کد خبر: ۳۸۷۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر



بازار مرغ و خروس در منطقه پایین شهر زنجان خیام با حضور فروشندگان و خریداران پرندگان و به دور از هرگونه هیاهو و ترس از احتمال ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، همچنان گرم گرم است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این محل همواره در روز آخر هفته /جمعه/ مملو از فروشندگان انواع پرندگان می‌شود و افراد علاقه‌مند بسیاری از پیر و جوان به منظور بازدید و خرید به این مکان مراجعه می‌کنند.

یکی از مراجعین به این بازار گفت: به منظور خرید یک قطعه خروس محلی به این مکان آمده‌ام و هنوز خروس مناسب و به درد بخور پیدا نکرده‌ام.

وی اظهار کرد: از موضوع احتمال وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اطلاعی ندارم اما به دنبال کبک و قطعه خروس سرحال و سرزنده می‌گردم.

یکی از خریداران مرغ و خروس نیز گفت: خروسی را به منظور استفاده از گوشتش خریدم و حال منتظرم تا فروشنده آن را ذبح کرده و تحویلم دهد.

وی افزود: هراز چندگاهی برای خرید مرغ و خروس به این مکان می‌آیم و هیچ ترس و واهمه‌ای نیز از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ندارم و معتقدم که با پختن گوشت، میکرو‌ ها و ویروس‌ها از بین می‌روند و تاکنون نیز مشکلی ایجاد نشده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: هرچند تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زنجان مشاهده نشده است اما باید فروشندگان و خریداران به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

«علی قره چه لو» افزود: روزهای جمعه، کارشناسان و عوامل یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان برای بازدید و جلوگیری از تخلفات احتمالی به این محل سر می‌زنند و تاکنون نیز موردی از ابتلا پرندگان و مرغ و خروس‌ها به این بیماری گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه بازرسان دامپزشکی زنجان نیز به خاطر احتمال وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بر عرضه پرندگان و مرغ و خروس‌ها در این محل نظارت می‌کنند، اظهار کرد: در زمان حاضر فروشندگان در پارک اصغریه که در قسمت شمالی خیابا‌ن خیام است گرد هم می‌آیند و شهرداری قصد دارد این محل را به مکانی جدید منتقل کند تا با ساماندهی بهتر، راه نظارت و بازرسی را هموارتر کند.

قره چه لو افزود: با انتقال و ساماندهی بازارچه عرضه پرندگان، می‌توان نظارت بهتر و بیشتری به این مکان داشت و در صورت مشاهده پرندگان بیمار، آن‌ها را جمع‌آوری و در محلی مناسب و به صورت بهداشتی معدوم کرد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر سدهای مختلف زنجان از جمله سد گلابر واقع در ایجرود، میزبان بیش از ۲ هزار قطعه انواع پرندگان وحشی ازجمله اردک، غاز، خوتکا و حواصیل است و تاکنون نیز مورد مشکوکی دال بر وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده و گزارش نشده است.

فروشندگان در این نقطه از شهر، پرندگان و حیواناتی چون سگ، خرگوش، همستر، سنجاب، بره گوسفند و بز، کبوتر، کبک، بلدرچین، اردک، غاز ، بوقلمون، مرغ، خروس و جوجه، پرنده‌های زینتی و حتی میوه‌هایی چون نارنگی، پرتقال و سیب نیز به خریداران عرضه می‌کنند.

در این میان، بازار دلالی‌ها نیز داغ است و برخی افراد سعی دارند از این طریق، خرجی خود و خانواده را برای گذران زندگی درآورند هرچند عده‌ای از فروشندگان با این کار مخالف هستند و می‌گویند که با این کار، بازار خرید و فروش لطمه می‌بیند.

یک فروشنده مرغ و خروس گفت: سعی بر این است که مرغ و خروس سالم و سرحال را به مشتری عرضه کنم و چون در این کار به نوعی زبده و کارکشته شده‌ام با یک نگاه مختصر می‌توانم بیمار بودن مرغ و خروس‌ها را تشخیص دهم.

وی افزود: برخی افراد مرغ و خروس و بوقلمون‌های خریداری شده را در همین مکان ذبح می‌کنند که این به لحاظ بهداشتی خوب نیست و بهتر است در مکانی مناسب و با چاقویی پاک و بهداشتی این کار را انجام دهند.

عده‌ای نیز که علاقه‌مند به جنگ خروس‌ها هستند در نقطه‌ای خلوت‌تر و اندکی دورتر از محل خرید و فروش حیوانات و پرندگان جمع شده، این جنگ را به راه می‌اندازند و از این طریق پولی به جیب زده و خروس برنده را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

برخی فروشندگان نیز در صورت درخواست مشتریان مرغ، خروس، بوقلمون، اردک، غاز، بلدرچین، کبک و کبوترهای خریداری شده را ذبح می‌کنند و برای این کار مبلغی به عنوان حق الزحمه دریافت می‌کنند.

در این مکان، خود فروشندگان و خریداران تعیین‌کننده نرخ هستند و صبح‌ها قیمت‌ها کمی بالاتر است ولی در ساعات ظهر که محل رفته رفته خلوت می‌شود سعی می‌کنند با خریداران کنار بیایند.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناظرنامحسوس زنجان.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
0
0
ماخواهشمندیم مسئولان زنجان به میدان احشام مراجعه کنند خیلی فاجعه بارهست درکل اون محوطه فقط دودستگاه باسکول جای دادند دامداران هر روز مشاهده میشود بخاطرباسکول شدن زود احشامشان همدیگر رابه شدت کتک کاری میکنند.
همچنینین دامهایشان نیز گم میشود.
هرکسی پیگیرکند ثواب داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
0
این مسایل واقعا به دلیل عدم اموزش و اطلاع رسانی دقیق از بیماریهای مشترک بین انسان و دام میباشد.صد البته نقش افراد سودجو نیز کم اهمیت نیست واقعا رسانه ها باید در مورد نقش دامپزشکان و سلامت جامعه ورود کنند.
نظر شما
ادامه