کد خبر: ۳۸۶۰۷
 

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان دشتی از ضبط 6 تن ماهی منجمد به دلیل نقض موارد بهداشتی در شهرستان دشتی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «احمد ایزدی» در نشست با شورای اسلامی شهر خورموج اظهار داشت: شعار دامپزشکی، دام سالم، غذای سالم و انسان سالم است.

وی افزود: اداره دامپزشکی در حوزه واکسیناسیون دام و طیور، نظارت بر مراکز تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی، مراکز تکثیر و پرورش آبزیان، پرورش طیور، تولید خوراک آبزیان و حوزه مبارزه یا بیماری‌های دامی فعالیت می‌کند.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان دشتی تصریح کرد: بر اساس آخرین واکسیناسیون رایگان سراسری اخیر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از 50 هزار رأس دام سبک واجد شرایط در شهرستان دشتی واکسینه شده است و جمعیت دام سنگین شامل گاو و گوساله بین یک‌هزار تا یک‌هزار و دویست راس شناور است و کلیه خدمات واکسیناسیون دام‌ها توسط شبکه رایگان انجام می‌گیرد.

ایزدی یادآور شد: طی سال سه بار واکسن رایگان تب برفکی برای جمعیت دام سنگین انجام می‌شود و همچنین واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز که یکی از بیماری‌های مهلک مشترک بین انسان و دام است در دستور کار ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: امسال تاکنون ۲۵۴ کیست هیداتید از لاشه‌های کشتارگاه جدا شده که می‌تواند عامل بیماری در انسان باشد که از طریق تماس نزدیک و مستقیم با سگ‌های آلوده، تماس با مدفوع سگ‌های آلوده و مصرف آب و غذا و سبزی‌های آلوده می‌تواند مسبب ایجاد این بیماری در انسان شود.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان دشتی از ضبط 6 تن ماهی منجمد به دلیل نقض موارد بهداشتی در شهرستان دشتی خبر داد و گفت: تا زمانی که از سلامت آن مطمئن نشویم اجازه مصرف داده نخواهد شد و در صورت عدم سلامت وفق دستور مقام قضایی اقدام و آن‌ها را معدوم می‌کنیم.
وی با اعلام این که در هفت ماه سال جاری تعداد 11 لاشه بز و بزغاله به دلیل عدم امکان مصرف معدوم شده است، عنوان کرد: بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی در سیستم مداربسته در خاورمیانه در روستای چاه پهن شهرستان تنگستان به دلیل وجود کارشناسان مربوطه در حیطه نظارت دامپزشکی شهرستان دشتی قرار دارد.

وی با بیان این‌که دامپزشکی شهرستان دشتی در سال 96 بر سه مرکز تکثیر لار و میگو نظارت انجام داده است افزود: تعداد ۴۰ مزرعه پرورش میگو در سایت پرورش میگو مند شهرستان دشتی وجود دارد که امسال ۳۷ مزرعه ذخیره‌سازی انجام شده و بالغ‌بر هزار و 600 تن میگو از این مزارع برداشت شد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان دشتی با اشاره به مشکلات موجود تأکید کرد: یکی از مشکلات عمده کشتارگاه شهر خورموج عدم وجود ماشین حمل لاشه‌گوشت از کشتارگاه است و وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر و شهرک‌ها نیز به عنوان یک چالش دیگر، می‌تواند باعث بروز بیماری مشترک بین انسان و دام شود.

ایزدی عرضه مواد خام دامی و طیور زنده در بازار است را از مشکل دیگر شهرستان دشتی در این حوزه عنوان کرد و گفت: شهرداری خورموج به‌ منظور حفظ سلامتی مردم باید از فروش مرغ‌های زنده به‌ خصوص در پنجشنبه‌بازار جلوگیری کند.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص خدمات شبکه دامپزشکی در استفاده از مواد خام دامی سالم در مراکز عرضه گوشت و مواد پروتئینی مجاز تحت نظارت دامپزشکی و سایر ترجمان‌های نظارتی را یکی دیگر از دغدغه‌های شبکه دامپزشکی شهرستان دشتی است.

وی تأکید کرد: فعالیت‌های گسترده این اداره در سطح شهرستان دشتی که از لحاظ وسعت دومین شهرستان استان بوشهر است فقط با ۱۰ نیرو انجام می‌شود و انتظار داریم مردم احساس مسوولیت کنند و به کمک شبکه دامپزشکی بشتابند.

ایزدی گفت: آرامش خاطر در مصرف مواد خام دامی مثل گوشت مرغ، گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ که بر خانواده حاکم است ناشی از زحمات و حاصل تلاش شبانه‌روزی نیروهای دامپزشکی است.

رییس شورای اسلامی شهر خورموج نیز ضمن تشکر از زحمات و خدمات رییس و کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان دشتی گفت: دامپزشکی نقش مهمی در سلامت مواد خام دامی مردم دارد.

«عبدالمهدی نصیری» افزود: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و خرید ماشین حمل لاشه از کشتارگاه تا بازار به‌ منظور حل بخشی از مشکلات دامپزشکی و عوامل تهدیدکننده سلامت مردم شهر است که در دستور کار قرار گرفته است.

 
 
نظر شما
ادامه