کد خبر: ۳۸۷۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک، بیماری آنتروتوکسمی را عامل اصلی تلفات گوسفند و بز در فصل پاییز دانست .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «مجید اسدی» اظهار کرد: بیماری آنتروتوکسمی یکی از بیماری های دام است که معمولا با تغییر ناگهانی در جیره دام بروز می کند که معمولا منجر به مرگ دام می شود.

اسدی گفت: نظر به اینکه در فصل سرما دام ها از مراتع به جایگاه ثابت منتقل می شوند و جیره دام تغییر می کند دامداران قبل از جابجایی دام نسبت به واکسیناسیون دام ها علیه بیماری آنترو توکسمی اقدام کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و در حالت فوق حاد به صورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس‌نفس زدن و ترشح از بینی دیده می‌شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه‌ها ضعیف‌تر هستند و گاهی با مشاهده اسهال نیز همراه است و در کالبد گشایی قرمز شدن روده‌ها نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه درمان بیماری آنتروتوکسمی به طور عمده موفقیت‌آمیز نبوده و راه‌کار مناسب و آسان‌تر پیشگیری است اضافه کرد: دام‌هایی که از آغل‌های گرم یا زاغه بیرون آورده می‌شوند به هیچ وجه نباید آب سرد و یا یخ‌زده بخورند، باید حدود یک ساعت در معرض هوا قرار گیرند و بعد به آنها آب داده شود و در ضمن علوفه یخ‌زده هم برای دام‌ها مضر است.

اسدی تصریح کرد: با اجتناب از تغییر سریع جیره غذایی حیوانات، جلوگیری از پرخوری حیوانات و واکسیناسیون دام ها می توان از بروز بیماری آنتروتوکسمی جلوگیری کرد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر حاج محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
0
درود بر جناب مهندس اسدی عزیز بهترینها را براتون آرزو دارم
مهدی ریحانی
|
Germany
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
من می خواهم درباره ی انتوروتکسمی بدانم
نظر شما
ادامه