
نظر شما
ادامه