کد خبر: ۳۸۶۴۲

 


محققان دانشگاه هلسینکی در پروژه تحقیقاتی ذهن سگها، دریافتند که اکسی‌توسی در بدن این حیوان دوست‌داشتنی، آنها را علاقمند لبخند انسان می‌نماید.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، همچنین وجود این هورمون باعث می‌شود، چهره‌های عصبی را نیز حیوان به عنوان تهدید کمتری درک ‌کند. احتمالا هورمون اکسی‌توسین عامل کلیدی در تعامل بین سگها و انسان می‌باشد.

«سانینی سومپی» دانشجوی دکترا، می‌گوید: اینطور به نظر می‌رسد که هورمون اکسی‌توسین بر آنچه این حیوانات می بینند تاثیر ویژه‌ای دارد.

محققان گروه ذهن سگها، به 43 سگ، تصویر چهره‌های متفاوت انسانهای خشمگین و خوشحال را در صفحه کامپیوتر نشان دادند. هر سگ دوبار مورد آزمایش قرار گرفت، یکبار به آنها اکسی توسین تجویز شد و بار دیگر، بدون تاثیر این هورمون تست شدند.

دقت نگاه سگ‌ها بر روی تصاویر و اندازه مردمک حیوانات، با استفاده از دستگاه ردیاب چشم اندازه گیری شد. این دوفاکتور اندازه‌گیری شده در سگها، دریچه‌ای از وضعیت ذهنی آنها را برای محققین آشکار نمود.

این حیوانات معمولا به موقعیت و وضعیت قابل توجه هر تصویر، به عنوان مثال ترس و یا تهدید، متمرکز می‌شدند. به واقع برای بقای حیوان، شناسایی و تفسیر تهدیدات فوق ضروری است. جالب اینجا است که حیوانات تحت تاثیر اکسی‌توسین، علاقمند به چهره‌های خندان بودند.

علاوه بر آن، اکسی‌توسین شرایط عاطفی سگ را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این حالت حیوان از اندازه سایز مردمک کاملا مشهود بود.

 

«پروفسور اوتی واینیو» سرپرست تحقیق فوق می‌گوید: ما نخستین بار در دنیا وضعیت احساسات سگ‌ها را با اندازه‌گیری سایز مردمک، ارزیابی نمودیم. این روش در گذشته فقط روی انسان و میمونها بررسی شده بود.

سگ‌های بدون تجویز اکسی‌توسین، هنگام دیدن چهره عصبی انسان، دارای حداکثر اندازه مردمک می‌باشند. این حالت نشاندهنده ایجاد واکنش شدید عاطفی در آنها می‌باشد.

در حیوانات تحت تاثیر اکسی‌توسین، دیدن چهره خندان باعث افزایش حالت عاطفی حیوان خواهد شد. نتایج فوق حاکی از آن است که وجود اکسی‌توسین در بدن باعث کاهش احساس خطر با دیدن چهره عصبی و همچنین جذاب‌تر شدن چهره خندان برای سگها خواهد شد.

پروفسور واینیو می‌گوید: هر دوحالت ایجاد شده در این حیوان باعث برقراری ارتباط، تعامل و ایجاد روابط عاطفی بین انسان و سگ‌ها خواهد شد. گروه تحقیقاتی وی نیز در گذشته با استفاده از ردیابی چشم و اندازه‌گیری EEGs در مطالعه ذهن این حیوان،هوش اجتماعی سگها و ارتباط آنها با انسان، تحقیقات وسیعی انجام داده‌اند.

منبع: sciencedaily

نظر شما
ادامه