کد خبر: ۳۸۶۶۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«علی اکبری» افزود: نقش سازمان دامپزشکی و بعضی دستگاه‌های دیگر یک نقش حاکمیتی است و جنس آن متفاوت است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: نظام سلامت کشور از دیرباز درگیر یک کلاف سردر گم به نام نظارت بر بهداشت مواد غذایی بوده که همواره همپوشانی‌های زیادی در آن به چشم می‌خورد. برخی نمایندگان خانه ملت معتقد هستند که انتقال این وظیفه به سازمان استاندارد، برای همیشه این مشکل را حل کرده و به دلیل ایجاد نوعی رقابت، کیفیت نهایی خدمت را نیز بالا خواهد برد. «علی اکبری» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با این توجیه که یک ارگان نباید بر عملکرد خویش نظارت کند، این تصمیم را کاملا منطقی می‌داند.

حکیم مهر: ارزیابی شما از فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی مصوبه انتقال بخش نظارت بر مواد غذایی از سازمان غذا و دارو به سازمان ملی استاندارد چیست؟

به هر حال این جابه جایی، مصوبه مجلس شورای اسلامی است. به نظر من اگر مقداری رقابت چاشنی مباحث نظارتی شود، خیلی هم بد نیست. کمااینکه سابق بر این، این انتقاد وجود داشت که چرا تولیت نظام سلامت و همه بخش‌های مرتبط با آن در یک ارگان متمرکز شده و این مساله مانع از نظارت صحیح شده است. به عبارتی یک ارگان که نباید بر عملکرد خودش نظارت کند. به همین دلیل تصمیم بر این شد که بخش نظارت به سازمان استاندارد منتقل شود.

حکیم مهر: نگرانی وزارت بهداشت نیز دقیقا همین است. آنها می‌گویند چطور ممکن است که یک سازمان غیر تخصصی، نظارت بر بخش تخصصی بهداشت را برعهده داشته باشد؟

انتقال نظارت به سازمان استاندارد، در بعضی جاها به هیچ عنوان نافی مسئولیت وزارت بهداشت نیست، اما به هر حال تصمیمی است که مجلس گرفته است و باید بر اساس همین تصمیم رفتار شود.

حکیم مهر: به نظر شما تصمیم درستی بود؟

اداره استاندارد تعاریفی دارد و این تعاریف بر مبنای شاخصه‌هایی صورت گرفته است، لذا این اداره نظارت خود را بر مبنای همین تعاریف و شاخصه‌ها صورت می‌دهد تا بهترین نتیجه را اخذ کند. بخش زیادی از این تصمیم بر مبنای همین اصل گرفته شد و به نظر من تصمیم کاملا درستی بود؛ یعنی اگر سازمان استاندارد بتواند شاخص‌های خود را به خوبی تعریف کند، رقابت ایجاد می‌شود و مدیریت بهتری صورت می‌گیرد.

حکیم مهر: آیا سازمان ملی استاندارد تجهیزات و امکانات کافی برای انجام این وظیفه خطیر دارد؟ به هر حال بحث سلامت جامعه مطرح است و حساسیت‌های ویژه‌ای روی آن وجود دارد.

البته که باید تجهیزات لازم را مهیا کند. جدای از تجهیزات، اداره استاندارد نیازمند برخی آموزش‌ها نیز هست. یعنی صرف تجهیزات کافی نیست و مجموعه ابزار، امکانات، تقویت نیروی انسانی و حتی جلب مشارکت بخش خصوصی تا جایی که به حاکمیت لطمه‌ای وارد نکند، لازم است و باید برای آن ظرفیت‌سازی صورت گیرد.

حکیم مهر: چقدر احتمال دارد که ترکش‌های این تصمیم به سازمان دامپزشکی برسد و در آینده بخشی از وظایف و اختیارات این سازمان هم به اداره استاندارد منتقل شود؟

نقش سازمان دامپزشکی و بعضی دستگاه‌های دیگر یک نقش حاکمیتی است و جنس آن متفاوت است. نظارت بر بهداشت مواد غذایی تا ورود به سفره مردم یک بخش است و قبل از آن مشخصات دیگری دارد که این دو بخش با هم تلاقی ندارند. مثلا کسی که قصد واردات داروی دامپزشکی دارد، این مساله مربوط به سازمان دامپزشکی است و نظارت‌ها و مدیریت آن با دامپزشکی خواهد بود، نه سازمان استاندارد. اما جایی که مربوط به کسب و کار می‌شود، سازمان استاندارد باید اعمال مدیریت کند.

حکیم مهر: یعنی از نظر شما احتمال انتقال اختیارات سازمان دامپزشکی به سازمان استاندارد کمرنگ است؟

بله. به نظر من جای هیچ نگرانی در این زمینه برای سازمان دامپزشکی وجود ندارد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
1
یعنی اینها فکر می کنند واقعا نظارت وجود دارد؟!!
...................
اگر استانداردهای سازمان استاندارد اجرایی شود در بخش مواد غذایی تمام بنگاههای تولیدی را باید تعطیل کرد.اینجور صحبتها فقط به درد خبر ۲۰:۳۰ می خورد و بس
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
0
دوستان همکاران محترم توجه فرمودین که نخبگان و مسئولین محترم هر آشی رو که واسمون می پزن رو باید بخوریم چون اینا پختن دیگه دهنمون که هیچ دستگاه گوارشمونم اگه فلج شد چون مجلس خواسته اطاعت اشکالی نداره!!همون نظارت بر جگرکی های سر خیابونم زیادی مونه حرف بزنیم همونم میدن به یه ارگان دیگه!!!!
هیس هیس هیس دامپزشکا داد نمیزنن!!خدا جون کمکمون کن!!!؟؟؟
من موندم چرا متخصص های ما سکوتن!!باشه ببخشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
0
.............. کجای دنیا نظارت بهداشتی بین دو سازمان که یکی حاکمیتی است و دیگری که حاکمیتی نیست تقسیم و بین ان دو سازمان رقابت بر سر نظارت بهداشتی ایجاد می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
1
انشالله هرچه سریعتر این سازمان دامپزشکی جمع شه
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
0
بعله، واقعا درست میفرمایند ، هیچ جای نگرانی نیست. فوقش اینست که بعد از چند سال متوجه میشیم که اشتباه کردیم ، خوب اشکال نداره مصوبه رو تغییر میدهیم و این دفعه کل وظائف استاندارد رو میدهیم سازمان انجام دهد و اون وقت است که همه چیز برابر و سر جای خودش قرار میگیرد. یعنی به عبارتی اگر واگذاری وظائف مثلا سازمان غذا و دارو به استاندارد اشتباه بوده خوب برای جبران آن، چند سالی وظائف سازمان استاندارد رو میدهیم به سازمان غذا و دارو تا جبران شود. بهمین ترتیب است که یک زمانی وظائف جهاد کشاورزی رو میدهیم به وزارتی دیگر بعد بخشی از اون رو میدهیم به وزارت کشاورزی ، سپس اغلب اون رو از وزارت کشاورزی میدهیم به وزارت جهاد بعد میبینیم خیلی قاطی پاطی شد و چون نمیفیهیم کی به کجاست و چی ماله کی بوده کل وزارت کشاورزی و جاد رو با هم ادغام میکنیم که هم رو با هم گیج کنیم و شعار وزارت جها سازندگی که همه با هم جهاد سازندگی بود رو پاک میکنیم.
لذا پیشنهاد میکنم جهت صرفه جویی در وقت و هزینه بیائیم سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد رو قبل از اینکه بیشتر از این قاطی شوند و سردرگم، با هم ادغام کنیم و کاری رو که پنج سال دیگه و از روی ناچاری باید انجامش بدهیم ، امروز و با فراغت خاطر انجام دهیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
0
بهترین کار صلواتی کردن همه چیز است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
0
سلام.دوستان مجلس برای توجیه کار خود یک رفرنس ارایه بدهند ............. هر روز یک قانون جدید کشف می کنند .این همه کالای غیر استاندارد در کشور تولید می شود و نمونه بارزش خودرو .این نمایندگان محترم تولید خودرو را هم واگذار کنند به اداره استاندارد.مشکل ما چگونگی اجرای نظارت است نه دستگاه ناظر.همین نمایندگان محترم خودشان همواره سعی می کنند برای کسب رای قوانین را نادیده بگیرند و با توصیه و سفارش مانع اجرایی قانون می شوند.متاسفانه در کشور ما هیچ کس پاسخگو نیست.سلامت مردم فقط یک شعار سیاسی شده برای کاسبی یک عده خاص.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
0
من با 15 سال سابقه کار میگویم تمام بخشهای تولیدی مواد خام باید تعطیل شود چون ماده 19 اجرا نمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
0
فقط این برزیلو از ما نگیرین هر کاری میخواین بکنین دامپزشکی
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
0
0
اداره استاندارد در بحث استاندارد خودروها مانده است ...و این وضعیت تصادفات و آلودگی هوا استاندارد نقش اصلی را بازی میکند و با جان مردم بازی می کند ...حالا می خواهد عامل اصلی سونامی سرطان در کشور شود ....
نظر شما
ادامه