کد خبر: ۳۸۷۰۶



مسئول واحد زنبور عسل دامپزشکی خراسان جنوبی یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری را در کلنی‌های زنبور عسل در فصل زمستان را استرس‌های دمایی دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، «دکتر محمد شفایی» گفت: با توجه به اینکه استرس یکی از مهمترین عوامل در بروز بیماری‌ها می‌باشد تغییرات دمایی نیز یکی از عوامل استرس‌زا بر روی زنبور عسل بوده و با شروع فصل سرما رعایت یک سری از نکات کمک مهمی جهت پیشگیری از بروز بیماری‌ها در کلنی زبور عسل می‌کند.

وی افزود: اولین اصل استفاده از کندوی سالم و محل مناسب جهت قرار دادن کندوها است کندوی سالم کندویی است که در آن هیچ گونه سوراخ یا درزی وجود نداشته باشد، تخته کف و درب اصلی کندو یک تکه باشد.

مسئول واحد زنبور عسل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد: سعی شود برای زمستان گذرانی زنبوران عسل منطقه‌ای معتدل و نه چندان سرد انتخاب شود و کندوها در مسیر وزش باد، در مسیر سیلاب و محل‌هایی که آب جمع می‌گردد و احتمال یخ‌زدگی وجود دارد قرار نگیرد.

شفایی ادامه داد: کندو باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد تا رطوبت را از زمین نگیرد و همچنین با آمدن برف، دریچه‌ی پرواز بسته نشود .برای جلوگیری از ورود آب باران به داخل کندو، کندو باید کمی به سمت جلو مایل باشد، پوشش درب ورودی زنبوران به کندو را تا حدی که یک زنبور بتواند از آن عبور نماید بسته و سایر درزهای کندو را با بتونه یا گل بپوشانند.

وی دومین گام برای زمستان گذرانی تمییز کردن کندوها دانست و گفت: کندوی مورد نظر باید عاری از هر گونه موم، بره موم مانده از سال گذشته، لاشه زنبوران مرده و هر گونه ماده دیگر شود. تمامی قاب‌هایی که فاقد جمعیت و نوزاد می‌باشند باید از داخل کندو برداشته شود. قاب‌هایی که مقدار کمی عسل دارند نیز برداشته شود.تمام قاب‌ها را به یک سمت کندو فشرده و کنار قاب آخری تخته‌ای سه لایه به صورت عمودی باید قرار گیرد و پارچه‌ای ضخیم مثل پارچه برزنت روی قاب‌ها و تخته سه لایه کشیده شود.

مسئول واحد زنبور عسل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان ساخت: گام مهم بعدی وجود مقدار کافی ذخیره غذایی در کندو است که بایستی بصورت قاب و پولک سربسته باشد قرار دادن مقدار بیشتری عسل درون کندو نه تنها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌نماید بلکه در شروع فعالیت زنبوران عسل در سال آینده به رشد کلنی بسیار کمک می‌نماید اما قرار دادن مقدار کمی عسل درون کندو عراقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

شفایی بر مراقبت آفات خارجی کلنی‌های زنبورعسل تاکید کرد و گفت: بعنوان مثال موش‌ها دوست دارند از محیط مناسب و مطبوع داخل کندو جهت لانه‌گزینی و زمستان‌گذرانی استفاده کنند، که این امر می‌تواند برای جمعیت کندو استرس زا باشد.


نظر شما
ادامه